Квадрат, трикутник і лакований метал — ці фігури і матеріал в основі проекту митця «Символи», що нині представляють у київській галереї «ЦЕХ». Ярослав Деркач обрав десять конкретних предметів — корону, меч, башту тощо — і потрактував їх як загальні символи.
— Знак просто вказує на об’єкт, а символ глибоко маркує реальнicть. Символ має власне значення, але водночас репрезентує інакші смисли. Символ нескінченно розгортається в просторі, і так предмет може вільно оповідати про себе, — пояснює задум автор.
Ярослав Деркач працює виключно із трикутником і квадратом, відповідно, уособленнями руху і сталості. У трикутні об’єкти «вписані» прямокутні символи і навпаки. Додаткову гру сенсами створює побудова експозиції: «Корона» напроти «Дверей» навіює думки про те, що будь-яке владарювання колись закінчується. Куратор виставки Олександр Щелущенко зазначає: «Коли заходиш у галерею, не видно написи на роботах. Даємо людині можливість вгадати, що перед нею».
Велике значення має матеріал: чорний метал, нині блискучий від автомобільного лаку, що з часом почне іржавіти. «Зараз все перенасичене пластиком, іншими штучними матеріалами. А метал справжній, — каже Ярослав Деркач. — Змістовно метал надає ваги рішенню».
До речі, Ярослав Деркач за освітою — філолог. Можливо, тому йому особливо цікава така гра зі значеннями слів і символів. Митець родом із Луганська, до Києва переїхав лише через бойові дії на сході країни, але з галереєю «ЦЕХ» співпрацює з 2007 року. Роботи Деркача представляли у Будапешті та Вільнюсі.
«Проект «Символи» незвичний, — ділиться враженнями Генріх Прівіцер, третій секретар посольства Словацької Республіки в Україні. — Найбільше мені сподобалася робота «Двері». Хочеться простягнути руку і зайти у них. А це дуже символічний образ для України сьогодні. Для цієї країни відкриваються двері до нових можливостей, і треба пройти через них».
Виставка триватиме до 18 квітня.