На минулих вихідних у Музеї народної архітектури та побуту України в Пироговому відбулося свято народних умільців — гончарів, різьбярів, майстрів лозоплетіння На території музею зібралося близько ста умільців, що представляли всі регіони України. «На жаль, на наше запрошення відгукнулися не всі майстри, — зазначив Олексій Доля, етнограф та організатор святкування. — Але в цьому є й позитив, адже умільці в цей час перебували за кордоном, де популяризували Україну — її історію та традиції». До речі, за словами О. Долі, талант наших гончарів та майстрів з плетіння знають не тільки на пострадянському просторі, а й в країнах Західної Європи і навіть в Японії.
Лише переступивши «поріг» музею, відразу відчуваєш запах глини та робочої атмосфери, що панувала серед гончарів. Вмілі руки виліплювали на верстатах як звичайні глечики, так і справжній авангард. Всі гості свята мали можливість спробувати виліпити щось власними руками. І у декого це виходило досить-таки непогано. До речі, як і плетіння ляльок, мистецтву якого теж навчали всіх охочих.
«На превелике щастя, в регіонах України знаходяться люди, які не лише зберігають народні традиції, а й поширюють їх. Таких людей ми, організатори подібних свят, запрошуємо до співпраці, — каже О. Доля. Тішить те, що з кожним роком з’являється все більше молодих майстрів. Вони, звичайно, намагаються вигадувати нові штрихи й елементи, але, в кінці кінців, молодь все одно повертається до традиційного. Все геніальне вже придумали», — сміється етнограф.
Найстаршому учаснику заходу, Івану Тимошенку, вже виповнилося 80 років, але у той же час вік не заважає йому продовжувати виробляти гребінці з коров’ячого рогу. До речі, таких майстрів в Україні вже зовсім не залишилося.
«Зазначу, що шанувальників народного мистецтва з кожним роком більшає. Адже ми представляємо не просто глиняний посуд чи вироби з дерева для інтер’єру, які можна купити будь-де, а справжні високохудожні речі. Вироби, які створюються за традиційними технологіями, «пронесеними» і збереженими через віки. Не можу конкретно сказати, яка продукція користується більшим попитом. Адже на кожен товар завжди знайдеться свій покупець», — наголошує пан Доля.