Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Ніжна туга, розтоплена в містичному запамороченні»

Новий концертний цикл Kyiv State Symphony Orchestra відкриється першою українською симфонією
20 лютого, 2019 - 10:16
ФОТО ДМИТРА ЛАРІНА

Концерт «Tempesta di Mare / Буря на морі», що відбудеться цього тижня у Києві, варто не пропустити з кількох причин. Уперше за часи незалежності державний столичний оркестр очолив іноземний диригент зі світовим ім’ям. Йдеться про Луїджі Ґаджеро, професора Академії музики у Страсбурзі, котрий як диригент і соліст виступав у Карнеґі-холі та Берлінській філармонії, співпрацював з такими митцями як, наприклад, Клаудіо Аббадо, Даніель Баренбойм, П’єр Булез, Ріккардо Муті. І «Tempesta di Mare» — перший концерт Ґаджеро з Kyiv State Symphony Orchestra в якості його головного диригента.

По-друге, Державний академічний естрадно-симфонічний оркестр розпочне концерт виконанням першої наразі відомої української симфонії. Художня керівничка Kyiv State Symphony Orchestra Любов МОРОЗОВА розповідає, що Максим Березовський написав Симфонію C-dur на батьківщині Луїджі Ґаджеро, в Італії, орієнтовно на початку 1770-х, і донедавна рукопис вважався втраченим. Партитура довгий час знаходилась у приватному архіві Archivio Doria Pamphilj, що належить родині римських аристократів, першим її озвучив американський диригент Стівен Фокс у 2003 році в Королівській академії музики у Великій Британії, а 2016-го українську прем’єру здійснив Кирило Карабиць.

У програмі концерту Симфонія C-dur Максима Березовського зустрінеться з сучасною їй австрійською музикою Вольфганга Амадея Моцарта. «Це достовірніше за будь-які документи свідчення культурної євроінтегрованості України ще 250 років тому, адже воно безпомилково відчутне на слух», — підкреслює Любов Морозова. Вольфганг Амадей Моцарт у цьому проекті представлений Концертом для фагота з оркестром, який 18-річний композитор написав у 1774 році. Це єдиний вцілілий твір із п’яти фаготових концертів композитора, серед духовиків він вважається хрестоматійним.

Взагалі концерт названий за твором Йозефа Гайдна, що теж прозвучить у програмі, це Симфонія №39 g-moll «Tempesta di Mare» («Буря на морі»), написана у 1765 році. Дослідники зазначають, що вона винятково напружена як для композитора, якому «загалом притаманні врівноваженість, оптимізм і здоровий гумор».

Цей полілог культур увінчає «Італійська» Симфонія №4 Фелікса Мендельсона. Любов Морозова звертає увагу, що Моцарт і Березовський не лише були сучасниками, а ще і навчалися в одного викладача — італійця Падре Мартіні, й Італія дала назву найвідомішій симфонії німця Фелікса Мендельсона. «У твір увійшов цілий вінок італійських танців, і саме Луїджі як носій італійської культури максимально проявить їхній запальний характер», — обіцяє художня керівничка Kyiv State Symphony Orchestra.

Сам Луїджі ҐАДЖЕРО запевняє: «В українській музиці слухач безпомилково впізнає риси ніжної і меланхолійної туги, розтопленої у містичному запамороченні. Водночас українські класичні композитори, від Березовського до наших днів, знаходяться під сильним впливом європейської класичної традиції. Внаслідок цієї унікальної зустрічі українського духу і західної культури в останні три століття були створені видатні шедеври, і цей процес досі триває».

Концерт «Tempesta di Mare / Буря на морі» відкриє цикл програм, побудованих за європейськими принципами тематичної цілісності та стильового діалогу. У цьому циклі слухачі також познайомляться з історією французької музики за 400 років, німецькою традицією від Йоганна Себастьяна Баха до Антона фон Веберна, перенесуться до Венеції та отримають багатовимірний погляд на власний фольклор. Візуальну складову циклу концертів, а це афіші та відеоанімація, розробляє художниця Дар’я Кольцова.

Отже, концерт «Tempesta di Mare / Буря на морі» почнеться 22 лютого о 19.00 у Будинку звукозапису Українського радіо. Подію наживо транслюватиме телеканал «UA:Культура», ведучі — Любов Морозова та Юрій Макаров.

Підготувала Марія ПРОКОПЕНКО, «День»
Газета: 
Рубрика: