Не дарма новий прокат блокбастеру «Першому гравцю приготуватись» від відомого режисера Стівена Спілберга співпав зі святом Великодня (цього року християни західного обряду святкують її 1 квітня, а східного обряду – 8 квітня). Весь фільм – це одне велике «Пасхальне яйце». А тепер поясню, що ж таке «пасхальне яйце» в сучасній масовій культурі і яке відношення воно має до даної кінокартини.
Історія даного терміну походить від традиційної для США та Сполученого Королівства великодньої сімейної гри із пошуку за допомогою підказок схованих пасхальних яєць. У сучасній же культурі «пасхальним яйцем», або просто «пасхалкою» називають приховане в комп’ютерній грі, фільмі або будь-якому іншому витворі посилання на інші роботи або їх творців – у вигляді певних артефактів, які мають до них прямий стосунок. Часто це просто невеликий жарт або виказання пошани, але помітити та зрозуміти їх можуть лише «посвячені» глядачі. На сьогодні чи не найбільш відомою «пасхалкою» є поява майже в усіх супергеройських фільмах від Marvel видатного творця коміксів Стена Лі.
А тепер щодо фільму «Першому гравцю приготуватись». Сюжет його розгортається в 2045 році, де людство замість вирішення глобальних проблем перейшло у віртуальну реальність. Весь вільний час люди проводять у комп’ютерній грі, в якій вони можуть бути ким завгодно, але по суті не бути ніким. Ну чим вам не «Матриця»-лайт? Але несподівано творець віртуальної імперії Джеймс Хелідей помирає і заповідає передати контроль над багатомільярдними статками тому, хто пройде кілька випробувань і знайде велике «пасхальне яйце» глобальної гри. Така от іронія і доволі проста метафора від сценаристів фільму для тих самих «посвячених глядачів». Тож головний герой Уейд Уоттс разом зі своїми товаришами, а також мільйонами інших користувачів кидається в квест, аби здобути найдорожчий в світі скарб. Проте гра стає небезпечною, коли в справу вступає класичний антагоніст кінематографу – зловісна корпорація, яка кидає всі свої віртуальні і фізичні ресурси на пошук скарбу та знищення конкурентів.
Сюжет у фільмі Спілберга, на відміну від його історичних кінолент, є доволі лінійним і простим, хоча зовсім не примітивним. Історія більше нагадує класичну гру «Супер-Маріо», де герой проходить випробовування, перемагає дракона та в фіналі отримує принцесу й скарб у подарунок. Проте «диявол криється в деталях» і саме нескінченна низка деталей роблять фільм таким цікавим, вражаючим і по-хорошому кумедним. Ця кінолента насправді зіткана із «пасхалок» - різних відомих персонажів і образів масової культури останніх 50 років. А тому, щоб зрозуміти і по-справжньому її оцінити, треба бути близько знайомим із масовою культурою, яка визначає світогляд сучасної західної молоді. Тут і пряма згадка «Сяйва» Стенлі Кубріка, залізна Годзілла із класичного японського фільму, відомий автомобіль «Делореан» із «Назад у Майбутнє», герої «Зоряних війн», ксеноморф із «Чужого», Стальний гігант із однойменного мультфільму, відоме «прощання Термінатора»… Цей список посилань і «артефактів» можна продовжувати, мабуть, ще протягом кількох абзаців. А покадровий аналіз фільму, впевнений, подарує ще більше неочікуваних «пасхалок». Та чим більше знайомих образів у «Першому гравцю приготуватись» ви впізнаєте, тим цікавіше ви проведете час. Особисто для мене це був не просто перегляд масштабного, чудово знятого блокбастеру із вражаючими спецефектами – це був певного роду тест на знання маскульту, який захопив розуми мільйонів людей. «Першому гравцю приготуватись» - це великий подарунок «гікам» усього світу.