Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Простір, який ти змінюєш

Українсько-нідерландський перфоменс
24 липня, 2008 - 00:00
ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА / «День»

Ось уже другий рік поспіль Центр театрального мистецтва ім. Леся Курбаса спільно з МАРА (Міжнародна академія сценічних мистецтв) організовує майстер- класи з перфоменсу в рамках програми нідерландського уряду «Матра», розрахованої на допомогу країнам Східної Європи. До того такий же проект реалізовувався в Німеччині, Польщі, Чехії, а зараз паралельно проходить в Україні та Сербії.

«Перфоменс, — розповідає проект-менеджер та одна з організаторів Ліна Романуха, — це інше розуміння вистави відповідно з іншими принципами: актор представляє людям якийсь свій творчий доробок. Відсутня й театральна ієрархія «текст — режисер — актор». Тут головним є не режисер, а актор, який діє. Режисер трансформується в «коучера», який не вказує тобі: «тут повернутись, тут дихати так», а просто є тим стороннім спостерігачем, який може щось підказати. Сучасний підхід до театру — це також відмова від усіх декорацій, костюмів, гриму, париків. Ти є й людина, і є простір, який ти змінюєш. Перфоменси можуть відбуватися на сходах, у підвалах, навіть на вулиці, тобто вся стандартна сценічна атрибутика не важлива. Наразі в Україні через консервативний підхід до театрального дійства немає якогось навчального закладу, який готує акторів саме жанру перфоменсу. Мета проекту — виникнення в Україні декількох незалежних театральних формацій».

У заключному виступі під назвою «Знайомство», який днями відбувся, 18 учасників програми з різних куточків України (Київ, Львів, Харків, Дніпропетровськ) демонстрували результати чотирьохденного майстер-класу. До участі в ньому допускалися хлопці й дівчата віком від 16 до 35 років, які вже заздалегідь повинні були мати творчий задум, який можна було б вкласти в три хвилини — одна з умов виступу.

Окрім обмежень у часі, було поставлено і конкретне завдання — за допомогою лише пластичних рухів тіла та міміки (без слів!) відобразити конфлікт «ти і предмет». У ролі останнього могли виступати кулька, галстук, папірець, будь-що, тільки б якнайкраще передати головну ідею та її особисте бачення. Одна із учасниць, Наталя Косарєва, яка у своєму виступі використала кульку, стверджує: «Не має значення, що символізувала кулька насправді. Це може бути земля, апарат для дихання, для Іде — нашого викладача — це взагалі була пуповина. Чим більше асоціацій, тим краще».

Після першого виступу «Знайомство» буде відібрано всього лише п’ять найдостойніших. Саме вони візьмуть участь у наступному етапі цьогорічної програми, який припаде на кінець вересня і буде вимогливішим: на підготовку виділятиметься два тижні, буде ускладнене завдання та довший час виступу. Перспективою для переможців є запрошення до подальшої співпраці, наприклад, за кордон, адже по завершенню програми планується фінальне турне по країнах-учасницях з виступами найкращих акторів жанру перфоменс. Проте, за словами одного з організаторів, Іде Ван Хайнінгена, розраховувати на великий театр їм не слід: «Вони повинні самі реалізовувати свої мрії. Ми можемо допомагати їм розвивати хороше відчуття театру та інвестувати життя у своє тіло».

Та це, зрештою, і не так важливо, адже головне для учасників проекту —отримати такий дорогоцінний досвід (для учасників з інших країн він коштував чималу суму), тому що не один з них планує пов’язати своє майбутнє з театром, а тому й удосконалення своєї акторської майстерності в усіх напрямах — просто необхідне.

Дарина ГУЗЕНКОВА, Літня школа журналістики «Дня»
Газета: 
Рубрика: