Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Марія Каллас: життя без кохання

У Парижі 30 років тому померла та, яку епоха назвала «Божественною»
26 вересня, 2007 - 00:00
ЩЕ ЗА ЖИТТЯ МАРІЮ КАЛЛАС НАЗИВАЛИ «БОЖЕСТВЕННОЮ»

Похоронна служба відбулася в Грецькій православній церкві на Рю Жорж Бізе. Тіло Каллас поховали на кладовищі Пер-Лашез. Через три місяці могила була розорена, останки викрадені — і знайдені кілька годин потому в далекому кутку кладовища, пишуть izvestia.ru. У 1979 році прах найвідомішої на планеті гречанки було розвіяно над Егейським морем. А разом із ним — таємниці її життя й смерті. Залишилися тільки записи її божественного голосу, від якого світ досі божеволіє.

ЗАГАДКА СМЕРТІ

За офіційною версією, Марія Каллас померла від серцевого нападу. В останні роки життя співачка дійсно страждала від кількох серйозних захворювань, однак важкої хвороби серця серед них не було. Чому лікар, зробивши висновок про смерть, не наполiг на розтині? Також, добре відомо, що Каллас категорично не хотіла після смерті опинитися в печі. Навіть купила на кладовищі місце для своєї могили. І раптом ця загадкова кремація.

Знаменитий режисер Франко Дзеффіреллі, який нещодавно зняв напівдокументальний фільм «Callas forever» (із Фанні Ардан у головній ролі), переконаний: Марію Каллас отруїла її піаністка й наперсниця — Васса Деветці. Щоб заволодіти багатствами співачки, вважає Дзеффіреллі, вона не тільки навмисно обмежувала коло спілкування Каллас, чим посилювала її депресію, але й регулярно додавала в її ліки транквілізатор. Наскільки справедлива ця версія, незрозуміло, але теорія отруєння дуже популярна серед шанувальників співачки. Проте, ніяких поліцейських чи приватних розслідувань щодо цього не велося. За версією чоловіка Каллас Джіованні Батиста Менегiні, Марія, найвірогідніше, покінчила з собою. А можливо, люди просто не хочуть вірити в банальність смерті тієї, кого вони обожнювали.

До речі, смерть Каллас залишила без відповіді ще одне абсолютно земне запитання. Куди зник її заповіт, про існування якого знали кілька осіб? Офіційно вважається, що пані Каллас ніяких розпоряджень щодо свого майна не залишила. Її десять мільйонів рішенням суду були розділені між двома старими — матір’ю й чоловіком — людьми, які не дуже любили Каллас, і вона відповідала їм взаємністю.

ПОПЕЛЮШКА У ВЛАСНОМУ БУДИНКУ

2 грудня (за іншими відомостями — 3 або 4-го) 1923 року в Нью-Йорку в сім’ї грецьких емігрантів народилася дівчинка, похрещена традиційно довгим ім’ям Сесилія Софія Анна Марія Калогеропулос. Незадовго до народження Марії її батьки втратили єдиного сина. Старша дочка в них уже була. Іванхелія Калогеропулос ходила вагітною в траурі i благала Бога, щоб новонароджений був хлопчиком. Коли народилася дівчинка, мати кілька днів відмовлялася навіть дивитися на неї...

Велика депресія не тільки розорила, але й зруйнувала сім’ю аптекаря Калогеропулоса. У 1937 році жіноча частина сім’ї повернулася до Афін. Коли в Марії проявилися неабиякі музичні здібності, мати, за свідченням очевидців і самої Марії, почала катувати дитину багатогодинними щоденними заняттями, небезпідставно розраховуючи вибратися з безпросвітної убогості. Марія вступила до Афінської консерваторії. Вже п’ятнадцятирічним дівчам вона співала Сантуццу перед публікою. До появи великої Марії Каллас залишалося ще 12 років.

НАРОДЖЕННЯ «БОЖЕСТВЕННОЇ»

Марія дуже хотіла повернутися до Америки. Але в домі батька, який обзавівся до того моменту новою сім’єю, ніхто не зрадів її приїзду. Та й Нью- Йорк у середині 40-х не зміг роздивитися в прищавій товстунці майбутню богиню. Це в 1955 році директор Метрополітен-Опера майже навколішки благатиме Марію Каллас заспівати за нечувані на ті часи $3000 (при тому, що Карузо отримував $2500 за вихід).

Марія повернулася в Європу. У 1947 році вона отримала перший престижний контракт — їй належало співати «Джоконду» на Арені ді Верона. Але це виявилося не головною подією тих днів. Через кілька годин після того, як нога Марії ступила на італійську землю, вона познайомилася з багатим промисловцем і фанатом опери Джіованні Батистом Менегіні. 24-річна маловідома співачка і її кавалер, майже вдвічі старший, стали друзями, потім уклали творчий союз, а через два роки повінчалися у Флоренції. Менегіні завжди грав при Каллас роль батька, друга й менеджера, а чоловіка — у найостаннішу чергу. Як сказали б сьогодні, Каллас була його суперпроектом, в який він вкладав прибуток від своїх цегельних заводів.

Марія без утоми вдосконалювала не тільки свій голос, але й фігуру. Катувала себе найжорстокішою дієтою. І досягла бажаного результату, змінившись фактично до невпізнання. Вона сама так фіксувала свої досягнення: «Джоконда — 92 кг; Аїда — 87 кг; Норма — 80 кг; Медея — 78 кг; Лючія — 75 кг; Альцеста — 65 кг; Єлизавета — 64 кг». Так танула вага її героїнь при зрості 171 см.

У переддень Різдва 1952 року на сцені міланського театру La Scala у виставі «Сицилійська вечерня» з’явилася демонічна південна красуня з античними рисами обличчя й голосом, що миттєво проникає в душу. «Диявольська діва», яка не знала собі рівних. Образи Каллас завжди були повні трагізму. Її улюбленими партіями стали Травіата й Норма. «Вони приносять себе в жертву коханню й цим очищують душу», — любила повторювати Каллас. В її житті дуже довго було все — слава, багатство... Все, окрім кохання.

ФАТАЛЬНА ПРИСТРАСТЬ

У вересні 1957-го на балу у Венеції Каллас познайомилася зі своїм земляком, мультимільярдером Аристотелем Онассісом. Уже через кілька тижнів Онассіс запросив Каллас разом із чоловіком відпочити на своїй знаменитій яхті «Крістіна». Марія й Арі на очах у здивованої публіки, не боячись пересудів, раз у раз усамітнювалися в апартаментах господаря яхти. Здавалося, світ ще не знав такого божевільного роману.

Каллас уперше в житті була по-справжньому щаслива. Вона, нарешті, покохала й була абсолютно впевнена, що це взаємно. Уперше в житті вона перестала цікавитися кар’єрою — престижні й вигідні контракти один за іншим йшли з її рук. Марія залишила чоловіка й переїхала до Парижа, ближче до Онассіса. Для неї існував тільки Він.

На сьомому році їхніх стосунків у Марії з’явилася остання надія стати матір’ю. Їй було вже 43. Але Онассіс жорстоко й безапеляційно поставив її перед вибором: або він, або дитина, заявивши, що в нього вже є спадкоємці. Не знав він, та й не міг знати, що доля жорстоко йому помститься — в автокатастрофі загине його син, а кількома роками пізніше від наркотичного передозування помре дочка...

Марія панічно боїться втратити свого Арі й погоджується на його умови. Нещодавно на аукціоні «Сотбіс» серед інших речей Каллас було продано і хутряний палантин, подарований їй Онассісом після того, як вона зробила аборт...

Велика Каллас гадала, що гідна великого кохання, а виявилася черговим трофеєм найбагатшого у світі грека. У 1969 році Онассіс одружується на вдові американського президента Жаклін Кеннеді, про що повідомляє Марії через посильного. У день цього весілля Америка обурювалася. «Джон помер удруге!» — кричали газетні заголовки. І Марія Каллас, яка відчайдушно благала Аристотеля одружитися, за великим рахунком, також померла саме цього дня.

В одному з останніх своїх листів до Онассіса Каллас написала: «Мій голос хотів попередити мене про те, що незабаром я зустрінуся з тобою, і ти знищиш і його, і мене». Востаннє голос Каллас звучав на концерті в Саппоро 11 листопада 1974 року. Повернувшись у Париж після цих гастролей, Каллас фактично більше не покидала своєї квартири. Втративши можливість співати, вона втратила останні нитки, що зв’язували її зі світом. Промені слави випалюють усе навколо, прирікаючи зірку на самотність. «Тільки коли я співала, я відчувала, що мене люблять», — часто повторювала Марія Каллас.

Марія БАБАЛОВА
Газета: 
Рубрика: