Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Ритми нашого часу

Видана своєрідна антологія сучасної музики
8 листопада, 2006 - 00:00

Колекція складається з 10 дисків та вміщує твори, які прозвучали в рамках концертної серії «Нова музика в Україні». Ця широкомасштабна та багаторічна акція була заснована композитором та диригентом Володимиром Рунчаком. На дисках представлені композиції, які були створені у другій половині XX ст. — на початку XXI ст. (більшість виконань — українські та світові прем’єри).

За радянських часів авангардна музика була під забороною. А в незалежній Україні для того, щоб придбати партитури творів сучасних провідних зарубіжних композиторів, або запросити відомих артистів, необхідні кошти. Так із цією проблемою стикається Спілка композиторів України при організації фестивалю «Прем’єри сезону». Комісія, яка займається оцінкою професійного рівня творів, які надходять до Спілки композиторів, існує формально. У зазначеному форумі звучать усі твори, незалежно від їхньої якості... До антології «Нова музика в Україні» увійшли твори з високим професійним композиторським рівнем як українських, так і зарубіжних композиторів. Цей проект було здійснено за підтримки Національної всеукраїнської музичної спілки та зарубіжних посольств та культурних центрів: Гете-інститут, Польський інститут у Києві, Швейцарська культурна фундація, французький та ізраїльський культурні центри, посольств Фінляндії, Швеції, Норвегії, Естонії, Росії.

У сучасній музиці, на відміну від того, що було ще 10 — 15 років тому, нема чіткого розмежування стилів: академічна та авангардна музика. В антології «Нова музика в Україні» представлена не лише авангардна музика, хоча й твори цього стилю тут різних еволюційних етапів: від додекафонної техніки Й. Кофлера (перша половина XX ст., Польща) до ультрасучасного мінімаліста Войцеха Кілера (Польща). Є тут також й твори класиків XX ст.: А. Веберна, Г. Голігера (німецький авангард), Вітольда Лютославські (польський неокласицизм) та Валентина Бібіка (США). В антології «Нова музика в Україні» можна також ознайомитися із творами таких композиторів: З. Краузе, Г.М. Гурецькі, К. Сероцькі (Польща), Е. Мірзоєва (Вірменія), А. Каспарова (США), У. Медера (Швейцарія), П. Шиманські, М. Кагеля, В. Дінеску, Е. Глаубера, Й. Відмана (Німеччина), Г. Роуза та М. Рока (США). Зміст антології такий же мозаїчний та різнокольоровий, як і репродукції Олександра Дубовика, які на обгортках компакт-дисків. Кожен альбом серії представляє твори зарубіжних композиторів XX ст., сучасних українських композиторів та сучасних зарубіжних композиторів- авангардистів.

Україну в антології «Нова музика в Україні» представляють композитори різних поколінь. Насамперед, хочеться назвати одного із найбільш відомих вітчизняних майстрів Валентина Сильвестрова, який був одним із піонерів авангардної музики в Україні (60-ті роки). В антології можна почути його «Три пісні для сопрано та фортепіано» — ал. # 10 (Інна Галатенко — сопрано, Роман Рєпка — фортепіано). Цей твір представляє новий стиль Сильвестрова — неоромантизм. Це музика надзвичайної, якоїсь неземної краси. Прозора, невагома музична тканина та негучне виконання налаштовують на умиротворення. А текст (вірші Г. Айги) — філософський: про тлінність усього сущого, але у фіналі лунає заклик до боротьби за життя. Валентин Сильвестров один із тих українських композиторів, творчість якого є відомою та цікавою за кордоном. Так цього літа музиканти ансамблю солістів «Київська камерата» були запрошені до Чехії з концертною програмою, яка повністю складалася з творів Сильвестрова.

Найбільш повно та цілісно в антології «Нова музика в Україні» представлена творчість Володимира Рунчака («Оркестрова музика» та «Духовна музика»). Його твори вражають різноманітністю настроїв: від іронічно-жартівливого до серйозно- драматичного. Хоча до музики Рунчака публіка відноситься по-різному: від не сприйняття до захвату. Але не можна не помітити емоційності творів, новітньої музичної мови (розширена тональність), подекуди присутності фольклорних мотивів, сміливості та непересічності задумів та й харизматичної особистості самого композитора, який під час виконання своїх творів сам диригує.

В антології «Нова музика в Україні» приємно порадувала присутність творів українських композиторів середнього покоління: Сергія Зажитька, Олександра Щетинського, Сергія Пілютікова, Золтана Алмаші та Вікторії Польової. Усі вони — переможці міжнародних конкурсів. Кожен має свій стиль: хтось намагається поєднати елементи естетики музики минулого із сучасним звучанням, інші використовують у своїй творчості найсучасніші засоби виразності, новітню музичну мову.

Особливо хочеться виділити Сергія Зажитька та Олександра Щетинського. Твори Зажитька виконуються не лише в Україні, але й в Росії, Польщі, Бельгії, Італії, Німеччині та Фінляндії. Композитор часто застосовує техніку близьку до мінімалізму, апелює до естетики європейського бароко та романтизму. Олександр Щетинський — лауреат п’яти міжнародних конкурсів (Україна, Польща, Франція, Австрія та Швейцарія). 2000 року постановка його камерної опери «Благовіщення» в Московському театрі «Гелікон-опера» була відзначена Російською національною театральною премією «Золота маска». Композитор працює в жанрі камерної та хорової музики, експериментує в галузі електронної музики.

Антологію «Нова музика в Україні» сміливо можна назвати новим еволюційним етапом у розвитку українських композиторських шкіл.

Ольга ПРИНДЮК
Газета: 
Рубрика: