— Що взагалі собою являє комікс?
— Комікс — унікальний жанр, що стоїть на стику літератури і образотворчого мистецтва. Важко сказати, що це насамперед: з одного боку, це малюнки з описом, а з другого — розповідь, доповнена картинками. Але у змістовому значенні важливі як текст так і картинки.
— Як в Україні просуваються справи з випуском коміксів?
— В Україні з цим ніяк не йде справа. До нинішнього моменту у нас існували комікси тільки для маленьких дітей, та і ті переважно випускалися у Росії. Ми ж пропонуємо споживачу абсолютно новий продукт — комікси розраховані на вікову групу від 16 до 35 років. У нас укладено контракт з американською компанією «Dark Horse Comics» (усього у світі існує близько п’яти великих компаній, що є ласниками авторських прав на більшість існуючих коміксів), ліцензійна угода на видання цих серій на території СНД. У Росії перші подібні комікси з’явилися також зовсім недавно, у листопаді минулого року. Ми паралельно прийшли до думки про те, що на ринку немає такого товару, отже, необхідно його створити. А товар насправді дуже цікавий. Це ціла культура — читання коміксів, їх колекціонування — досить розвинена у всьому світі. До речі, колекціонування коміксів — дуже важливий аспект. Вони, як правило, виходять серією і дуже цікаво зібрати всі випуски, перечитувати їх час від часу, обмінюватися з приятелями тощо.
— Наскільки мені відомо, на Заході комікси з’явилися дуже давно. Чому до нас вони прийшли лише зараз?
— Так, дійсно, у Штатах комікси читають вже фактично сто років. Причому спочатку вони виникли як продукт не для дітей, а саме для дорослих. Перші комікси були надруковані у «дорослій» газеті «World» у 1896 році. Це була ціла рубрика малюнків з підписами. У нас молодіжні комікси за радянських часів не заохочувалися, оскільки вважалися елементом «загниваючої» американської культури. Але навіть зараз, коли ідейних перешкод для створення коміксів немає, вони не дуже поширені. Мабуть, вагомою перешкодою для масової публікації коміксів є відсутність належної поліграфічної бази. Сучасні технології, які використовуються для друку коміксів, з’явилися в Україні зовсім недавно, і на сьогоднішній день компаній, які мають необхідні виробничі потужності, у нашій країні не більше трьох.
— Як створюється комікс?
— Як правило, комікс створюється у процесі співпраці кількох людей. Перша — автор сюжету — людина, яка вигадує саму історію та її героїв. Друга — художник, який всю цю історію вимальовує тушшю на папері (без кольору). Третя людина — колорист, він все це розфарбовує. І існує ще так званий летерер — людина, що робить текстові написи (традиційно у всіх коміксах написи виконуються вручну). До речі, знайти таку людину у всьому Києві нам чомусь було дуже складно, тому довелося створювати комп’ютерні кириличні шрифти, відповідні англійським рукописним.
— Як ви вважаєте, чи буде попит на «дорослі» комікси в Україні?
— Перш ніж розпочати роботу над цим проектом, ми замовили маркетингове дослідження одній української компанії, і воно дало добрі результати. Враховуючи те, що коміксова культура у нас ще не дуже розвинена, ми вирішили випустити перші номери кожної з трьох серій («Сін Сіті», «Термінатор», «Світ зомбі») тиражем 15 тис. примірників, хоч об’єм ринку значно більший. Конкретно визначити об’єм попиту можна буде вже місяців за два.
— Чи не плануєте ви розпочати виробництво вітчизняних коміксів, авторами яких були б українські письменники?
— Звичайно. У наших планах створення своєї комікс-студії, але це станеться лише через деякий час. Поки що ми хочемо випробувати ринок на американських зразках, визнаних і дуже популярних у всьому світі. Але у перспективі одна з наших цілей — робота з українськими сценаристами, художниками, створення українських героїв.
— До речі, щодо українських героїв — хто це буде, по- вашому?
— Складно сказати. Наприклад, російські видавці, наскільки мені відомо, мають намір випустити серію коміксів, героїнею яких буде жінка-детектив, а основою для сценарію — книга про Каменську. Зовсім не обов’язково, щоб герой коміксу був спочатку мультяшним або кіношним героєм (як, наприклад, Міккi Маус або Термінатор). Дуже часто буває зовсім навпаки — Бетмен, Дикий Трейсі та багато інших героїв прийшли з коміксів на телеекрани. Якась із цих тенденцій, ймовірно, утвердиться і стосовно українських героїв. Існує єдина ідейна лінія для всіх коміксів — боротьба добра і зла, а які форми і обличчя буде мати це протистояння, вже залежить від авторів і культурних особливостей країни. Я впевнений, що в Україні є маса цікавого матеріалу і людей, здатних створити хороші сценарії.
— Чи не плануєте ви почати створення коміксів на політичні теми?
— Ні. Ми б хотіли залишитися поза політикою. Наша компанія орієнтована на розваги. Можливість відвернутися від повсякденної суєти дуже важлива для кожної людини. Відчути себе супергероєм, пофантазувати, у думках реалізувати себе у боротьбі зі злом — це саме ті відчуття, заради яких, по-моєму, людина купує і читає комікси.