Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Він знав, де живуть мрії

У львівському Палаці мистецтв відкрито виставку «Дивовижний світ Чюрльоніса»
29 січня, 2013 - 11:58
«КАЗКА КОРОЛІВ». 1909 р.
«ІСТИНА». 1909 р.

В експозиції — понад півсотні графічних та живописних робіт Мікалоюса Константінаса Чюрльоніса (1875-1911). Його постать — унікальне явище у світовому мистецтві. Чюрльоніс, в одній особі і художник, і композитор, — фундатор професійної литовської музики, що розширив своєю творчістю кордони національної і світової культури. За словами Ромена Ролана, «його геніальна, неповторна творчість показала світу новий духовний континент».

За своє коротке життя (прожив митець всього-на-всього 35 років) він написав близько 300 творів в дусі модерн та ар-нуво, що поєднують вплив символізму з елементами народного декоративно-прикладного мистецтва, цитатами та ремінісценціями з японської, єгипетської, індійської культур. А ще Чюрльоніс є автором перших литовських симфонічних поем, кантат для хору і симфонічного оркестру, творів для хору а капела на тексти псалмів. Записав і опрацював понад 60 литовських народних пісень. Створив понад 200 творів для фортепіано. Про нього говорять, що він знав, де живуть мрії і коли усміхаються ангели.

— Постать Чюрльоніса цікава для світового мистецтва, тому що він дуже оригінально розкрив природу символізму у мистецтві, музиці, поезії, — розповів «Дню» мистецтвознавець Роман ЯЦІВ. — Для українського мистецтва він теж зробив доволі несподівану, але велику послугу, бо дав орієнтир для багатьох художників, які побачили його виставку спочатку у Москві, потім — у Києві. Це орієнтир звертання до глибоких, міфологічних основ національної культури. Наведу кілька паралелей. Український модерніст Юхим Михайлів, захопившись філософією і поглядами на мистецтво Чюрльоніса, дуже цікаво розкрив візію української історії, українського ландшафту, української традиції, пісень тощо, побудувавши на симфонічних чи сонатних основах багато своїх робіт. Захоплювався творчістю литовця й художник-модерніст Кость Піскорський — він був урбаністом, але теж апелював до Чюрльоніса. Український графік, маляр і мистецтвознавець Павло Ковжун, якого я досліджую, присвятив свій перший твір саме Чюрльонісу — «Похвала Чюрльонісу». Отож Чюрльоніс запропонував цілу програму для мистецтва — вихід на багато глибші, метафізичні, космічні орбіти у пошуках свого місця у світі, міжчасових, міжпростірних зв’язків...

Виставку у львівському Палаці мистецтв (вул. Коперника, 17) можна відвідати до 1 лютого.

Фоторепродукції Павла ПАЛАМАРЧУКА

Тетяна КОЗИРЄВА, «День», Львів
Газета: 
Рубрика: