Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Картина... у філіжанці кави

У Львові набуває популярності лате-арт
11 серпня, 2011 - 00:00
ФОТО З САЙТА PHOTO.I.UA

Техніка малювання на кавовій піні (лате-арт) має італійське походження. Кажуть, що ідея малювати на каві виникла, коли ченці-капуцини (вони також є винахідниками напою капучіно) помітили, що при вливанні в каву молока на поверхні напою утворюються візерунки. Поки сперечаються щодо доцільності виокремлення малюнків на каві в мистецьку течію, проте передумови для подібного розмежування все ж існують: ось уже кілька років поспіль чемпіонати з латте-арту влаштовують в Україні, Італії, Сінгапурі, Німеччині, Росії, Нідерландах... Опанувати ази кавового живопису під силу кожному, хто має час, терпіння та спеціальні прилади: еспресо-кавоварку і глечик, у якому збивається молоко, — пітчер.

— Для приготування класичного еспресо потрібно пропустити в кавнику змелені кавові зерна (6—7 грамів на порцію) через нагріту до 90 градусів воду, — розповідає працівник однієї з львівських кав’ярень Надія Іваськевич. — Отриманий напій використовуватимемо як «полотно». Паровий кран еспресо-кавоварки збиває молоко. Кран треба відкрити і впродовж перших десяти-п’ятнадцяти секунд тримати глечик так, щоб носик крана був зафіксований по центру й утримувався на заданій глибині. Коли об’єм молока збільшується, глечик треба потрохи опускати. Потім відбувається пропарювання: глечик злегка нахиляємо до себе і збиваємо молоко, доки воно не набуде температури близько 70 градусів. Каву можна приготувати й у домашніх умовах без професійних апаратів. У посуд (краще взяти високу склянку) налити на дно холодного молока, а потім акуратно, намагаючись не змішати шари, долити заздалегідь нагріте молоко. Також попередньо треба збити міксером молочну пінку й акуратно викласти поверх шарів молока. Тонкою цівкою влити крізь пінку заздалегідь приготовану, наприклад у турці, каву.

Малюнки на каві — результат креативного розмаху майстра, однак є кілька класичних технік декорування: серце, квітка і яблуко, інші фігури — варіації, похідні від них. Наприклад, для малювання пітчером сердечка потрібно злегка похитувати глечик вліво-вправо і наповнювати молоком уявне коло. Коли горнятко наповниться майже до вінців, глечик підняти і тонкою цівкою молока перекреслити намальоване по діаметру.

Щоб отримати квітку, розділіть уявне горнятко на чотири частинки. У верхньому сегменті виберіть місце вливання молока і налийте до половини горнятка, а потім перейдіть до протилежної частини. Змієподібними рухами заповнюйте сегменти. Тонким струменем молока перекресліть майже готовий малюнок, рухаючись до точки, в яку вливали молоко спочатку.

Яблуко малюють тонким струменем молока, починаючи від дальньої (що буде нижньою) стінки. Це — «плодоніжка». Потім перейти в центр і, рухаючи з боку в бік глечиком, окреслювати межі уявного кола.

У разі відсутності професійного обладнання малювати можна вершками за допомогою зубочисток або кулінарних шпажок, а для виразності ліній — використовувати корицю, какао або тертий шоколад. Щоб намалювати квітку, слід викласти в центр горнятка по черзі білу та підфарбовану піну. Від краю горнятка до середини симетрично провести штрихи. Завдяки одній проведеній наскрізь лінії отримуємо серце. На основі цих малюнків легко придумати й свої: зображення тварин, небесних світил і навіть філософські абстракції.

Ярослава ТИМОЩУК, Літня школа журналістики «Дня»
Газета: 
Рубрика: