Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Грації і блазні» Ольги Рапай

У Музеї «Духовні скарби України» відкрилася виставка малої пластики
23 квітня, 2015 - 11:48
«Грації і блазні»
«ПРИЇХАЛИ»
«Грації і блазні»
«ПОЕТИ І МУЗИ»

В експозиції представлені фарфорові та керамічні скульптури,  тарелі та пласти відомої української скульпторки-керамістки Ольги Рапай. Виставка об’єднує два напрямки в творчості майстрині і має романтичну назву — «Грації і блазні».

Ольга Петрівна народилася 1929 року в Харкові. 1956 року Ольга Рапай закінчила Київський художній інститут, відділення «Скульптура». Її студентська робота — граціозна «Узбечка» (до речі, представлена на виставці) — була високо оцінена експертами і прийнята для масового виробництва. Нагадаємо, що в 1950—1960-х в СРСР 30% від загальносоюзного виробництва художнього фарфору припадало на українські заводи (серед них продуктивно працювали Городницький, Коростенський, Баранівський, Полянський, Київський експериментальний кераміко-художній заводи та ін. ).

Ольга Рапай працювала скульптором на Київському експериментальному кераміко-художньому заводі. Її фарфорові статуетки тиражували Полонський завод художньої кераміки, Городницький і Коростенський фарфорові заводи. А зараз її витончені вироби стали вже історією вітчизняної малої пластики другої половини ХХ сторіччя та предметами антикваріату.

На виставці можна побачити образи знаменитих оперних співачок Лариси і Бели Руденко, портрети в сценічному амплуа артиста цирку Олега Попова й актора Чарлі Чапліна, втілені О. Рапай  у виробах із тонкої кераміки. У фарфоровій пластиці Ольги Петрівни переважають мотиви жіночності — модниці в українському національному вбранні, пляжниці «у чомусь легкому», спортсменки — всі граціозні та жіночні.

— Більшість фарфорових образів Ольги Рапай узяті з довколишнього життя. Витончені, елегантні і трохи іронічні, вони розкривають ставлення художника до сучасності. Окрім відомих артистів, Рапай утілювала в скульптурі також свою дочку, себе, свою подругу художницю-фарфористку КЕКХЗ Оксану Жникруп, розповіла куратор виставки, мистецтвознавець, співробітник НЗ «Софія Київська» Олена КОРУСЬ.

Після 1967 року, коли Ольга Петрівна залишила роботу на Київському заводі, її фарфорові роботи не експонувалися на персональних і ювілейних  виставках у Києві, де можна було «доторкнутися» до крихкої творчості художниці.

Після одинадцяти років, присвячених фарфору, як вираженню своїх творчих ідей, у житті майстра почався тривалий етап, у якому головним матеріалом для роботи Ольга Рапай обрала  кераміку авторську (не тиражовану), якою займалася до самої смерті (2012 рік) Керамічні комедіанти і блазні, які експонуються на виставці, і сумні і смішні. Ось сидить на дивовижному звірові художник-творець, а ось два поети, від яких відвернулися музи.

У експозиції також представлено декілька художніх тарелів і два веселі скомороські пласти під назвою «Цирк». Експонати виставки — із приватних і музейних колекцій. 

Виставка  «Грації і блазні» Ольги Рапай  уперше за багато років дає можливість усебічно познайомитися з творчістю талановитої української майстрині. До речі, багато творів скульпторки експонуються на вперше.

Виставка триватиме до 20 травня.

Тетяна НІКОЛАЄВА, фото автора
Газета: 
Рубрика: