Зброя масового ураження та роззброєння є однією з найважливіших проблем, з якими стикається світ. Одним із моїх пріоритетів як генерального секретаря Організації об’єднаних націй є просування суспільного блага в усьому світі та розв’язання складних проблем, для яких не важливі кордони. Світ без ядерної зброї — всесвітнє суспільне благо найвищого порядку.
Моя зацікавленість в цьому питанні частково є результатом мого досвіду. Моя батьківщина, Південна Корея, постраждала від руйнування війни, в якій застосовувалися звичайні кошти озброєння, і зіткнулася із загрозами застосування ядерної зброї та іншої зброї масового ураження. Але, звичайно, ці загрози властиві не тільки Азії.
Незважаючи на тривале табу на ядерну зброю, роззброєння залишається тільки заповітним бажанням. Так чи достатньо лише табу на використання такої зброї?
Країни ухвалили ключове рішення відносно ядерної зброї. Але ООН має зіграти важливу роль. Ми надаємо центральний форум, на якому держави можуть узгодити норми, які б відповідали їхнім спільним інтересам. Ми аналізуємо, проводимо навчання та захищаємо, щоб досягти обумовлених цілей.
Більшість країн ухвалили рішення утриматися від ядерної зброї та прийняли зобов’язання за Договором про нерозповсюдження ядерної зброї. Однак деякі країни розглядають таку зброю як символ статусу, а деякі розглядають її як останній стримуючий засіб у разі ядерної атаки, і в світі загалом нараховується приблизно 26 000 одиниць такої зброї.
На жаль, доктрина ядерної заборони є заразною, і це ускладнює процес нерозповсюдження зброї та створює нову небезпеку використання ядерної зброї.
Світ продовжує хвилювати ядерна активність у Північній Кореї та Ірані, і зусилля, направлені на розв’язання цих проблем мирними засоби, користуються широкою підтримкою.
Існує також занепокоєння, що «ядерний Ренесанс» набуває загрозливих розмірів, оскільки ядерна енергія розглядається як джерело чистої енергії під час посилюваних спроб протистояти кліматичним змінам. Основний неспокій викликає те, що це приведе до виробництва та використання більшої кількості ядерних матеріалів, які мають бути захищені від поширення та терористичних загроз.
Перешкоди для роззброєння важко подолати. Але витратам і ризикам його альтернатив не надають належної уваги. Розглянемо гігантські альтернативні витрати величезних військових бюджетів. Згідно з дослідженнями Стокгольмського міжнародного науково-дослідного інституту мирних відносин, загальні військові витрати в минулому році перевищили 1,3 трильйона доларів США. Десять років тому Брукінгський інститут опублікував дослідження, в якому оцінив загальні витрати на ядерну зброю тільки в Сполучених Штатах на суму понад 5,8 трильйона доларів США, включаючи майбутні витрати на утилізацію. За будь-якого визначення, це величезні інвестиції, які можна було б продуктивно використати по-іншому.
Занепокоєння щодо витрат на ядерне озброєння та з приводу існуючих при цьому небезпек привело до появи в усьому світі ідей вдихнути нове життя в ядерне роззброєння. Ми бачили комісію зі зброї масового ураження, очолювану Хансом Бліксом, коаліцію «Новий порядок денний» та Норвезьку ініціативу семи країн. Австралія та Японія створили Міжнародну комісію з нерозповсюдження ядерної зброї та роззброєння. Групи, створені громадянським суспільством і країни, що володіють ядерною зброєю, також зробили пропозиції, такі як план Гувера, очолюваний Генрі Кіссінджером.
Я хотів би зробити власну пропозицію, яка складається з п’яти пунктів.
По-перше, я закликаю всі країни, що підписали договір про нерозповсюдження ядерної зброї, зокрема країни, які володіють ядерною зброєю, виконати свої зобов’язання за договором і провести переговори щодо ефективних заходів у напрямку ядерного роззброєння. Вони могли б домовитися про структуру окремих, взаємодіючих інструментів. Або вони змогли б обговорити конвенцію про ядерну зброю, підкріплену сильною системою контролю, як давно вже було запропоновано ООН. Я розповсюдив серед членів ООН проект такої конвенції, який пропонує хорошу відправну точку.
Ядерні країни повинні активно взаємодіяти з іншими країнами щодо цього питання на конференції із роззброєння в Женеві. На єдиному в світі переговорному форумі щодо багатостороннього роззброєння. Світ також буде вітати поновлення двосторонніх переговорів між США та Росією, спрямованих на значне контрольоване скорочення їхніх арсеналів.
Урядам потрібно більше інвестувати в дослідження і розвиток процесу контролю. Пропозиція Сполученого Королівства прийняти конференцію ядерних країн із контролю є конкретним кроком у цьому напрямі.
По-друге, постійні члени Ради Безпеки повинні розпочати дискусію з питань безпеки в процесі ядерного роззброєння. Вони однозначно могли б гарантувати, що країни, які не володіють ядерною зброєю, не будуть об’єктом використання або загрози використання ядерної зброї. Рада може також зібрати саміт по ядерному роззброєнню. Країнам, які не підписали Договір про нерозповсюдження ядерного озброєння, також потрібно заморозити свої можливості щодо створення ядерної зброї та прийняти власні зобов’язання щодо роззброєння.
По-третє, односторонній мораторій на ядерні випробування та виробництво ядерного палива може продовжуватися тільки до теперішнього моменту. Нам потрібні нові спроби, щоб привести в дію Договір про повну заборону випробувань ядерної зброї, а Конференція по роззброєнню має негайно розпочати переговори за договором про ядерне паливо, без попередніх умов.
Я підтримую створення зони вільної від ядерної зброї в Центральній Азії та Африці і дуже підтримую спроби організувати таку зону на Середньому Сході. І я закликаю всі країни, які підписали договір про нерозповсюдження ядерної зброї, укласти угоди про гарантії з Міжнародним агентством з атомної енергії (МАГАТЕ) та добровільно вжити посилених заходів безпеки відповідно до Додаткового протоколу.
В-четвертих, країни, які володіють ядерною зброєю, часто розповсюджують коментарі того, що вони роблять для досягнення цих цілей. Але ці доповіді рідко оприлюднюються. Я запрошую країни, що мають ядерну зброю, відправляти такий матеріал в Секретаріат ООН, щоб сприяти їхньому подальшому поширенню. Відсутність офіційного підрахунку загальної кількості ядерної зброї свідчить про необхідність більшої прозорості.
І нарешті, необхідно декілька додаткових заходів. Вони включають знищення інших типів зброї масового ураження, нові зусилля в боротьбі проти тероризму, пов’язаного зі ЗМУ, обмеження виробництва та продажу звичайних засобів озброєння та заборони на нову зброю, включаючи ракети і космічну зброю.
Якщо буде відбуватися реальний контрольований процес роззброєння, можливість виключити ядерну загрозу посилиться в геометричній прогресії. Поступово знищуючи найбільш смертоносну в світі зброю та її компоненти, ми перешкоджаємо терористичним атакам, пов’язаним із застосуванням зброї масового ураження.
Ці плани пропонують не тільки новий старт для процесу роззброєння, але й для посилення нашої системи міжнародного миру та безпеки.
Пан Гі МУН — Генеральний секретар Організації Об’єднаних Націй.