Насіровіада наочно демонструє, якою розгалуженою є система, що намагається зберегти саму себе. Вона складається не лише з великих корупціонерів, а й з міцних нерозривних зв’язків між членами великої корумпованої мережі, де кожен залежить від іншого і здатний на все, щоб захистити себе та «своїх».
Це гідра, яка оповила всі державні інституції, а інколи й замінила їх собою. Гідра має фактично невичерпну здатність до самовідновлення. Для її знищення заходити потрібно з усіх фронтів одночасно.
1. Тим клином, що має увійти прямо в тіло цієї гідри, має стати справжня спроможність і незалежність антикорупційних органів.
Питання про надання НАБУ права незалежного прослуховування — самостійне зняття інформації з каналів зв’язку — обговорюється вже рік, але досі не проголосоване в парламенті. Чому?
Уявіть, що б «почули» детективи НАБУ в насіровіаді, якби таке право вони вже мали? Скільки б ще таких гучних справ ми побачили б?
Хто б наважився покривати хоч когось із фігурантів, якби знав, що все прозоро й усе прослуховується?
Натомість ми бачимо ще одну серію цирку у Верховній Раді — спробу просунути «свого» кандидата до незалежного аудиту НАБУ, що має відбутись цього року і є єдиним інструментом впливу на його керівництво.
2. Позитивні зміни неможливі без широкої участі найбільш зацікавлених у них. У прикладі з Насіровим це міг би бути бізнес, що найбільше потерпає від тиску з боку корумпованих податківців.
Бізнес як ключова рушійна сила, як спільнота платників податків мав би бути найширше представлений у натовпі, що зібрався під судом вчора.
Бізнес насамперед має вимагати чесного розгляду справи та обрання нового голови ДФС через прозорий конкурс.
3. Маємо всі об’єднуватись, щоб перемогти! Такий бій буде ще не один, і разом ми вистоїмо.
Об’єднуватися заради результату на усіх фронтах:
- здорові, не інфіковані популізмом та руйнівними амбіціями політики — для демонтажу старої монополізованої клептократами влади. Не руйнування і хаосу на догоду зовнішньому ворогу, а саме системного демонтажу в демократичний спосіб;
- здоровий бізнес, який згоден чесно платити податки й бачить Україну як країну великих можливостей — для творення ефективної податкової системи, що має бути стимулом до зростання, а не примусом до корупції;
- здорові сили громадського суспільства, спрямовані на реальні зміни — для ефективного контролю за владою та безпосереднього творення нової країни через зміни на місцях.
А найвищі посадові особи держави мають нарешті усвідомити: будь-які спроби прямо чи завуальовано покривати корупцію і корупціонерів можуть спричинити драматичні наслідки не лише для них особисто, а й для всієї України.