31 серпня у холі телеканалу UA:Херсон — філії українського суспільного мовника — відбулося відкриття Музею виборчого трешу. Це ініціатива громадського руху «ЧЕСНО», яку у містах України реалізовують за підтримки Суспільного мовлення. Херсон став сьомим містом, де відкрилася така експозиція. Вона триватиме протягом місяця.
У колекції музею — яскраві зразки підкупу виборців, політичної реклами, законної і незаконної агітації, починаючи з виборчих кампаній 90-х років і донині. Це різноманітні подарунки від політиків, листівки, календарі, продуктові набори, одяг, книги та інше.
«Це музей гречкосійства, трешової політичної реклами і чорного піару. Рух «ЧЕСНО» уже вісім року моніторить виборчий процес і ми зібрали найцікавіші зразки, аби навчити людей розпізнавати підкуп виборців, адже він часто маскується під діяльність благодійних фондів, громадських організацій. А також ми хочемо, щоб політики приходили на цю виставку, дивилися і розуміли, як вести кампанію нормально. Розуміли, що агітація має бути про програми, ідеї, досвід кандидатів, а не про розваги, шоу, надання послуг та інші беззмістовні речі», — каже комунікаційниця руху «ЧЕСНО» Ірина Вівчар.
За словами організаторів, експонати збирали кілька місяців і з різних джерел. Зазвичай, це предмети з колекцій організацій і активістів, які давно цікавляться виборами. Є й чимало прикладів, коли звичайні виборці ділилися цікавими зразками, відгукнувшись на публікації в соцмережах та медіа.
Після невеликої презентації проєкту регіональний координатор «ЧЕСНО» у Херсоні Сергій Нікітенко провів екскурсію виставкою. Сергій розповів як про національні експонати та куточки музею, так і про місцеві «фішки». Останніми можна вважати відомих «вічних» кандидатів, які чи не на кожних місцевих і всеукраїнських виборах кудись балотувалися, але мали дуже малу підтримку виборців. Зокрема, бізнесмен Владлен Гірін, який з 2002 року пропустив лише одну кампанію.
У категорії «фарбований лис» — політик, який змінив чимало партій, теж є херсонський «герой». Це чинний депутат Херсонської міської ради від «Опозиційного блоку» Артем Кияновський, який, говорить Сергій Нікітенко, змінив уже шість партій. Цікаво, що в цьому списку є і Партія регіонів, і «Наша Україна». А на найближчі вибори він збирається від «Нашого краю».
Окрема поличка присвячена підкупу виборців. І яскравий херсонський приклад — так звана соціальна програма доступних продуктів «З лану до столу» від кандидата у мери Херсона на виборах 2015 року Владислава Мангера. Тоді команда Мангера вирішила не дарувати, а продавати овочі за дуже низькими цінами. В колекції музею є оригінальна листів з «програмою» і цінами на продукти, а також — відео, на якому херсонці стоять у чергах за дешевими овочами.
«Тоді у штабі конкурентів Мангера придумали жартівливу приказку «Картошка, картошка, дай голосов немножко». Як ми знаємо, цей підкуп не приніс результатів. Мангер набрав лише 15% голосів, а його конкурент майже 70%», — говорить Нікітенко.
У колекції чорного піару херсонської виставки є чимало газет і листівок, в тому числі і свіжі зразки з матеріалами про потенційних кандидатів на посаду міського голови. Окрема місцева фішка — газета «Люстра». Її видавали, щоб очорнити репутацію якогось кандидата. Цікаво, що робили це різні штаби, у газети були фейкові вихідні дані, але одна назва і схожий дизайн.
Є окремий куточок із колекції херсонської громадської активістки і чиновниці Катерини Гандзюк, яка померла в результаті замовного нападу на неї в липні 2018 року. Катерина любила збирати різні приклади політичного трешу, адже сама цікавилася політикою зі шкільних років. Наразі її колекція зберігається в Сергія Нікітенка.