Львівська національна опера імені Соломії Крушельницької підготувала низку заходів до 150-річчя від дня народження своєї патронеси, за життя визнаної найвидатнішою співачкою світу, бо причарувала своїм голосом чотири континенти.
Розпочалося святкування 23 вересня, у день народження Соломії Крушельницької. Триватиме до 2 жовтня. Програма відзначення уродин Соломії Амвросіївни дуже цікава і насичена – це виставка «Історія тріумфу» (організатор – Музей Соломії Крушельницької у Львові, куратор – Михайло Кобрин), Гранд-концерт «Соломія. Brava!» (режисер – генеральний директор Львівської національної опери Василь Вовкун), опера Джакомо Пуччіні «Мадам Баттерфляй», містична драма Наталії Давидовської «Саломея» та балет Джакомо Пуччіні – Мирослава Скорика «Повернення Баттерфляй», а ще – лекція завідувачки наукового відділу Музею Соломії Крушельницької у Львові Данути Білавич, поєднана з найяскравішими аріями з репертуару Крушельницької у виконанні солісток Львівської опери, презентація книжки Олександра Балабка «Кімоно для Баттерфляй, «Італійський вечір» за участю гітариста Сімоне Онніса і концерт «Діти – Соломії» учнів Львівського музичного ліцею імені Соломії Крушельницької.
Фото з ФБ-сторінки Музею Соломії Крушельницької, Festival Puccini Torre del Lago та Львівської національної опери
Варто додати, що диригував Гала-концертом «Соломія, Brava!», участь у якому взяли хор і солісти Львівської опери та запрошені оперні виконавці (з інших регіонів України), музичний керівник Фестивалю Пучіні в Італії (в місті Торре-дель-Лаго) Альберто Веронезі. У програмі вечора були представлені твори, що звучали в неперевершеному виконанні Соломії Крушельницької в театрах всього світу, серед яких – арії з опери Пуччіні «Мадам Баттерфляй». «Надзвичайне виконання саме в цій опері прославило Соломію в театрі міста Брешія, коли вдалося врятувати виставу після провальної прем'єри в театрі «Ла Скала». І саме Соломія – співачка, акторка, поліглот та культурний діяч – стала запорукою успіху опери «Мадам Баттерфляй», – нагадують у Львівській опері.
«День» детально розповідав про особливості святкування ювілею патронеси Львівської національної опери. Зокрема, у матеріалах «Підкорила чотири континенти» від 23 вересня та «Соломія, Brava!» від 25 вересня.
Переглянути запис Гранд-концерту «Соломія. Brava!», а 23 вересня подія транслювалася в прямому ефірі, можна тут – . Не пошкодуйте 2,5 години свого часу – це справді високе мистецтво.
Фрагмент Гранд-концерту «Соломія. Brava!»
150-річчя великого сопрано Соломії Крушельницької разом із Україною відзначає Італія. «Я надзвичайно радий, що цей захід знаменує активне відновлення діяльності Італійського інституту культури в Україні, – коментує посол Італії в Україні П'єр Франческо Дзадзо відзначення ювілею Соломії Крушельницької, що його організувала Львівська національна опера. – Соломія – надзвичайна постать, яка, завдяки своїй любові до опери, змогла ще більше зблизити італійський та український народи. Це дуже актуально і донині, особливо в тій драматичній ситуації, яку зараз переживає Україна. Підтримка, котру надає Посольство Італії та Італійський інститут культури у відзначенні річниці, є ще одним свідченням глибокої дружби, що пов'язує наші країни – дружби, що ґрунтується на цінностях свободи і любові до культури в усіх її проявах. Дякую Львівському національному театру опери та балету та Фундації Фестивалю Пуччіні, зокрема – президенту Марії Лаурі Сімонетті та генеральному директору Франко Моретті, які охоче прийняли запрошення нашого Інституту культури відзначити разом цю важливу річницю».
Фрагмент містичної драми містична драма «Саломея»
«Для мене велика честь і гордість – бути на святкуванні уродин Соломії Крушельницької , – зазначив на відкритті Гранд-концерту генеральний директор Фестивалю Джакомо Пуччіні Франко Моретті. – Передаю вітання від мера міста Віареджо, а також фонду Фестивалю Пуччіні. Наші серця б'ються в унісон – в пам'ять про велике сопрано Соломії Крушельницької. Українська громадянка Італії, зірка світової слави, мисткиня, інтелектуалка, пам'ять про яку через 150 років після її дня народження живе в наших серцях. Окрім пам'яті про Соломію, цінностей культури, свободи, наш погляд спрямований у майбутнє, яке побудоване на спільних традиціях, яке ми хочемо будувати разом – на цінностях свободи, демократії та цілковитої незалежності України. Слава Україні!».
«Передусім передаю всім вітання від Надзвичайного і Повноважного посла Італії в Україні пана П’єра Франческа Дзадзо, – сказав директор Італійського інституту культури в Україні Едоардо Крізафуллі. – Також хочу подякувати пану послу за відновлення роботи Італійського інституту культури в Україні, діяльність якого була перервана через злочинну загарбницьку війну. Я дуже радий повернутися в Україну і продовжити свою діяльність. На деякий час прихистком для мене стане чудове місто Львів. Дякую міністрові культури України, меру Львова, директорові та всьому колективу чудового Львівського театру опери і балету, також – генеральному директорові Фестивалю Пуччіні пану Франко Моретті, маестро Альберто Веронезі, які своєю присутністю на заходах з нагоди вшанування Соломії Крушельницької засвідчили близькість італійського та українського народів і наших культур. Слава Україні!».
Фрагмент містичної драми містична драма «Саломея»
«День» мав унікальну можливість поспілкуватися за межами Гранд-концерту з почесним гостем Львівської опери з Італії – Франко Моретті, і розмова ця відбулася, зокрема, з огляду на те, що 23 серпня Львівська національна опера брала участь у єдиному у світі Фестивалі Джакомо Пуччіні в Торре-дель-Лаго (диригент-постановник – головний диригент Львівської опери Іван Чередніченко, режисер-постановник вистави – Джузеппе Вішілія) – привозила до Італії оперу «Богема».
В осяжному минулому Львівська національна опера – єдиний театр з України, який брав участь у Фестивалі Пуччіні. І, звичайно ж, серед запитань до генерального директора заходу пана Франко Моретті, було, наприклад, таке: чи ймовірна подальша співпраця Фестивалю з Львівською оперою? Крім того, відомо, що в композитора Пуччіні – не найбільший творчий доробок. Одначе, попри це, фестиваль, заснований вже дуже далекого 1930 року, триває досі, а від 1990-го, коли був створений фонд Puccini Festival Foundation, відбувається щороку і збирає у своєму театрі просто неба до сорока тисяч публіки з усього світу.
Фрагмент вистави «Повернення Баттерфляй»
– Композитор Пуччіні написав 12 опер, – говорить Франко Моретті. – Так, це значно менше, ніж Россіні, Доніцетті, Верді чи Моцарт. Але так само, як Россіні, Доніцетті, Верді чи Моцарт, Пуччіні є найбільш репрезентованим, відомим композитором – щодня у світі виконують хоча б одну його оперу. Твори Пуччіні – дуже популярні, і це – фортуна для нашого фестивалю. Крім того, ми надаємо можливість слухати музику Пуччіні неподалік його будинку, і це додає особливого шарму всім операм на нашій сцені. Такі його відомі твори, як «Манон Леско», «Мадам Баттерфляй», «Тоска», «Турандот», йдуть у нас щороку – ми відкриваємо їх для нової публіки. І щороку розширюємо коло театрів, яких запрошуємо до участі у фестивалі. Приміром, цього року запросили Львівську національну оперу.
– Фестиваль заснований дуже давно. На чому тримається?
– На двох речах. По-перше, це музика Пуччіні, яка торкається серця кожної людини. Музику Пуччіні можна виконувати всюди – і в Лондоні, і в Нью-Йорку, і у Києві, і у Львові… А другий мотив… Віареджо – це те місто, де жив Пуччіні, і це також дає нам наснагу й об’єднує людей, які люблять музику Пуччіні.
Фрагмент вистави «Мадам Баттерфляй»
– З яких країн до вас приїжджають театри?
– З Японії, Китаю, Південної Кореї, Франції, Німеччини, Сполучених Штатів Америки, Росії...
– А публіка звідки приїжджає?
– Понад 50 відсотків слухачів – з-за кордону. Особливо багато слухачів з Німеччини, Великої Британії, скандинавських країн, також – з Іспанії, Бельгії, Голландії, Японії, Китаю, США. А перед війною ми мали дуже багато публіки з Росії та України. Опери Пуччіні досі цікаві і жінкам, і чоловікам, тому що в них прописані історії, які й зараз можуть ставатися.
Фрагмент вистави «Мадам Баттерфляй»
– Життя?..
– Так. Пристрасть, любов, ненависть, зради, ревнощі… А те, що стосується агресії від чоловіка до жінки, як описується, зокрема, в «Мадам Баттерфляй»… Пуччіні це зображав дуже реально.
– Відомо, що планка Фестивалю Пуччіні – дуже висока. Як можете оцінити виступ Львівської опери?
– Оркестр, хор та солісти Львівської національної опери виступили прекрасно! Публіка це оцінила! Окремо хочу сказати про оркестр – він найвищої якості.
– Чи означає це, що можлива подальша співпраця – Фестивалю Пуччіні і Львівської опери?
– Думаю, що це буде тривала співпраця.
– Не виникало у вас сумнівів стосовно участі у святкуваннях ювілею Соломії Крушельницької? Адже зараз і з логістикою складно, бо літаки над Україною не літають, та й воєнний стан в країни…
– Ні. Коли я отримав запрошення відвідати Львів і взяти участь у прекрасній церемонії вшанування пам'яті Соломії Крушельницької, навіть не вагався – їхати чи ні? Я гордий, що можу підтримувати живі стосунки з містом, в якому жила Соломія Крушельницька, яке має спогади про Соломію Крушельницьку. І те, що ми приїхали до вас у такий непростий час, говорить тільки про одне – ми відкриті до вас, ми близькі до вас. Хочу висловити величезну подяку посольству Італії в Україні та Італійському інституту культури в Україні. Без їхньої допомоги ми не змогли б здійснити проєкт з вшанування пам'яті Соломії Крушельницької.
– Чи справді Соломія Крушельницька так популярна у світі, як про неї говорять, зокрема, у Львівській національній опері?
– Так. Вона на одному рівні з Марією Каллас. І вона дуже відома в цілому світі.