Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

ВIДКРИТТЯ

26 липня, 2006 - 00:00

Птах із казки Керролла

На острові Маврикій вчені знайшли добре збережену частину скелета птаха, що не літає — дронта, який вимер історично недавно. Під ім’ям Додо він добре відомий усім, хто читав Льюїса Керролла. Наукове ж співтовариство досі не мало в своєму розпорядженні останків птаха, у зникненні якого винна людина. Тепер з’явилася боязка надія на «воскресіння» чудового представника пернатих, пишуть izvestia. Ru. Льюїс Керролл був тихим і скромним математиком. Він заїкався і своє справжнє прізвище (Доджсон) вимовляв як «До-до-доджсон», тому й присвоїв собі псевдонім Додо. Сам же птах дронт, що належить до сімейства голубиних (а за деякими даними, до сімейства журавлеподібних), жив на Маскаренських островах — Маврикії, Родрігесі — й повністю вимер в XVIII ст. з появою на цих островах європейців — спочатку португальців, а потім голландців. Його м’ясо виявилося смачним і полювання на дронта стала джерелом поповнення корабельних запасів, на острови були завезені пацюки, свині, кішки й собаки, які із задоволенням поїдали яйця безпорадного птаха. Дронт не мав раніше природних ворогів, і був довірливий, як дитина. До речі, саме тому моряки назвали його Додо — від голландського «дурний».

Дронти — великі птахи, заввишки до 1 метра і вагою до 25 кг, із зачатковими крильцями. Повне їх винищування — один із найбільш помітних злочинів людини перед природою. Однак тепер, коли в руки дослідників потрапили стегнова кістка і чотири кістки лап одного й того ж птаха, що добре збереглися, а також частини черепа, дзьоба, хребта, кістки крил і пальців, у людства з’явився шанс загладити свою провину. Джуліан Х’юм із лондонського Музею природної історії називає цю знахідку надзвичайно важливою, бо єдине опудало додо загинуло під час пожежі в Оксфордському музеї.

Біобензин

Скоро авто в Японії можна буде заправити біобензином, який не забруднює навколишнього середовища. Як повідомляють РІА «Новости» з посиланням на радіо NHK, влітку 2007 року в Японії почнеться експериментальний продаж нового палива для машин. Новинка містить біоетанол, і саме тому, як зазначають його розробники, не завдає ніякої екологічної шкоди. Передбачається, що спочатку біобензин продаватиметься на 50 різних АЗС по всій території Японії. Згодом географію експерименту планують розширити, а на 2010 рік продавати новий бензин повсюдно і на регулярній основі. Зараз японські компанії — оптові продавці нафти — займаються добором джерел імпорту сировини й каналів розподілу біоетанолу. Паралельно з цим найбільша японська автомобілебудівна корпорація Toyota Motor і найбільша нафтопереробна корпорація Nippon Oil оголосили про те, що 2009 року в Малайзії збираються розпочати виробництво автомобільного палива на основі пальмової олії.

Робот-пожежник

Пол Лілджебек і його колеги з норвезького дослідницького фонду SINTEF створили робота-змію на ім’я Anna Konda, який сам є пожежним шлангом. Довжина робота становить 3 метри, а вага — 70 кілограмів. Він герметично підключається до стандартного пожежного шланга й може доповзти з ним на «хвості» до важкодоступних місць у будівлі, що горить, проникнути через розломи у стіні або в міжповерхові перекриття, взагалі — туди, куди пожежникам- людям просто не дістатись, або туди, де їм небезпечно перебувати не тільки через вогонь, але й через отруйне середовище (на підприємствах, наприклад), повідомляє «Мембрана». Особливість проекту полягає в тому, що робот бере енергію для свого руху безпосередньо від пожежного рукава, адже в ньому розвивається тиск до 100 атмосфер.

Anna Konda містить 20 гідравлічних приводів, працюючих на воді, та набір клапанів, керованих комп’ютером, що дозволяє їй поводитися, як жива змія. Управляється робот дистанційно, оператором (на носу робота є відеокамера), але робот цей все ж не просто маніпулятор. Всередині «змії» схована достатня кількість електронного «мозку», щоб вона могла діяти самостійно. Так, оператор-людина може наказати роботу переміститися до конкретної точки, а машина самостійно виконає завдання, вибираючи стратегію обходу перешкод. Потужності робота достатньо не тільки, щоб вповзти сходами, але і трохи підняти автомобіль, проломити не дуже товсту стіну (благо, зовнішній корпус робота дуже міцний).

Творці Anna Konda кажуть, що машина може пробратися до аварійних тунелів і не тільки почати там гасіння пожежі, але, наприклад, доставити кілька дихальних масок замкненим там людям. Правда, поки про появу комерційної версії робота мова не йде.

Газета: 
Рубрика: