Днями в Національній філармонії України пройшов творчий вечір відомого українського композитора Ірини Кириліної, присвячений 50-річчю з дня її народження.
У програмі прозвучали камерні твори, які стали етапними в творчості Ірини Яківни. Їх виконали музиканти ансамблю «Київська камерата» (керівник Валерій Матюхін), солірували Ніна Матвієнко, Ірина Семененко, Ольга Швидка, Людмила Войнаровська, Інна Галатенко. У концерті прозвучала й прем’єра — «Арія краси» на вірші Зої Дикої. Уперше за 30 років Кириліна виступила як акомпаніатор на роялі, представивши публіці свою нову протеже — випускницю НМАУ, співачку Олену Талько. Програма вийшла дуже теплою, задушевною і ліричною.
Вітаючи ювілярку, голова Спілки композиторів України Михайло Степаненко зазначив: «Іра кожного року стає новою в своїй творчості. Вона вміє знаходити баланс — бути цікавою для тонких цiнувальникiв академічної сучасної музики й писати на багатомільйонну аудиторію прекрасні пісні для дітей та дорослих».
Ця тендітна, струнка жінка, яка чудово виглядає, автор декількох кантат, написаних на вірші Марини Цвєтаєвої («Из звездного ковша»), Анни Ахматової («Память»), Ніки Турбіної («Знаки памяти») і на канонічні тексти («Молитва»), сонат для скрипки та фортепіано, Симфоніети для струнних, моноопери «Три портрети» (вірші Ліни Костенко). Її твори включено до репертуару капели «Думка», хору ім. Г. Верьовки, Національного симфонічного оркестру України, Камерного оркестру філармонії та інших відомих колективів нашої країни. Але особливу популярність композиторові принесли естрадні твори, а також твори, написані для дітей. Наприклад, путівку в життя «Колисковій зорі» дала Ніна Матвієнко. З її легкої руки пісня стала відомою, її включили до свого репертуару Людмила Невзгляд та Алла Кудлай. Спеціально для Оксани Білозір написані «Ти, тільки ти», «Покаяння», «День біля моря». Хіт у виконанні Лілії Сандулеси «Любий і зраджене кохання» — теж пісня Кириліної. Чимало шлягерів Павла Зіброва, Іво Бобула, Фемія Мустафаєва, Алли Попової, Ельзари Баталової написано Іриною. Сьогодні композитор — визнаний майстер.
Проте, перш ніж добитися успіху, їй довелося і чимало гуль набити. Однак не випадково друзі її називають «Кирилом» — за нежіночу завзятість у досягненні поставленої мети.
Якби хтось на початку її композиторської кар’єри сказав, що вона писатиме естрадні пісні — нізащо б не повірила. Іра закінчила Київську консерваторію (клас професора Дремлюги). Захоплювалася класичною музикою, писала серйозні камерні твори. Але прожити на гонорари так важко. Йшли роки. Вона ледь-ледь зводила кінці з кінцями. Вихід із фінансового тупика знайшла, звернувши свій погляд на естраду. Її мелодійні пісні подобалися вокалістам і слухачам. Їх часто транслювали по радіо. Але окрім армії шанувальників у Ірини з’явилося й чимало заздрісників. Майже детективна історія сталася з «Волшебными замками» у виконанні Валерія Леонтьєва. На початку 80-х співак був солістом Ворошиловградської філармонії. Кожен твір доводилося відстоювати на худрадах. «Волшебные замки» записали на студії Володимира Бистрякова і випустили в ефір у популярній передачі «Від суботи до суботи», а наступного дня прийшла вказівка від начальства «розмагнітити плівку, а Леонтьєва з Кириліною не пускати на українське радіо». І ця заборона діяла декілька років. Неймовірно, але факт — Ірину запрошували виступати скрізь у колишньому СРСР, а в Києві вона була персоною нон грата. На концерті 1986-го р. в Горькому, організованому в рамках Всесоюзного виїзного пленуму СК, коли зазвучала кирилінська «Молитва», зал вітав автора стоячи. А вдома про її успіх нічого не повідомлялося. До речі, заступництво Тихона Хрєннікова та Олександри Пахмутової допомогло Ірині повірити у власні сили. Коли Кириліну приймали до Спілки композиторів, їй довелося витримати бій вітчизняних метрів, які докоряли, що «серйозний композитор не повинен опускатися до рівня дешевої естради». У важку хвилину її підтримав Олександр Білаш.
Нарівні з «легким жанром» Кириліна продовжувала писати академічну музику. За її словами, цим вона займається для душі. У її творчому портфелі хорова музика, композиції, написані для театру та кіно. Як композитор-академіст Ірина брала участь у престижних міжнародних форумах в Англії, Голландії, Польщі, Чехії, Югославії, Америці, Німеччині, Австралії, Японії і країнах СНД. Її твори виконують багато зарубіжних колективів. Два роки тому на Міжнародному фестивалі «Два дні і дві ночі» (Одеса — Фрайбург) фурор у слухачів викликали гості з Америки, які виконали кирилінську кантату «Кузнечик» на вірші Хлєбнікова (солірувала кореянка Ван Йонг). А нещодавно 11-річна Христя Гриньох, виступаючи на Міжнародному дитячому вокальному конкурсі в Голлівудi, завоювала три золоті та дві срібні нагороди. Христя співала пісні, спеціально для неї написані Кириліною. Після конкурсу коломийку «Помилуй» виспівували хором усі учасники форуму і його глядачі. Сьогодні Ірина, окрім Гриньох, «опікає» і Едика Романюту. За янгольський голос хлопчину порівнюють із Робертіно Лоретті. Багато хто з телеглядачів, мабуть, запам’ятав Христю і Едика як ведучих передачі «Крок до зірок». Знаходити й розкривати юні таланти — «хобі» Ірини, її щастя, її радість і її мука. У кожній музичній школі України педагоги за кирилінськими «Збірниками дитячих пісень» навчають молоде плем’я.
Іра не раз брала участь у музичних конкурсах як член журі. Причому здобула славу «найоб’єктивнішого судді». Наприклад, 1999 року на «Слов’янському базарі у Вітебську» поламала корпоративні угоди, які панували за лаштунками оргкомітету естрадного конкурсу. Вона наполягла на тому, щоб склад суддівської команди оновлювався щорічно, а Гран-прі отримували дійсно кращі співаки, а не ті, яких тягнули члени журі на догоду політичним і економічним інтересам...
Після творчого вечора в Києві Кириліна відправляється на Міжнародний фестиваль «Зірки Симеїзу», де очолить журі.
— Цей фестиваль провадитиметься вже втретє. Приїдуть 500 дітей з України і країн близького зарубіжжя, — розповіла композитор. — Усіх учасників розділять за віковими групами. Буде проведено конкурси естрадного і народного вокалу, джазу, танцювальний, краси та інші. Програму складено так, щоб діти могли виявити свої таланти з різних боків. А найголовніше: дається можливість хлоп’ятам і дівчатам гарненько відпочити, позагоряти, покупатися, поїздити на екскурсії.
Для мене ювілей — лише невеличкий етап. Стільки хочеться встигнути зробити, а час летить так стрімко!