Американський журнал Business опублікував список найбільш ідіотських бізнес-рішень за рік. Той чи інший товар, послугу або навіть заяву прес-секретаря оцінюють у ньому не за тим, наскільки вдалими або невдалими вони були з погляду доходів. Критерій один — очевидна дурість або поганий смак.
ІДІОТСЬКА РЕКЛАМА
Компанія Kraft Foods вирішила збільшити обсяги продажу своїх жувальних цукерок Trolli Road Kill Gummi Candy. Однак мультиплікаційний ролик, розміщений в інтернеті, зрештою призвів до того, що виробництво цукерок довелося згорнути. У ролику милі звірятка, перебігаючи нічну дорогу, смішно лякалися, опиняючись у світлі фар найближчого авто. На цьому ролик закінчувався. Що зі звірами відбувалося далі, будь-хто міг здогадатися, відкривши пакетик із цукерками, створеними у формі роздавлених автомобільними шинами змій, курчат і білочок, пише «Комерсант».
Компанія Boeing Integrated Defense Systems здивувала публіку двічі. В одному з номерів вашингтонського видання National Journal компанія опублікувала рекламу одного зі своїх найграндіозніших продуктів — багатофункціонального військово-транспортного конвертоплана V22 Osprey. На ній Osprey був зображений у момент повітряної атаки на мечеть. Підпис під фотографією такий: «Він спускається з небес. Цікаво, але після цього настає пекло». Закріпитися в рейтингу компанії допомогли її вибачення у відповідь на шквал гнівних листів і телефонних дзвінків. «Ми вважаємо цю рекламу образливою, шкодуємо про те, що опублікували її, та приносимо вибачення всім тим, кого, як і нас, ця реклама жахнула», — заявила представник Boeing Integrated Defense Systems Мері Ферстер.
Найбільший у світі ритейлер Wal- Mart спробував за допомогою реклами опротестувати рішення влади штату Арізона, що забороняє торговому гіганту відкрити супермаркет у місті Флагстаффе. На постері були зображені нацисти, які спалюють «неблагонадійні» книжки, у центрі плаката виразно виднілася свастика, а підпис був такий: «Невже ми дозволимо уряду вирішувати, що нам читати? Звісно, ні... То чому ж ми повинні дозволяти уряду вирішувати, де нам купувати?!» Всупереч очікуванням, вінтажна реклама справила прямо протилежний ефект: використання в ній нацистської символіки спричинило шквал обурення з боку простих жителів і місцевої організації, яка захищає права євреїв.
ІДІОТСЬКІ ТОВАРИ ТА ПОСЛУГИ
Компанія Russel Stover випустила 15-сантиметрову шоколадку у формі розп’яття. Віруючих такий підхід обурив. Пізніше до протестів приєдналися й високопосадовi представники католицької церкви, які вирішили, що шоколадна версія розп’яття не дуже вдалий спосіб вираження релігійних почуттів.
Найбільш ідіотською послугою, швидше за все, варто вважати задумку редактора відділу листів і коментарів газети Los Angeles Times Майкла Кінслі, про яку вже дзвонять на всіх перехрестях. Кінслі вирішив ввести на веб-сайті газети правила, аналогічні тим, що діяли донедавна на сайті безплатної веб-енциклопедії Wikipedia. Проект під назвою wikitorials полягав у тому, щоб дозволити будь-якому відвідувачу сайту газети Los Angeles Times коригувати на власний розсуд редакційні замітки газети. Читачам новація сподобалася: вони почали змагатися в умінні передавати свої думки виключно нецензурно та ображати всіх і вся. Проект протримався лише три місяці, Кінслі подав у відставку.
ІДІОТСЬКИЙ МАРКЕТИНГ
У США невдалі рекламні вигадки можуть довести до суду. Лос-Анджелеська радіостанція KBDS влаштувала вікторину з головним призом — автомобілем Hummer H2. Приз отримала Шеннон Кастілло. Переможниця поїхала забирати приз, залишивши зі своєю дитиною спеціально найняту з такої нагоди няню. У штаб- квартирі радіостанції їй замість ключів від новенького H2 спробували урочисто вручити пульт дистанційного керування. Кастiлло пульту не взяла, і вимагає ключі від справжнього автомобіля або компенсацію через суд: її ввели в оману. Витрати на няню позивальниця погодилася не вносити до суми позову.
У схожій ситуації опинилася ще одна радіостанція — WLTO з Лексингтона, штат Кентуккі, яка проводила конкурс «100 шматків у прямому ефірі». Норіша Хілл, переможниця конкурсу, прибувши на станцію, з’ясувала, що йдеться всього-на-всього про 100 шоколадних батончиків «Шматок» компанії Nestle. Хілл сподівається відсудити 100 тисяч доларів.
ІДІОТСЬКІ ДІЇ
Експерти журналу Business — американці, тому більшість із зафіксованих ними проявів ідіотизму сталися з американськими компаніями. Але й міжнародних історій вони оминути не змогли. Не можна було проігнорувати, наприклад, історію, що сталася наприкінці року на Токійській фондовій біржі, коли один із трейдерів компанії Mizuho Securities помилився клавішею на своєму комп’ютері та продав 610 тисяч акцій компанії J-Com за одну ієну, замість того, щоб продати одну акцію за 610 тисяч. Помилку швидко помітили, однак Токійська біржа зажадала, щоб замовлення було виконане. Mizuho Securities втратила на операції 225 млн. доларів, що приблизно відповідало її річному прибутку.
У Британії служба он-лайн-бронювання номерів у готелі Lanesborough Hotel випадково скинула нуль на кінці добової вартості номера, таким чином надавши можливість замовити номери вартістю 350 фунтів усього за 35. Від охочих скористатися такою знижкою не було відбою. Виявивши помилку, адміністрація готелю запропонувала всім замовникам перебронювати номери вже за стандартною ціною. Тільки після того, як у відповідях ображених клієнтів дедалі частіше зустрічалося слово «суд», керівництво Lanesborough Hotel здалося, пообіцявши дотриматися умов угоди.
РОЗУМНИКИ ТА РОЗУМНИЦІ
Список бізнес-дурниць, складений журналом Business, нараховує 101 пункт, а список розумних бізнес-рішень, комерсантів і виробiв набагато коротший.
Звання найрозумнішого генерального директора журнал Business присудив керівнику компанії Walt Disney Роберту Айгеру, який уклав стратегічно важливу угоду з компанією Apple. У результаті телеканал ABC, що входить до Walt Disney, став першою мережею, що продає телевізійний контент на замовлення через віртуальний магазин iTunes, що належить компанії Apple.
Найкмітливішим підприємцем визнаний Джеремі Аллер, який у 2001 році продав за 360 мільйонів доларів свою компанію Allaire Corp., яка випускала програмне забезпечення для розробки сайтів, гіганту індустрії Macromedia. Також журнал відзначив творців компанії Skype, яка надає послуги голосової інтернет-телефонії. Сервіс, який залучив 66 мільйонів чоловік, був проданий інтернет-гіганту eBay за 2,6 мільярда доларів.
Титул компанії, яка здійснила найкраще самовідновлення, отримала Motorola: їй вдалося перетворитися з виробника нецікавих засобів зв’язку на компанію, яка випускає телефони з надзвичайно привабливим дизайном.
Найвдалішою промисловою продукцiєю став новий лайнер Boeing 787. Виготовлений із композитних матеріалів і алюмінію літ ак споживає на 20% менше пального, аніж його аналоги, що особливо важливо за нинішніх високих цін на енергоносії.