1 березня в «Мистецькому Арсеналі» у рамках виставки «Дивовижні історії Криму» відбулася презентація книги дипломата Дмитра Кулеби та видавництва «Книголав» — «Війна за реальність: як перемагати у світі фейків, правд і спільнот».
Окрім автора. в заході взяли участь герої книги: засновник фонду «Повернись живим» Віталій Дейнега, співзасновник фактчекінгового проекту StopFake.org Євген Федченко, філософ Володимир Єрмоленко та фахівчиня із питань стратегічних комунікацій Ярина Ключковська.
Важливо також наголосити, що частина коштів з кожного проданого екземпляру книги будуть перераховані у фонд «Повернись живим», який спрямує їх на допомогу армії.
Книга «Війна за реальність» має допомогти читачам зрозуміти механіку й обставини інформаційної війни. Вона показує, як намагаються впливати на нас, наші переконання, емоції, і на те, який ми робимо вибір під впливом цих переконань та емоцій. В ній проілюстровано, як працюють технології, яку мету перед собою ставлять технологи і головне — що треба робити, аби не піддаватися цим маніпуляціям.
«Я свідомо наситив книгу українськими історіями та цитатами, бо я переконаний, що нам є про що розказати не лише самим собі, а й світові. Одним із рецензентів моєї книги є директор підрозділу з комунікацій Верховного Головнокомандування об’єднаних збройних сил НАТО в Європі Марк Пейті. І він написав слова, які є дуже важливими для мене, тому що вони якраз відповідають моїй концепції: «Нам усім треба навчатися на досвіді України». Ця книжка саме про ту сферу, де світові є чому повчитися в нас», — розповідає автор книги Дмитро Кулеба.
Він пропонує п’ять перевірених правил, яких слід дотримуватися кожному в інформаційній війні: спиратися на реальність, критично мислити, керувати емоціями, відчувати спільноту й взаємодіяти з державою. Автор переконаний, що в разі їх опанування людина буде здатна захистити себе від маніпулятивного впливу та ухвалювати адекватні й зважені рішення.
«У сучасному світі є безмежна кількість фейків, але я вважаю, що набагато серйознішою проблемою є безмежна кількість правд. Інтернет дозволив людям шукати однодумців, створюючи собі цим ілюзію більшості. Скажімо, величезна кількість людей вважає вакцинацією непотрібною і через це в двадцять першому столітті відбуваються спалахи захворювань. Тому питання, кому вірити, стає фундаментальним питанням нашого часу», — додає пан Кулеба.
Володимир Єрмоленко відмітив, що сьогодні українці здебільшого є споживачами іноземного нон-фікшину, оскільки відчувається брак якісної вітчизняної літератури цього жанру. «В книгарнях повно різних бестселерів Нью-Йорк Таймс, але я думаю, що книжка Дмитра не гірша за них. Чому вона хороша? Бо «Війна за реальність» — це сплав досвіду і теорії, історії і концептів, дуже глибокого мислення і мемів. В українському контексті я нічого подібного не читав. Тому, я думаю, вона обов’язково має бути перекладена іноземними мовами, бо ця книга могла б стати бестселером не тільки в Україні, а й у світі».
«Автору вдалося зробити дуже складну річ: написати книгу, яка за своїм форматом є монологом, але насправді це — діалог. Під час читання в мене виникали емоційні реакції, а саме це робить книгу не тільки корисною, а й цікавою. Значить — хорошою в усіх сенсах», — ділиться своїми враженнями одна з перших читачок, героїня книги Ярина Ключковська.
Віталій Дейнега зі свого боку відзначив цікавий метод чотирьох дій, описаний в книзі: заперечуй, спотворюй, відволікай і залякуй. На його думку, саме ці аспекти дуже добре пояснюють механіку російської пропаганди. Але варто додати, що книга не лише про те, як Росія намагається воювати в інформаційному просторі проти України. Це один аспект книги, тематика якої є набагато ширшою.
Книга «Війна за реальність» розрахована на масового читача, але, безумовно, буде цікава і для тих, хто працює в комунікаціях. У вступі автор зазначає: «Кожен із нас впливає та зазнає впливу. Кожен із нас є потенційним нападником, захисником або жертвою комунікативної війни. Кожен із нас сам обирає свою роль. Тож цю книжку сконструйовано таким чином, щоб ви могли прочитати її як людина, яка і споживає, і комунікує інформацію».
Дмитро Кулеба підкреслив, що треба вміти воювати за мир. І пам’ятати, що дія і бездіяльність людини — рівнозначні за силою внесків у війну. Тож у кінці презентації він закликав усіх купувати українські книжки: «Бо якщо ми не будемо їх купувати, книжковий ринок не буде розвиватися і ми програємо цей фронт війни за нашу реальність».