У столиці Німеччини 21 січня відкрив свої двері Музей комп’ютерних ігор (Computerspielemuseum). У залах колишнього культового кафе «Варшава» в Східному Берліні представлено понад 300 експонатів: відеоігри, ігрові приставки, інтерактивні інсталяції та навіть витвори мистецтва. Ще близько 14 тисяч експонатів чекають своєї черги в запасниках музею.
Постійна експозиція «Комп’ютерні ігри. Еволюція» наочно документує історію розвитку відеоігор з 1951 року до наших днів. Тут можна побачити праотця так званих аркадних комп’ютерних ігор — Computer Space. Гра з’явилася на світ 1971 року — і з тріском провалилася. Проте вже рік по тому фірма Atari представила ігрову приставку Pong, і про трагічну долю Computer Space всі забули.
ВІД ODYSSEY ДО NINTENDO
Один із залів берлінського музею присвячений апаратному обладнанню для відеоігор. Тут зібрано півсотні екземплярів ігрових консолей і персональних комп’ютерів з першого до шостого покоління — з 1971 до 2001 року. Серед експонатів — ігрові системи від Atari, Commodore 64, Donkey Kong, Game Boy, Nintendo (у колишньому СРСР більшу популярність мала приставка-клон Dendy).
Один із меценатів музею — американський програміст німецького походження Ральф Байєр (Ralph Baer) —винайшов першу домашню ігрову приставку Magnavox Odyssey, також відому під назвою Brown Box. Пристрій для однойменних телевізорів використовувався для гри в настільний теніс, футбол, волейбол і примітивні «стрілялки». Перше покоління Magnavox Odyssey надійшло у продаж 1972 року. За три роки існування було продано 350 тисяч екземплярів.
Три роки по тому на ринку з’явилася легендарна система Pong від Atari. Ральф Байєр зараз же подав на засновника Atari Нолана Бушела позов. Як стверджував позивач, гра Pong сильно нагадувала Tennis для Magnavox Odyssey. Байєр виграв суд і змусив Atari, а згодом й інших виробників ігрових приставок багато років переказувати йому ліцензійні платежі.
ЕВОЛЮЦІЯ ІГОР
У залі «Віхи розвитку комп’ютерних ігор» представлено відеоігри, які увійшли до історії за тими чи іншими характеристиками. Тут — культова гра-лабіринт Pac-Man, мультиплатформний шутер Street Fighter II і платформер Sonic the Hedgehog («Їжак Сонік»).
До «галереї слави» потрапила й маловідома гра-стратегія Balance of Power («Політична рівновага»), що вийшла у світ 1985 року. Вона вважається першою відеогрою з політичним контекстом. Гравцеві пропонувалося стати главою США або генсеком ЦК КПРС СРСР і правити країною протягом восьми років. Завдання глави держави — підвищити престиж країни й одночасно уникнути ядерної війни.
«Гру було створено за часів холодної війни», — розповів Deutsche Welle директор музею Андреас Ланге (Andreas Lange). — Її автор програміст Кріс Крофорд хотів продемонструвати, що для збереження миру необхідна політична рівновага й відмова від прагнення виграти за всяку ціну».
ГЕЙМЕРИ — ТЕЛЕЗІРКИ
Творці експозиції пропонують замислитися над тим, як сучасні комп’ютерні ігри впливають на суспільство, наприклад, про «ігрозалежність» і зв’язок між захопленням егошутерами й застосуванням насильства в реальному житті.
За словами Андреаса Ланга, в різних країнах суспільство ставиться до комп’ютерних ігор і до геймерів по-різному. «Наприклад, у Південній Кореї кіберспорт так само популярний, як і футбол, — стверджує директор музею. — Південнокорейські кіберспортсмени — це справжні зірки, там є телеканали, які цілодобово показують кіберзмагання. Про це ми теж хотіли розповісти нашим відвідувачам».