Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

СТОП-КАДР

Муратова — наше кінематографічне все
21 червня, 2001 - 00:00

Завершилися Російський відкритий і Міжнародний кінофестивалі в Сочі. Призи вручено, в основному передбачувані та незаслужені, вважає Газета.ru . «Золоту троянду» вручили Сергію Соловйову за «Ніжний вік». Гран-прі дали Карену Шахназарову за «Отрути, або Всесвітню історію отруєнь». Найкращу чоловічу роль зіграно у фільмі «Приходь на мене подивитися» Олегом Янковським, за сумісництвом режисером картини і президентом «Кінотавра», і жіночу роль — Ольгою Конською у фільмі «Кохання та інші кошмари». Спецприз журі отримав фільм «Даун-хаус», а Кіра Муратова заслужила приз критиків ФІПРЕССІ за «Другорядних людей», які тим часом називалися багатьма критиками головною подією фестивалю. Ще б пак, не головна подія — єдиний майже не засвічений фільм серйозного режисера. До цього твердження Газети.ru можна лише додати, що якби не було Кіри Муратової, яка, незважаючи на всі складності, знімає своє кіно із завидною регулярністю, то про Україну взагалі б не чули на кінофорумах останніми роками. Адже і в Берліні, і в тій же Росії український кінематограф згадується багато в чому тільки завдяки картинам Кіри Муратової.

У конкурсі дебютантів був лише один крутий боєць — Сергій Бодров-молодший. Його «Сестри», певна річ, і виграли. У конкурсі Міжнародного фестивалю найкращим виявився, на думку і оглядачів, і журі, англійський «Мій брат Том» режисера Дома Родероу.

Теперішні нагороди — слабкому, але безмірно пафосному епосу про 90-ті Соловйова, сумовитому і кострубатому двоголовому (побутова комедія з костюмним фарсом) виродку Шахназарова, вимученому псевдоепатажу Кочанова, який нібито «опустив» Достоєвського, потріпаній майстерності Янковського і сумнівним достоїнствам Конської — вкотре підтвердили, що «Кінотавр» відіграє виключно важливу роль у російському кінопроцесі — підтримувати амбіції іменитих, але нікому не потрібних діячів.

У Сочі залишилася одна, але дуже відповідальна місія — заохочувати гонор вітчизняних метрів, а заодно радо вітати зірок невизначеної величини, на зразок Орнелли Мутті і Жан-Клода Ван Дамма, які вшанували закриття «Кінотавра-2001» своєю присутністю.

Москва за відсутності російського кіно

Сьогодні в російській столиці відкривається XXIII Московський міжнародний кінофестиваль. До конкурсної програми включено 17 картин — із Гонконга, Німеччини, Індії, Норвегії, Нідерландів, Франції, Італії, Чехії, Польщі, Іспанії, Південної Кореї, Угорщини, Швеції, США, Китаю, Ірану, Аргентини, і — жодної російської. Відповідно до вимог оргкомітету ММКФ, у конкурсі можуть брати участь тільки фільми, що не були раніше показані на інших кінооглядах. У такому разі, реальний шанс потрапити в конкурсну програму XXIII Московського кінофестивалю мала стрічка «У серпні 44-го...» Але керівництво ММКФ відмовило її авторам, мотивуючи своє рішення тим, що фільм уже вийшов у широкий прокат.

Журі Московського кінофестивалю нинішнього року очолить німецький режисер, актриса і драматург Маргарете фон Тротта. Серед членів журі — китайський режисер та актор Чжан Вень, наш Богдан Ступка, один із лідерів фестивального руху Моріц де Хадельн, актриса Інгеборга Дапкунайте.

Крім конкурсу, на фестивалі буде показано програми «Вісім із половиною» та «Національні хіти». Програма «Вісім із половиною», яка є авторським проектом Петра Шепотинника, познайомить глядачів із новітніми тенденціями кінематографічної моди. Уперше цього року у відеододатку до програми, який названо «Ательє», демонструватимуться документальні фільми про найвидатніших представників світової кінорежисури — Андрія Тарковського, Райнера Вернера Фассбіндера, Інгмара Бергмана та інших. До програми «Національні хіти» увійдуть фільми, що мають найбільший глядацький успіх у країні, де їх було зроблено.

На фестивалі буде представлено кілька ретроспектив. Одна з них — «100» — приурочена до 100-літніх ювілеїв режисерів Марка Донського, Івана Пир’єва та Михайла Ромма. Буде також показано ретроспективу «Сімейний бізнес», в яку увійдуть фільми представників відомих кінематографічних династій.

Позаконкурсна програма включає в себе панораму сучасного кіно Швейцарії, паралельний показ новітніх фільмів Північної та Південної Кореї, програму російського кіно і молодіжну програму. Медіа-форум, який проводиться вже вдруге, дозволить глядачам і професіоналам познайомитися з авангардистськими формами екранної культури.

Сергій БУГАЄНКО, Москва, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: