Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Свято із Сібеліусом

11 грудня, 2008 - 00:00
ЯН СІБЕЛІУС / ФОТО З АРХІВУ

Наприкінці минулого тижня Національна філармонія за підтримки Посольства Фінляндії в Україні не лише святкувала День незалежності цієї північної країни, але й відкривала новий філармонічний цикл — «Музична культура Європи». Ідея циклу належить Юрію Сульдіну.

Програма концерту складалася з творів безперечного кумира фінів, композитора Яна Сібеліуса (1865 – 1957). Світова музична спільнота добре знайома з його творчістю. На багатьох сценах світу неодноразово звучали симфонії композитора та його знаменитий Концерт для скрипки з оркестром, але для співвітчизників творчість Яна Сібеліуса — передусім уособлення і квінтесенція національної самосвідомості. Віддаючи належне впорядникам, слід зазначити, що майже всі твори, за винятком симфонічної поеми «Фінляндія» та «Сумного вальсу», виконувалися на київській сцені вперше.

На відміну від багатьох європейських держав, музична культура яких була зосереджена навколо королівських дворів, підтримувалася і стимулювалася ними, у Фінляндії, що ніколи не мала престолу та престолонаслідників, музична культура виросла безпосередньо з їхнього знаменитого епосу. Дивно, як ця маленька країна змогла стати землею обітованою для симфонічної та хорової музики.

У першому відділенні концерту були представлені ранні твори Яна Сібеліуса у виконанні молодого за датою народження (2006 р.), але зрілого за майстерністю виконання струнного квартету «POST SCRIPTUM». У його складі: Соня Сульдіна (перша скрипка), Віктор Іванов (друга скрипка), Андрій Малахов (альт) і Віктор Глущенко (віолончель). Високий технічний рівень музикантів вдало доповнюється їхнім інтелектуальним осмисленням виконуваної музики, залишаючи у фіналі чудовий післясмак музичного букету.

— На мене справляє враження, — сказав в одному з інтерв’ю Валентин Сільвестров про цей колектив, — як репертуарна політика цього квартету, так і його професійна віддача. Це – очевидно, це те, що я бачу. Світ, не одне сторіччя занурений у суєту, і тому такий колектив відданих музиці однодумців, як квартет «POST SCRIPTUM», який вслуховується і знаходить, звісно, бере на себе певну культурну місію, залишаючись, на жаль, самотнім посланцем, прибульцем із далеких часів духовності та краси.

У другому відділенні концерту звучали твори «зрілого» періоду композитора у виконанні симфонічного оркестру Національної філармонії України, під управлінням гостя з Латвії Ріхарда Букса. У нашій країні цього молодого диригента добре знають — адже він лауреат Конкурсу ім. Стефана Турчака. Диригент добре відчуває оркестр і майстерно володіє напівтонами. Виконувала соло Соня Сульдіна. Ця молода тендітна скрипалька натхненно «розкривала таємниці» палкого шанувальника скрипки композитора — Яна Сібеліуса.

Безперечною окрасою вечора був конферанс музикознавця Олесі Олійник. Дуже інформативний текст, підготовлений нею, був забарвлений емоціями і йшов від серця.

До речі, у січні цикл, який так успішно розпочався фінською музикою, продовжиться концертом «Музична культура Чехії», а в лютому в концерті «Повернення романтизму» прозвучать Шуман, Шуберт і Чайковський. І в усіх концертах братиме участь квартет «POST SCRIPTUM», що, безумовно, забезпечить їм успіх та увагу глядачів.

Світлана АЃРЕСТ-КОРОТКОВА, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: