Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Благий безум

Новий голлівудський блокбастер «Доктор Стрендж» містить несподівані алюзії на «психоделічну революцію» 1960-х
10 листопада, 2016 - 10:04
ГОЛОВНУ РОЛЬ У СТРІЧЦІ «СТІВЕН СТРЕНДЖ» ЗІГРАВ ПОПУЛЯРНИЙ БРИТАНСЬКИЙ АКТОР БЕНЕДІКТ КАМБЕРБЕТЧ / ФОТО НАДАНО КІНОЦЕНТРОМ «КИЇВ»

На позір, «Доктор Стрендж» — це ще одна забава з циклу студії «Марвел», присвяченого коміксовим супергероям на кшталт Капітана Америки чи Залізної Людини. Стівен Стрендж (Бенедікт Камбербетч) — цинічний, але геніальний нейрохірург, який після автомобільної аварії вибув із професії й у пошуках зцілення подався до Непалу. Там він знайшов гуру у виконанні Тільди Суінтон, позбавленої рослинності на голові. Як наслідок, відкрив у собі надприродні здібності, почав воювати зі злом в астральних вимірах. Герої та сюжети «Марвела» переважно суто матеріальні — навіть ті, яких називають «богами» (позичені зі скандинавського епосу Тор і Локі). Стрендж — чи не єдиний, хто побиває ворога магічними пасами.

У діалогах, звісно, повно патетичних банальностей на зразок: «Якщо вийдеш за межі свого его — сила поведе тебе». Надмір боїв дещо врівноважений справді дотепними репліками й ситуаціями, а також щедрими спецефектами. Але є ще дещо.

Комікс про Стренджа з’явився у 1960-ті. Що це була за епоха, відомо кожному: хіпі, студентські заворушення, інтенсивні містичні пошуки, що проявлялись, з одного боку, в розквіті різноманітних духовних практик, а з другого — в експериментуванні з галюциногенними наркотиками. Це швидко оформилось у певну психоделічну естетику — як візуальну, так і музичну. Чи не найяскравішими представниками останньої були британські рок-безумці Pink Floyd. На обкладинці їхнього другого альбому («A Saucerful of Secrets», 1968) зображені персонажі з коміксу про Стренджа, а в одній з пісень наступного диска звучать слова «доктор Стрендж усе змінює розмір». Тож цілком логічно виглядає епізод на початку картини, коли Стрендж збирається на вечірку під знамениту інструментальну композицію ранніх «Флойдів» — Interstellar Overdrive.

Щось сценаристи внесли в історію задля власної розваги (як секундний кадр з автором оригінального коміксу Стеном Лі, що читає «Двері сприйняття» Олдоса Хакслі — маніфест психоделічного просвітлення), але точно не спишеш на рахунок внутрішнього гумору ту візуальну анархічність, котрої немає в інших «Марвел»-фільмах, — приміром, коли герой пролітає крізь запаморочливі галюцинаторні простори й тунелі, причому це триває набагато довше, аніж потрібно для сюжетної доцільності, не кажучи вже про вулиці й будинки, що мало не у вузол зав’язуються у сценах бійок. 1960-ті називають епохою дитинства (хіпі — «діти-квіти»), і режисер, очевидно, намагається сповнити фільм енергією тих років.

Чи стане «Доктор Стрендж» провісником пришестя сновидної поетики до суто функціонального світу кінокоміксів? Це найцікавіше запитання, що виникає після фінальних титрів.

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, «День»
Газета: 
Рубрика: