Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Тверда четвірка

Українські міста по черзі складають іспит із підготовки до Євро-2012. Львів — перший
1 червня, 2011 - 00:00
ЛЬВІВ’ЯНИ НАЗИВАЮТЬ БУДІВНИЦТВО НОВОГО СТАДІОНУ НАЙБІЛЬШИМ ПРОРАХУНКОМ У ПІДГОТОВЦІ ДО ЄВРО-2012 / ПРОПУСКНА ЗДАТНІСТЬ ЛЬВІВСЬКОГО АЕРОПОРТУ ПІСЛЯ ВІДКРИТТЯ НОВОГО ТЕРМІНАЛУ ЗРОСТЕ ВТРИЧІ Й СТАНОВИТИМЕ 900 ПАСАЖИРІВ НА ГОДИНУВ ІСТОРИЧНІЙ ЧАСТИНІ ЛЬВОВА ВЖЕ ВСТАНОВЛЕНО 40 ІНФОРМАЦІЙНИХ ТАБЛИЦЬ ІЗ КАРТАМИ МІСТА

8 червня віце-прем’єр-міністр — міністр інфраструктури України Борис Колесніков разом із журналістами відвідає чотири міста, які приймають Євро-2012, аби оглянути стан їхньої підготовки до чемпіонату. Про це він повідомив на прес-конференції у Лейпцигу (Німеччина). У програмі «оглядин» чотири летовища, два стадіони (у Донецьку та Львові) та один новий готель у Харкові, який будує український бізнесмен Олександр Ярославський. Підсумки експрес-тесту заплановано підбити того ж таки 8 червня у новій будівлі аеропорту «Бориспіль» у столиці.

«День» випередив віце-прем’єра на два тижні. Нещодавно кореспонденти газети побували у Львові і на власні очі переконались, як там готуються до Євро-2012.

ВУЛИЦІ Й ДОРОГИ

Діставатися до центральної частини міста нам довелось трохи довше, ніж зазвичай. «Трохи попетляємо вуличками, бо центральну перекрили, — пояснює водій. — Дороги роблять. Якби не ЄВРО, хтозна коли руки у нашої влади до цього дійшли б. А так «під шумок» заодно і комунікації замінять. Міняти їх уже давно пора. Їх же ще австрійці прокладали». Заміна комунікацій разом із дорожнім покриттям обійдеться дорожче, та і триватиме довше, зате ремонт надійніший, каже місцева влада. Мешканці ж не сперечаються.

У цілому ремонт доріг у Львові досить масштабний. Відповідно до схеми реконструкції доріг, ремонту підлягає десять вулиць, а це — 56 кілометрів шляхів. Кожен кілометр дороги обійдеться у 30 мільйонів гривень. Тобто уся реконструкція львівських вулиць обійдеться у 1 мільярд 680 мільйонів гривень. 26 мільйонів євро (294 мільйони гривень. — Авт.) львів’яни позичили в ЄБРР, 100 мільйонів гривень взяли з місцевого бюджету, решту ж 1,3 мільярда обіцяє дати держава.

«Пам’ятаю, торік перекрили одночасно шість вулиць. Поміняли асфальт, бруківку, стару, ще австрійську, мережу водо- та теплопостачання. Майже рік довелося терпіти незручності. Одночасне перекриття шести вулиць створювало тисняву. Зате зараз ці дороги такі, про які ще рік тому й мріяти не доводилося», — розповідає «Дню» львів’янин Ростислав Коваль. (Молодий чоловік люб’язно погодився бути нашим гідом під час підготовки цього матеріалу. — Авт.)

Утім, судячи із планів мерії, транспортні незручності для львів’ян ще не закінчились. Адже уже скоро планують закрити на ремонт ще більше ключових не лише для авто, а й для електротранспорту доріг. Утім, як переконав нас Ростислав, львів’яни готові потерпіти кілька місяців незручності, аби потім отримати хороші дороги. Адже ще недавно вони були у жахливому стані. «Взагалі, ремонт доріг — це, мабуть, найбільше благо, яке отримає Львів від Євро-2012», — каже Ростислав.

СФЕРА ПОСЛУГ

Про гостинність та привітність львівських кав’ярень розповідати невдячна справа. Не менш цікавою є інша сфера послуг — перевезення. Таксисти — привітні, щоправда з англійською не в усіх «дай Боже», однак, кажуть: з іноземцями порозуміються. «Я у школі вчив німецьку, розумію польську. Гадаю, своїх клієнтів я знайду», — каже водій таксі Володимир. Служба перевезень, у якій він працює, належить до категорії «економ». Тож їхніми клієнтами є переважно місцеві жителі та гості з інших міст України, хоча трапляються й заможні іноземці. Утім, ще жоден не лишився ображеним, запевнив таксист Володимир.

Служб таксі у Львові дуже багато. Лише за офіційними даними Міської ради, у місті працює близько 3,5 тисячі машин. Усі авто обладнані спеціальними лічильниками. Щоправда, не всі таксисти видають чек. «Коли вводили вимогу обладнати машини лічильниками, не вказали, який тип обладнання має бути — з чекодруком чи без. От люди, аби зекономити, й встановлювали без чекодруку, вони ж трохи дешевші», — розповів «Дню» водій таксі. Його машина таким пристроєм таки обладнана. «Бо треба бути далекогляднішим, — пояснив таксист. — Ми ж у Європу йдемо».

ІНФОРМАЦІЙНИЙ СЕРВІС

Загубитись у місті Лева туристу буде важко. Усі, не лише центральні, а й бічні львівські вулиці обладнані вказівниками. І всі вони зорієнтовані на іноземних гостей.

Ці дороговкази, як розповідає наш гід Ростислав, були встановлені коштом місцевих підприємців. «Кожне підприємство зацікавлене поставити вказівники до свого закладу. А місцева влада їх зобов’язала: хочеш став, але відповідно до зразка, і нанеси на ньому потрібні для міста позначки», — розповідає хлопець.

Тож зараз у місті встановлено понад тисячу табличок із назвами вулиць (українською мовою та спеціально розробленою транслітерацією) в історичній частині міста, 40 інформаційних таблиць із картами міста, 100 вказівників із показниками туристичних атракцій, три картосхеми на в’їзді в місто, 50 нових автомобільних знаків для автотуристів, 80 табличок для велосипедного руху та піших маршрутів у парках.

Окремі ж львівські інформаційні проекти для туристів України — цілковите ноу-хау. Зокрема, у центрі Львова встановлено електронні інформаційні пункти, де можна отримати всю необхідну інформацію для туриста — про місто, де можна поїсти, поселитися, турмаршрути, а також інтерактивна карта, приєднана до мережі інтернет. Поки що таких у місті працює два — поблизу Львівської міськради та на площі Галицькій.

Другий унікальний продукт — безкоштовні mр3-екскурсії, які орієнтовані здебільшого на молодь та студентів. Екскурсії можна завантажити в mp3-плеєр чи мобільний телефон, роздрукувати карту і разом з віртуальним екскурсоводом пройтися старовинним Львовом. Маршрут починається з інформаційного центру, проходить основними пам’ятками архітектури, включаючи центр, Високий замок, храми, палаци та парки, закінчується ввечері живою музикою та танцями.

СТАДІОН

За різними підрахунками Львівська арена готова вже на 50—60%. Майже 34-тисячний стадіон до Євро-2012 у Львові почали будувати в листопаді 2008 року. Відкриття заплановане на 25 жовтня 2011 (залишилося трохи більше 140 днів). Утім, дискусії навколо цього будівництва й досі тривають. По-перше, як розповів «Дню» Ростислав, дивує львів’ян місце розташування футбольного поля. Адже Львівську арену будують за межами міста. Сім кілометрів дороги — таки значний відрізок дороги, якщо зважати на те, що по ньому потрібно буде транспортувати як мінімум 34 тисячі осіб (на таку кількість уболівальників розрахована Львівська арена. —Авт.). «Не знаю, чим планують доставляти уболівальників на стадіон, — ділиться з «Днем» думками Ростислав. — Своїми машинами ж мало хто туди їхатиме. Адже, який футбол без пива! А випив — за кермо вже не сядеш. А це все ж таки сім кілометрів. Пішки не підеш. Хіба що таксі. Але уявіть який то рух буде!»

Примарною видається львів’янам й подальша доля Львівської арени. «Що відбуватиметься на цьому стадіоні після Євро-2012 важко спрогнозувати, — каже Ростислав. — Подейкують, що міська рада планує його використовувати як своєрідний концерт-хол для різноманітних фестивалів та забав». Адже після завершення будівництва виникне питання обслуговування стадіону, яке, ходять чутки, сягатиме 100 мільйонів гривень на рік. Тож наразі в міській раді обмірковують формат комерційної діяльності арени. Як повідомив нещодавно директор із експлуатаційних питань будівництва стадіону до Євро-2012 Віталій Сулима, окрім футболу, стадіон зможуть використовувати і в культурній сфері. Зокрема, планується проведення концертів, фестивалів, урочистостей міського та національного значення. На львівський арені відвідувачі матимуть можливість смачно пообідати й організувати ділові зустрічі. Саме у цих цілях на четвертому та п’ятому поверхах адміністративно-побутового корпусу буде відкрито два ресторани на 400 та 180 осіб. А п’ять конференц-залів, місткістю від 20 до 180 місць, надаватимуть широкий спектр конференц-послуг.

Грати ж у футбол на львівському стадіоні навряд чи будуть: місцева футбольна команда має власний стадіон, а тому сумнівно, що користатиметься послугами новозбудованого — дорого й непрактично. І хоча в міській раді запевняють: у такому місті, як Львів повинно бути два стадіони європейського класу, мовляв сюди ж приїжджатимуть грати футбольні команди сусідніх «безстадіонних» Тернополя, Рівного, Луцька, експерти ж запевняють: логічно було б шукати домовленості із власниками стадіону «Україна» — обійшлось би дешевше і на перспективу — практичніше. Утім, цього не сталося. «Чи то з підрядником не порозумілись, чи то конкурс з пошуку інвестора був невигідним», — каже Ростислав

Тож, коли львів’яни називають дороги найбільшим благом від Євро-2012, то будівництво нового стадіону — стратегічним прорахунком.

ЛЕТОВИЩЕ МІЖКОНТИНЕНТАЛЬНОГО СПОЛУЧЕННЯ

Ще один Євро-об’єкт у Львові — летовище. Щоправда тут таки знак «плюс», кажуть львів’яни. Адже зважаючи на вигідне географічне розташування та можливості розвитку міста, новий аеропорт та міжнародні авіалінії невдовзі відкриють «повітряні ворота» Львова для усього світу. Уже сьогодні Міжнародний аеропорт «Львів» приймає та відправляє авіарейси до Італії, Австрії, Іспанії, Німеччини, Румунії, Польщі, Туреччини, Азербайджану, Росії. Можливість прийому міжконтинентальних польотів дозволить відкрити нові сполучення для львів’ян та гостей міста до Індії, Китаю, США...

Після завершення будівельних та реконструкційних робіт, пропускна здатність аеропорту «Львів» зросте втричі і становитиме 900 пасажирів на годину. (На час проведення УЄФА ЄВРО 2012 — 1900 пас/год.). Злітно-посадкова смуга буде продовжена до 3 500 метрів, що, власне, й дозволить аеропорту приймати міжконтинентальні рейси. Ця можливість поставить аеропорт «Львів» на один рівень із більшістю найсучасніших міжнародних летовищ Європи. Старий же термінал, який, за словами тих, хто користувався його послугами, радше був схожий на старенький автовокзал, аніж на приміщення міжнародного аеропорту, найімовірніше, перетворять на адміністративну частину.

Подейкують, що будівництвом летовища такого рівня були вкрай невдоволені австрійські авіалінії. Адже Львівський аеропорт забере у них «хліб». Після завершення будівництва літакам вже необов’язково буде приземлятися на дозаправку. Вони можуть спокійно перелітати океан. Кажуть, що австрійці навіть намагались лобіювати свої інтереси. Але українська позиція перемогла.

ПІСЛЯМОВА

До Євро-2012 лишилося вже менше 400 днів. Українські міста по черзі здають екзамени Президенту, міністрам, місцевим чиновникам, інвестору... Звичайно, найкращим та найоб’єктивнішим екзаменатором для них стане час та, власне, сам чемпіонат Євро-2012. Утім, поки що Львів хороший претендент на лідерство.

«День» продовжує стежити за станом підготовки України до проведення чемпіонату Європи з футболу і висвітлювати тему на своїх сторінках.

P.S. Позавчора до України з дводенним візитом прибула делегація високопосадовців УЄФА на чолі з операційним директором UEFA Events S.A. Мартіном Калленом і делегатом президента УЄФА з питань Євро-2012 Францішеком Лавринцем. Як зазначають у Місцевому організаційному комітеті (МОК) «Євро-2012 Україна», цей візит є вирішальним напередодні засідання Наглядової ради УЄФА. Утім, про його результати українці дізнаються лише через два тижня, коли 15 червня разом із Польщею звітуватимуть перед УЄФА про стан готовності до проведення фінальної частини чемпіонату Європи з футболу 2012 року. Нагадаємо, цього дня у Ньоні відбудеться засідання Наглядової ради УЄФА на чолі з президентом Мішелем Платіні, на якому й буде дана оцінка роботи України, а також висловлені всі зауваження.

Алла ДУБРОВИК, фото Костянтина ГРИШИНА, «День», Київ — Львів — Київ
Газета: 
Рубрика: