Автомобільний концерн АТЛАНТ-М затіяв черговий художній проект. Якщо в листопаді це був дитячий джазовий фестиваль, то нині — виставка в Центрі сучасного мистецтва, що в Києво-Могилянській академії на вулиці Сковороди, 2. Відкрити щось особливо свіже, здивувати глядачів у стилі постмодерну на початку ХХI століття складно. Проте білорусам це вдалося сповна. Арт-проект має назву «БАЛОТА EMPIRE» — Болотяна імперія, — і є чи не першою в Україні виставкою сучасного білоруського мистецтва. Експозиція представляє роботи чотирьох художників, із яких приїхали на відкриття троє: Артур Клинов, Руслан Вашкевич і Володимир Цеслер. Четвертий, Сергій Войченко, на жаль, зовсім не давно помер, не доживши до 50 років. Його пам’яті товариші присвятили своє дітище. Білоруські художники більше відомі в Західній Європі, США та Росії, ніж у своїй країні. Назву проекту пояснила в ході прес-конференції його куратор, білоруський мистецтвознавець Ольга Коваленко: «Наші прекрасні поліські болота та ліси — це середовище, що сформувало національний характер, ментальність білоруського народу». Виставка абсолютно позбавлена ознак або відтінків політики й пронизана добродушністю, посмішкою, м’яким щирим гумором. У сповнених багатозначними та глибокими алюзіями роботах талановитих майстрів присутнє прагнення наблизитися до глядача, поділитися з ним життєвим досвідом, внутрішнім світлом, самоіронією та красою світосприйняття. Артур Клинов представляє дві інсталяції. Перша — «Солодке солом’яне життя» — ефектна, дещо отруйна метафора умиротворення, міщанства. Ми бачимо виконану з соломи традиційну середньостатистичну «обстановку» житла та його мешканців, які лежать на ліжку. Так художник досліджує ілюзії, переваги, страхи, що супроводжують наше життя. Друга — «Пересувний партизанський бутик» — ствердження архетипу Партизана, такого собі alter ego кожного білоруса. Тут усі охочі можуть приєднатися до запропонованої гри: в бутику «продають» мило, сірники, хліб, настінні килимки з лебедями, погруддя вождів, скарбнички, старі окуляри, посуд, платівки, самогонний ап арат, продукцію якого можна тут же скуштувати, закусивши хлібом-салом і солоним огірком із медом. Безліч усілякого мотлоху організована в метафоричний кругообіг світу, а простір бутика підштовхує сприйняття відвідувачів до індивідуальної інтерпретації. «Міжвидовий акціонізм» Руслана Вашкевича поєднує арт- об’єкт, інсталяцію, перформанс, вербальні тексти. Але головним форматом його діяльності все ж залишається виконана традиційними засобами мальовнича картина, що дає простір для пошуку. Навмисно рукотворні, що суперечать сучасному техніцизму high tech роботи відображають раритетний досвід схильної до сучасних стресів людини. Художник часом асоціює себе зі своїми болотяними героями, прагне порушити рутину, виритися з полону інерції (як у картині «План втечі», 2003 рік). У довгому іронічному ряду виникають образи болотяних любовних мрійників («Усі ми прагнемо любові», 2004 рік), чарівної Курочки Ряби, яка випорожнюється, Партизанської Мадонни з сигареткою, пісяючих хлопчиків... Дует Сергія Войченка та Володимира Цеслера дуже гармонійний. Їхня робота «12 із ХХ» — проект століття «у формі яйця». Художники вибрали 12 особистостей мистецтва ХХ століття й у вигляді металевого, скляного, дерев’яного, кам’яного і так далі яйця передали своє уявлення про 12 сучасників: Йосипа Бродського, Амедео Модільяні, Казимира Малевича, Володимира Маяковського, Пабло Пікассо, Сальвадора Далі... Який виразний у своїй грі на акордеоні з комп’ютерною клавіатурою моряк. А виповзаючий із партизанської засідки квартет, озброєний музичними інструментами напереваги. Або виконані в техніці комп’ютерної графіки «Ніколки-паровози» — найвищі досягнення науки, техніки та мистецтва болотяного світу. Серія плакатів «Тутэйшыя деликатесы» балує гурманів букетом троянд-пельменів, скрипковим футляром, нафаршированим соковитою баранячою ногою, застебнутим на замки хот-догом. А яка чарівна серія футболок-афоризмів і антиголлівудівських килимків-лубків.
Свободу не можна декларувати. Її можна відчувати, втілювати та передавати глядачам. Чули б ви веселе пирскання, верески та посміювання задоволених відвідувачів. І це попри те, що донедавна Міністерство культури Білорусії й гадки не мало про цих чудових художників, які мешкають на ввіреній його турботам території. Що ж, ідіть та подивіться, і ви будете приємно здивовані контактом із сучасним білоруським образотворчим мистецтвом: розсудливим, оптимістичним і привабливим. Виставка працює до 20 лютого, щодня, крім понеділка, з 13 до 18 години.