Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Барометр ринку праці 2012 року

Зросла кількість вакансій для молодих спеціалістів
16 січня, 2013 - 12:36

Зокрема про це свідчать результати дослідження Міжнародного кадрового порталу hh.ua, підготовленому за матеріалами Ernst & Young. Продовжує знижуватись кількість вакансій для високооплачуваних ТОП-менеджерів, і навпаки — попит на недосвідчених працівників росте. Це реакція на загальну економічну ситуацію, пояснюють аналітики. Мовляв, бізнес усіляко намагається оптимізувати витрати, а відтак економить на кваліфікації працівників.

Цікаво, що одна з тенденцій минулого року ринку праці — помітне зниження вимог до досвіду спеціалістів. «Якщо раніше основна група вакансій була з поміткою «3—6 років», то 2012 року значно зросла кількість пропозицій для тих, хто пропрацював всього 1—3 роки. Відповідно група вакансій «3—6 років» поповнилася за рахунок вакансій, у вимогах до яких раніше вказувався досвід роботи більше шести років», — сказано в дослідженні. Найбільше шансів знайти роботу у тих, кому вона потрібна постійно і на повний робочий день. Волонтерство, гнучкий графік, тимчасова або дистанційна робота 2012-го залишалися майже недоступними для українських офісних працівників.

КОГО ШУКАЛИ РОБОТОДАВЦІ 2012 РОКУ?

Більш ніж половину вакансій (54%) роботодавці розмістили в п’яти топових галузях ринку праці: «продаж», «IT-фахівці», «маркетинг/реклама/PR», «бухгалтерія/фінанси», «банки/інвестиції/лізинг». Найбільше працедавці шукали продавців товарів та послуг. Три з п’яти найактивніших на ринку праці галузей зав’язані саме на продажу: «продаж», «маркетинг», а також банківська сфера, де 90% вакансій пропонують для тих, хто буде шукати клієнтів або працювати з ними. Майже у всіх профобластях вакансії з продажу займають щонайменше третину вакансій! «Це загальносвітова тенденція. В Україні первинна мета продажу — не просто зростання обороту компанії, а виживання бізнесу. Тому в профобласті «продаж» зарплатні ставки нижчі, а відсоток від продажу вищий», — йдеться в дослідженні.

Не новий, але 2012-го особливо чіткий тренд ринку — велика затребуваність і ажіотажний попит на програмістів та фахівців в агросекторі.

Серед потенційних працівників найбільше молодих спеціалістів, спеціалістів у сфері продажу, а також бухгалтерів, водіїв, юристів. Найактивніші під час пошуку роботи — юристи та керівники (в середньому 40—50 відгуків на одну вакансію), найбільш обережно відгукуються на вакансії IT-шники (6—8 відгуків) та медичні представники (5—6 відгуків).

Цікавою тенденцією українського ринку праці минулого року, яку відзначили аналітики, є небажання роботодавців вказувати рівень заробітної плати в оголошеннях. Таку інформацію містять не більше 20% вакансій. Для порівняння, в Росії із зазначенням оплати публікують до 60% вакансій, у Великобританії — до 90%. Незважаючи на досить високий рівень зарплат у верхньому сегменті ринку, спостерігається дуже велика різниця між максимальною і середньою заробітною платою. Так, середня зарплатня, яку публікують в пропозиціях про роботу лінійному офісному спеціалістові в Києві — 5—6 тисяч гривень, мінімальна межа для стажерів і початковий рівень — 1—1,5 тисячі гривень. 2012 року зарплати виросли в середньому на 20—25%. За даними дослідження компанії Ernst & Young, 2013 року найбільший приріст зарплат (до 10%) очікується в галузях FMCG, «фарма» і «рітейл». До 8% зростуть зарплати працівників банківської сфери та готелів. Найменше зростання очікується з галузі «страхування» — до 5%.

Зросла кількість вакансій, а відтак і конкуренція для молодих спеціалістів. «Роботодавці більше шукали дешевих працівників. У ситуації невизначених економічних перспектив компанії прагнуть зменшувати видатки, в тому числі за рахунок персоналу. Так, наприклад, компанії вигідно підвищити вже працюючого спеціаліста (часто заощаджуючи на зарплаті) а на його місце (знову ж часто економлячи на зарплаті) взяти менш кваліфікованого співробітника», — названо ще одну тенденцію ринку праці в дослідженні порталу hh.ua.

Сергій ПРОХОРОВ, перший віце-президент УСПП:

— Будь-яка компанія, яка дбає про свою виробничу ефективність, насамперед дбатиме про робочий потенціал. Це видно і зі світового досвіду, бо міжнародні компанії приймають тих працівників, які мають вищу освіту. На жаль, в Україні основу економічного потенціалу все ще формують радянські галузі-гіганти (хімія, металургія, вуглепром). Вони потребують мало високо досвідчених фахівців. Через це загальна маса кадрових пропозицій стосується фахівців, які мають не досить високу кваліфікацію. З другого боку, в Україні є попит на інженерів та фахівців іншого високопрофесійного рівня, але таких підприємств меншість.

Радіон КОЛИШКО, директор департаменту розвитку трудового потенціалу Федерації роботодавців України:

— Україні не перший рік спостерігається тенденція до «помолодшання» робочої сили. Тобто роботодавці намагаються більше брати молодих працівників. І це вже рішення підприємця, кого він хоче: дешеву робочу силу чи досвідчену. Я не думаю, що збільшення вакансій для молоді — це бажання бізнесу зекономити. На мій погляд, це свідчить про певне пожвавлення економічної ситуації в країні, сегмент ринку продажів найбільш чутливий до покращення чи погіршення економічної ситуації: якщо відбувається погіршення — відбувається скорочення такого персоналу, якщо покращання — збільшується набір для збільшення обсягів продажу товарів та послуг.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: