Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Ода матері, родині, Україні

2 грудня, 2009 - 00:00

Цього року одному з найпотужніших професійних загонів українського мистецтва — Національній спілці письменників України — виповнюється 75. На час заснування організації столицею УРСР був Харків, тому саме тут передбачається провести й основні урочистості з нагоди ювілею. Батьківщина Сковороди й Квітки-Основ’яненка, Гулака-Артемовського й Христі Алчевської, Леоніда Первомайського та Ігоря Муратова прийматиме велику групу найвідоміших повпредів вітчизняного письменництва на чолі з головою НСПУ Володимиром Яворівським. Гості (разом із колегами-господарями) зустрінуться з широкою читацькою аудиторією, відвідають знамениту Сковородинівку, ознайомляться з досвідом Харківської письменницької організації, що представляє нині творчі сили, справді гідні авторитету попередників-класиків.

Серед таких — поетеса Наталя Матюх, чию творчість справедливо можна вважати явищем у сучасній українській літературі.

«...Їй властива граційність поетичного малюнка, впевненість перебігу емоційного стану, її лірична героїня викликає симпатію своїми щирими зізнаннями, а не мимовільну іронію, як часто буває при читанні деяких збірок. Стоячи на міцному надійному ѓрунті, Наталка Матюх при умові подальшого щоденного свідомого літературного вдосконалення, при умові активної роботи ума і серця здатна написати нові цікаві поезії.

Рекомендую поетесу Наталку Матюх до Спілки письменників України».

Так писав у середині грудня 1979 року Євген Гуцало, маючи перед собою лише невеличку, щойно видану в «Молоді» книжечку 26-річної журналістки з Чернігівщини із промовистою назвою «Я вмію так любить». Відтоді спливли три десятиліття, і сьогодні можна з упевненістю сказати, що Н. Матюх повністю виправдала сподівання свого наставника, створивши «умом і серцем» цілу низку поетичних книжок, серед яких особливої уваги заслуговує найсвіжіша — «Терези» (Х.: Майдан, 2007). Останнім часом, напевне, ще ніхто із ліриків настільки пристрасно й уміло не піднімав незаслужено забутих у вирі соціально-політичних перипетій (і з цієї ж причини, схоже, «немодних») тем родини та материнства. А саме з цих правічних цінностей проростає справжня любов до Батьківщини, така не схожа на махровий псевдопатріотизм та фальшивий пафос боротьби за демократію, на дешеву демагогію про національні пріоритети з відвертим мавпуванням європейського стилю життя.

Трагедія сім’ї (вважай, трагедія Батьківщини) у віршах Н. Матюх починається із очевидного — втрати (фізичної, моральної) рідних та близьких людей. І тут дуже важливо вистояти перед випробуванням долі. Так, наприклад, як родина, що прощається з годувальником-теслею («Останній знімок»), як згорьована жінка, що везе на переселення з чорнобильської зони маленьку донечку і таке ж крихітне кошеня («Ці двоє дітей, що нарівні бездомні й беззахисні...»), як сільська бабуся в лабіринті міської підземки («Загубилась дівчинка в метро...»), як, власне, сама авторка, котрій спочатку просто не вистачає мами в «бетонній тюрмі» мегаполісу («У Харкові дощ. А над Сеймом нема?..», «В селі моя мама жоржини викопує...», «Коли змовкає полуденна скрипка...», «Мамо, вихопи мене з вогню...»), а потім жорстока смерть взагалі залишає її сиротою («Мамо-матусенько, сива іконо...», «Сьогодні мама снилася мені...», «Із вузликом білим в маленькій красивій руці...», «Перечитаю мамині листи...»). Непоправна втрата перестає бути особистою, вона перетворюється на вселенське горе:

«Мамо-матусенько, сива іконо,
як же без тебе
стемніло навколо!.. —
Все, що цвіло, мерехтіло, палало,
сірість нудну веселково долало,
раптом в жалобу
спливло кольорами,
ніби й собі залишилось
без мами...»

До речі, за книгою Н. Матюх у 2008 році Харківською ОТРК було підготовлено фільм-монолог «Сьогодні мама снилася мені...», яким дебютував на екрані багатосерійний телероман «Мати». Стрічка з успіхом демонструвалася на ТК «Культура», а минулого року стала лауреатом телевізійних фестивалів — «Агро-2008» та «Дніпро CINEMA».

Образ сім’ї, родини як найнадійнішого тилу особливо яскраво виписаний у вірші «Ще двір дрімав. Якраз була субота...», де за гіркою іронією долі старий з медаллю «За взяття Берліна» ціпком облізлим риється в смітнику:

«Такий із роду
бравий та хоробрий,
а бач, зламався в прірви на краю:
була дочка, та з’їв її Чорнобиль,
була жона, та десь уже в раю...»

Над ветераном глузує («Усе старцюєш, діду? Чи сам помреш, чи, може, помогти?») скоробагатько-сусід, схожий на свого ж бульдога, якому першим витирає і «скривлену в зневазі» заслинену пащу. А от якби рідні старого були живі, навряд чи жебрав би він по звалищах, кинутий на глум молодим покидькам, для яких немає нічого святого на світі!..

Ствердженням того — зворушливі ніжні рядки, присвячені вже іншому фронтовику — батькові самої героїні («Пам’яті батька», «Дві казки для батька», «Першу розквітлу троянду на цвинтар несу...»).

І у свою чергу світлим оптимізмом, вірою в щедре та гарне майбутнє дихають рядки, присвячені власному материнству: «Осінь. Світанок. Неділя», «Надійці», «Донечко, вже випав перший сніг...», «Відхилю віконницю зелену...», «Уві сні я ламала для доньки бузок...», «Стаю на коліна не перед іконою...», який має символічну кінцівку:

«Доню, не плач,
хай минають нелади
серце твоє, добротою тепле..
Я не дозволю жодному нелюду
вкрасти колись
материнство в тебе!
Доню, не плач!..»

Я вже згадував про класичну персоніфікацію образу матері до образу рідної землі. Але є в «Терезах» (вочевидь, назва книжки передає прагнення авторки до життєвої гармонії, рівноваги) і вірші, де Батьківщина (як у вузькому, так і в широкому значенні цього слова) проступає наживо — без жодних, хай навіть найупізнаваніших метафор. Це сповнений хвилюючої ностальгії вірш про українські мальви на одному з бульварів румунської столиці («До мальви»), це «Катерина Білокур знову розмовляє з квітами», це «Слово про рідну мову», «Співанка Десні», «Чернігову» та інші.

Цікаво, що навіть любовна лірика Наталі Матюх, з огляду на яку в одній зі своїх рецензій критик Ігор Михайлин сказав: «...за рівнем інтимного самовираження, за рівнем його поетичної культури, сміливістю й відвертістю, неприхованістю таємниць я не бачу рівних цій поетесі у нашій поезії», на відміну від звичного, «легкого» підходу, формується за значно глибшим, сказати б, філософсько-психологічним принципом. Її вірші про кохання дають змогу навіть... вивчати історію України (часи нападу половців, татаро-монгольського нашестя, керування жорсткої та принципової княгині Ольги), замислитися над складнощами воєнного ремесла, людською невдячністю, скороминучістю чуттів і самого життя:

«Палять листя сухе.
До балконів здіймається дим,
щось вчинивши лихе,
з чимось жовтим,
червоним, рудим.
Всі кватирки домів
зачинились на щільність кута,
бо в осінніх димів
особливо гірка гіркота.
Палять листя старе.
Бліднуть лиця
в рум’яних садів —
то данину бере
із багатих селянських садиб
не жорстокий Кончак
і не жадібний хижий Батий,
а тонка, мов свіча,
жінка, вбрана у плащ золотий.
Палять листя тонке,
як метелик у літній траві,
як сніжинка в піке,
як фіранки, де сплять вартові
після служби, щоб вже
з першим променем сонця вони
мали світлий сюжет
для спочинку — не морок війни...
Палять листя святе,
що давало нам тінь і озон,
та якому за те
«красна дяка»
в прощальний сезон.
Палять листя терпке,
як хороше французьке вино,
як бажання, яке,
наче дим, перегіркло давно...
Палять листя сумне,
як єдина у світі душа,
що забула мене,
що не кличе, не жде, не втіша,
що лишила колись
лиш надію, настільки хистку,
як мандруючий блиск
павутинки на жовтім листку...
Палять листя...»

Олександр ТАРАСОВ
Газета: 
Рубрика: