Давним-давно в одній далекій-далекій галактиці, на одній чудовій планеті жили прекрасні люди. Мали вони високі ідеали, міцну мораль, були доброчесні і щедрі, а допомагала їм у тому древня мудра релігія Білого Кола. Всюди на почесних місцях висіло це святе зображення, і коловірні спрямовували до нього свої щирі молитви.
Одного дня настало велике свято: рівно 1105 років відтоді, коли люди вперше вклонилися Білому Колу. Вчені мужі і державні достойники вирішили вшанувати річницю досі небаченою мистецькою виставкою, на яку покликали найталановитіших артистів планети.
У переддень відкриття вернісажу директор музею пішов подивитися, що зробили артисти. Тішила око експозиція, рясніла шедеврами. Дістався директор до останньої зали, де виставлялися молоді митці, і знепритомнів від жаху.
Перед ним, прямо по центру стіни, висів беззаперечний, немов удар по обличчю, бездоганно чорний квадрат.
Отже, я поставив на своїй сторінці у «Фейсбуці» таке запитання:
— Як можна цензурувати «Чорний квадрат» Малевича, якби в когось виникло таке бажання?
Наводжу відповіді моїх добрих друзів:
— Білим замалювати.
— Білий квадрат у Малевича теж існує.
— Білий можна цензурувати, замалювавши чорним.
— «Поставить на нем крест».
— Хрести на білому чи чорному тлі у Малевича теж вже є — коротше, Малевич усіх обскакав, ггг.
— Зробити його колом.
— Звьоздами по периметру.
— Або півмісяцем.
— Стразами прикрасити, зірками по периметру чи півмісяцем.
— Написати на ньому «Це не чорний квадрат».
— Це вже теж було!))
— Та я й не сумнівався)
(На картині бельгійського сюрреаліста Рене Магрітта «Підступність образів» намальовано люльку і написано «Це не люлька». Парадоксальна композиція стала іконічною для всього мистецтва ХХ століття. — Ред.).
— Моя пропозиція лежить на поверхні: перетворити його на чорний прямокутник) І все!
— Білий напис «проверено цензурой».
— «Бренер нарисовал на белом квадрате знак доллара, ггг. Вообще Малевича уже отцензурировали, превратив в товар».
(Олександр Бренер, російський епатажний художник-акціоніст, 1997 року в амстердамському музеї Стейделік намалював на картині Малевича «Супрематизм» знак долара, висловивши таким чином протест проти комерціалізації мистецтва. Отримав п’ять місяців тюремного ув’язнення. — Ред.).
— Якщо це прямокутник, тоді краще вищу частину зафарбувати червоним. Якби так і зробили в МА — було б круто.
А втім, найкраща пропозиція надійшла усно від близької знайомої:
— Розвернути до стіни.
Це, власне, цензура і робить з мистецтвом: ставить обличчям до стіни.
І пускає кулю в потилицю.