Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Велике яблуко»... під Києвом

Ідентичність і модернізація, національна ідея від «Дня» у дії — як у селі Бобриця переосмислили традиційні свята
15 серпня, 2017 - 09:08

Перші яблука нового врожаю з’являються на прилавках, незабаром християни святкуватимуть Преображення Господнє, у народі — Яблучний Спас. У селі Бобриця, що в 30 кілометрах від Києва, креативно обіграли «фруктові» асоціації. Минулими вихідними тут провели тематичний ярмарок Big Apple Fest — використали асоціацію з Нью-Йорком, який називають The Big Apple, тобто «Велике яблуко». На події, крім продажу власне яблук, пирогів, сидрів та інших продуктів від локальних виробників, прочитали лекцію про ресурси планети та електромобілі, а потім провели тест-драйв екологічного транспорту.

МАЙДАНЧИК ДЛЯ КРАФТОВИХ ВИРОБНИКІВ

«Ми показуємо, що розвиток українських сіл може відбуватися не тільки традиційним способом — коли, умовно кажучи, стрибають козаки в шароварах, — каже Роман ІВАНЕНКО, ініціатор проекту «Казкове село Бобриця», місцевий житель. — Сучасний населений пункт — це не тільки мегаполіс, як Київ. Таким може бути будь-яке село чи місто, яке обере сучасний шлях розвитку. На ярмарку ми й відзначили такі модернові речі».

Модерновість проявилася навіть у деталях — на ярмарку лунали нью-йоркські хіти в обробці діджея. Відвідувачів було з півтисячі. Роман Іваненко пояснює, що на кількість гостей вплинув «низький сезон». А, наприклад, на ярмарку у травні побувало зо дві тисячі людей. Кияни люблять приїздити до Бобриці — недалеко від мегаполіса, мальовнича природа, зібрані цікаві виробники.

«Продукція на ярмарку сучасна, тут немає суто традиційних речей, — каже Роман Іваненко. — Ми створюємо майданчик для крафтових виробників, коли за продукцією стоїть людина. Якщо це сировар, то він сам і продає свої сири. Виробники приїжджають з усієї країни. Більшість все-таки з Київської області, але зараз у нас також були представники із Житомирської області, Чернігова».

«НА ПРИРОДІ МОЖНА ЗАРОБЛЯТИ»

Але не смаколиками єдиними. На ярмарку в Бобриці провели тест-драйв різних електрокарів. Більш того, Роман Іваненко говорить, що восени в центрі села планують поставити першу автозаправну станцію для електромобілів. «Місцеві жителі не до кінця розуміють, навіщо це потрібно, бо не стикалися з таким. Ми розуміємо, що це — частина позиціонування населеного пункту, — коментує житель Бобриці. — Ми намагаємося зберегти природу цієї території і водночас — сільський уклад. Наша глобальна мета — запропонувати і впровадити іншу модель облаштування громади. Під Києвом все забудовується, агломерація рухається дуже швидко, і фактично у п’яти кілометрах від Бобриці постали житлові мікрорайони. А ми доводимо, що не треба нищити природу — на ній, навпаки, можна заробляти. Екологічно чиста територія, вирощування екологічно чистої продукції, переробка, створення доданої вартості... І от для цього природу треба зберегти. Тому електричний транспорт — просто частина цієї великої задумки».

 Громада села не просто впроваджує різні інновації, а й захищає свій «зелений актив». Разом з науковцями жителі Бобриці ініціюють створення на базі Боярської лісової дослідної станції національного природного парку площею 17 тисяч гектарів. «Цей проект одержав схвалення від Міністерства екології та природних ресурсів, ми активно його просуваємо. У принципі, єдина особа, яка опирається створенню нацпарку, — ректор Національного університету біоресурсів та природокористування. Решту ми переконали, всі документи пройшли потрібні процедури, — ділиться Роман Іваненко. — Оскільки ми активно просуваємо таку ідею, цього року обсяг вирубок зменшився вп’ятеро, порівняно з минулим роком. Якщо торік вирубали 320 тисяч кубічних метрів лісу, то цього року — 76 тисяч».

«ОДНОГО СЕЛА НАМ МАЛО»

Не дивно, що до Бобриці щомісяця приїздять за досвідом. От нещодавно тут побувала делегація із села Смідин Волинської області. «Провели у нас цілу добу, розпитуючи, як все робити, — згадує Роман Іваненко. — Ми цього і хотіли, бо ми амбітні, одного села нам мало. Тому вирішили зробити проект для себе, але публічний, щоб показувати людям приклад розвитку».

Тож якщо ви ще не бували в Бобриці — заплануйте поїздку туди. До речі, з травня до жовтня тематичні ярмарки відбуваються в селі кожну другу суботу місяця. І, як і цього разу, там можна не просто приємно провести час, а й повчитися. За словами Романа Іваненка, є домовленість з консультантами із сертифікації органіки та харчових виробництв, тож під час ярмарків можна буде послухати лекції з таких тем. Житель Бобриці підсумовує: «Можна продати землю, заробити, наприклад, 20 тисяч доларів і купити квартиру в Києві. А ми хочемо показати, як, залишаючись землевласником, заробляти на землі непогані гроші».

«День» давно сформулював українську національну ідею як збереження ідентичності в поєднанні з модернізацією. Власне, це і є вона — на практиці.

Марія ПРОКОПЕНКО, фото Руслана КАНЮКИ, «День»
Газета: 
Рубрика: