Яскраве, динамічне шоу: кульбіти, піруети, гра в м’яч, катання з гірки, тур вальсу... з величезним білим хижаком, ведмедячий квартет, виступи еквілібристів, акробатів, гімнастів, клоунів; номери з ходулями, вогненний хула-хуп; катання на велосипедах і одному колесі, стрибання на скакалках (причому всі ці та багато інших трюків виконуються на льоду) — віртуозно демонструють артисти в новому атракціоні «Білі ведмеді на ковзанах».
— У нас є хороша традиція: знайомити киян і гостей столиці з усім кращим, що нині є в цирковому жанрі, — розповів «Дню» генеральний директор і художній керівник Національного цирку України Володимир Шевченко. — Якщо пригадати попередні програми, то вони дуже сподобалися публіці. У нас на манежі виступав блискучий колектив «Цирк на воді», шоу «Люди та звірі» (зі слонами, пумою, риссю та іншими хижаками), цікавий атракціон ми приурочили до новорічних і різдвяних свят, де вперше показали пантоміму (в основу дії, створеної артистами Національного цирку, лягли гоголівські твори). Цього разу ми запросили колег із Московського цирку на льоду з програмою «Білі ведмеді на ковзанах». Такого в Києві глядачі не бачили років 15—20. Сьогодні це єдиний атракціон у світі, коли ведмеді виступають, немов справжні фігуристи. Усього в номері під керівництвом дресирувальниці Юлії Денисенко виступає вісім чотирилапих хижаків. Їхній виступ — стрижень програми, а крім звірів: білих ведмедів, котів і птахів — голубів, оригінальні номери показують на льоду артисти різних жанрів (45 чол.), зокрема, дуже подобаються публіці виступи з ходулями, геометричними фігурами, скакалками, на... ковзанах та ін.
ЧОТИРИЛАПІ ФІГУРИСТИ
Ми бачили, як на «прогоні», за день до початку шоу, хижаки знайомилися з ареною. Їхня поява на манежі вийшла дуже ефектною: ведмедиця, ніби стрибаючи у воду, «пірнула»... на лід, проїхавши черевом по діагоналі сцени. Потім обнюхала по периметру сітку, що відгороджує зал для глядачів, і арену, і стала тертися, поліруючи лід. А потім двоє ведмедів покатали дресирувальників на каруселі; провели гімнастику з м’ячем; чотирьохлапий квартет пограв на барабані, арфі та трубі на чолі з диригентом. До речі, у виставі «музиканти» грали віртуозно і навіть співали... Солірувала співачка: «Била мені мати березовим прутом», а на манежі їй підігравала та гукала ведмедиця... Граціозно вальсував Грем із дресирувальницею Юлією Денисенко, а потім, як галантний кавалер покатав свою партнерку на ґринджолах...
Після виступу «День» поспілкуватися з дресирувальницею, яка розповіла про своїх підопічних артистів і про те, як народився їхній унікальний номер. Адже завдяки програмі «Білі ведмеді на ковзанах» твердження, що ці тварини не піддаються дресируванню, спростують. Більш того, партнери Юлії Денисенко доводять, що вони фігуристи екстра-класу.
— Ми — одна команда (чотири ведмеді 2001 р. народження, три — 1985 i один — ветеран: йому вже 23 роки), але перш ніж вийти на манеж, нам довелося багато репетирувати, — розповіла Ю. Денисенко. — Спочатку треба, щоб звірі зміцніли, набули хорошої фізичної форми. В їхній раціон ми включаємо не тільки м’ясо, але і вітаміни, примушуємо багато рухатися, але робимо це, немовби граємо з ними. Знаєте, підготовка артиста — монотонна та щоденна праця. Я спостерігаю за звірами, оскільки кожен із них вимагає індивідуального підходу. Готових рецептів немає, просто до кожного з ведмедів доводиться знаходити свій «ключик». Просто є більш і менш здібні звірі. Спочатку трюки ми вчимо без ковзанів. Вигадуємо такі номери, які їм нескладно виконувати. Наприклад, одна ведмедиця повзе по-пластунському, — це її «винахід», а не мій. Глядачам перекидання на крижаному манежі подобається, діти регочуть, і інші звірі підхопили цей «трюк», тому ми включили його до програми. Я близько контактую з ведмедями, відмовилася від тумб, які, як правило, використовують мої колеги-дресирувальники, виступаючи з різними хижаками. Не можу когось одного з ведмедиків виділити. Всіх люблю однаково. Просто з Гремом (єдиний «хлопчик», найбільший і найдоросліший) ми найдовше виступаємо на манежі і вже давно стали партнерами. У кожної з семи ведмедиць свій характер: хтось більш добродушний за характером, а хтось чекає та спостерігає, поки я відвернуся, щоб зробити по-своєму або повередувати...
До речі, варто дресирувальниці змінити інтонацію на більш сувору, і пустощі на арені відразу припиняються. Ведмеді катаються на спеціальний ковзанах. «Черевички» зроблені у вигляді валянок, закріплених на подвійне лезо. Цей винахід Денисенка-старшого, батька Юлія (до речі, Олександр Миколайович родом із Василькова Київської обл.). Він сам вигадав і сконструював ці «ведмедячі ковзани». Взагалі дресирувати білих ведмедів — його ноу-хау. Артистична династія Юлії почалася від бабусі з дідусем. Вони виступали в цирку, але не з тваринами. Потім на арену вийшли батьки Юлії, які познайомилися, ще навчаючись у цирковому училищі. Спочатку вони виступали як акробати, потім був номер з повітряними гімнастами, а після травми Олександр Денисенко допомагав відомому дресирувальнику Філатову. За його рекомендацією він підготував номер з бурими ведмедями, але оскільки з цими тваринами виступають багато дресирувальників, то Денисенко взявся працювати з білими ведмедями. Олександр Миколайович створив перший у колишньому СРСР атракціон з білими хижаками, але на початку програми він для підстрахування підключав гімалайських ведмедів (тоді вони виступали на льоду, а на манежі). Це був змішаний атракціон. Бурі ведмеді виконували багато складних трюків. А 20 років тому Денисенко-старший, побачивши, як виступають фігуристи, вирішив спробувати поставити на ковзани своїх чотириногих підопічних.
— Я пам’ятаю, як сталося знайомство білих ведмедів із цирковим катком, — продовжує Юлія Денисенко. — Хижаки плюхнулися на лід, розпластавшись, і стали перекидатися. Їм так подобалося ковзати, що батько вирішив обов’язково підготувати програму «Білі ведмеді на ковзанах». Вони виступали з мамою, а коли я підросла, то продовжила акторську династію. Сьогодні виступають уже інші тварини. Крім вже згаданого Грема, партнерками є Дора, Мотя, Пума, Айла, Лота, Кнопа та Умка. Цим чотириногим артистам аплодували глядачі Америки, Франції, Тунісу, Індії, Китаю, Угорщини, Румунії, прибалтійських країн, а відтепер їхню майстерність оцінять і в Україні.
Заохочуючи за гарний виступ, хижакам дають печиво або шматочок м’яса. Виявляється, білі ведмеді люблять яловичину, а не рибу, і вони обожнюють риб’ячий жир. За словами Юлії Денисенко, кожна тварина талановита. «Просто з одним ведмедем треба довше повозитися, а інший все схоплює на льоту. Як правило, навчання починають із місяців восьми або року». Ведмедиків привчають носити «валянки» (спеціальні «ведмедячі ковзани»). Спочатку вони ходять без насадок-лез, а потім навчаються трюкам. Цирковим артистом білий ведмідь стає через три роки. А виступати вони можуть довго, але це також залежить від різних чинників. За спостереженням учених, на волі білі ведмеді живуть 20—25 років, а в неволі (цирку, зоопарку) — до 40 років.
Перевозять клишоногих у спеціальних фурах із вентиляторами, а якщо гастролі проходять улітку, то доводиться ведмедям їхати в рефрижераторах. У Києві ведмеді-фігуристи швидко обвиклися, і вже ставляться до українського льодового манежу, немов до рідної московської сцени. Росіяни будуть виступати в нашій столиці до 30 березня. Потім циркову естафету продовжать українські артисти. За словами В.Шевченка, це також буде яскраве та самобутнє шоу. Нещодавно кияни повернулися з гастролей у Кувейті, де їхня філігранна майстерність викликала захоплення глядачів. Усіх секретів Володимир Дмитрович не розкрив, але заінтригував, що «Ілюзійний атракціон» поставлений дуже цікаво, а сюрпризом для нашої публіки стане номер гостей програми — шоу з верблюдами. Сам же легендарний дресирувальник зі своїми звірами-колегами (тиграми та левами) 2 лютого презентує шоу з хижаками в Харкові.