Структурні підрозділи ВАТ «Укрнафта» забезпечують стабільною роботою понад 5,5 тис. мешканців Сумської області. Її діяльність спрямована на розвиток нафтогазовидобувної галузі, забезпечує економіку держави та населення стратегічними ресурсами — нафтою та газом, забезпечує надходження до Державного бюджету значних коштів у вигляді податків і зборів (тільки рентних платежів за видобуті нафту та газ до бюджету нафтовиками Сумщини з початку цього року сплачено понад 1 млрд. грн.).
Та, на жаль, останнім часом дедалі частіше наші колективи стикаються з перешкодами, які заважають ефективно здійснювати видобуток нафти та газу. Однією з основних проблем, які існують в процесі діяльності нафтовиків, є оформлення права користування земельними ділянками для потреб нафтогазовидобувної промисловості, зокрема будівництва та експлуатації нафтових і газових свердловин. Чинне законодавство не допускає зміни цільового призначення земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, численні звернення до місцевих органів влади з проханням сприяти вирішенню проблеми шляхом виконання передбачених в земельному законодавстві обов'язків з погодження документації із землеустрою, залишаються без вирішення з підстав, які не передбачені чинним законодавством. Погодження документації, необхідної для оформлення землекористування, часто ставиться під умови фінансування тих чи інших потреб, виконання інших непередбачених порядком оформлення такої документації умов. В окремих випадках місцеві органи влади безпідставно відмовляють у реалізації прав, передбачених законодавством про викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб під об'єкти нафтогазовидобутку.
Своєчасному та належному оформленню землекористування перешкоджає в першу чергу недосконале законодавство, яке попри неодноразові спроби приведення його у відповідність до потреб економіки України, так і залишається невиправданою перешкодою у вирішенні питань оформлення землекористування.
Як наслідок, через об'єктивну неможливість оформлення права користування землею в установленому законодавством порядку, діяльність структурних підрозділів ВАТ «Укрнафта» в Сумській області перебуває під постійним тиском з боку контролюючих та правоохоронних органів. Однак нещодавні події вийшли за межі сфери інтересів Товариства, оскільки створюють реальну загрозу економічним інтересам держави, трудовим правам громадян, соціально-економічному становищу в регіоні.
Так, прокурором Сумської області, старшим радником юстиції Ленським С.В. внесено припис щодо усунення порушень вимог законодавства при використанні земельних ділянок. Згідно з приписом, від ВАТ «Укрнафта» вимагається негайно вжити невідкладних заходів щодо усунення виявлених порушень шляхом звільнення незаконно зайнятих земельних ділянок та припинення видобутку вуглеводнів на 70 нафтогазовидобувних свердловинах.
Виконання цього припису передбачає фізичну ліквідацію 70 добувних свердловин, що, в свою чергу, матиме наслідком значне зменшення обсягів видобування нафти та газу, істотне зменшення надходжень податків та інших обов'язкових платежів до бюджету (ренти, збору за геологорозвідувальні роботи, плати за користування надрами, ПДВ, податку на прибуток, плати за землю), скорочення чисельності штату НГВУ «Охтирканафтогаз» та Охтирського УБР, значні витрати на фінансування заходів із ліквідації свердловин, виникнення ризиків екологічного характеру, порушення умов розробки родовищ вуглеводнів, розташованих на території Сумської області.
Але ж, надаючи ліцензію на видобування вуглеводнів, гірничий відвід на ділянку надр, затверджуючи програми розробки нафтогазових родовищ та контролюючи їх виконання, держава має на увазі, що земельні ресурси в межах гірничого відводу використовуватимуться для цих самих потреб, адже використання надр є неможливим без використання землі. Чому прокурор, який в даному випадку мав на меті не допустити порушення державних інтересів, не врахував, що держава, яка здійснює розпорядження земельними ресурсами від імені народу, це є та ж сама держава, яка стягує податки й інші обов'язкові платежі з суб'єктів господарської діяльності, в тому числі рентну плату за видобуті нафту і газ, розмір якої в тисячі разів перевищує будь-який дохід, який би держава отримала від використання належних їй земельних ділянок за іншим цільовим призначенням? Тільки рентних платежів за видобуті нафту та газ з цих 70 свердловин протягом 2007—2009 рр. та першого півріччя 2010 р. сплачено до бюджету 1,195 млрд. грн., збору за геологорозвідувальні роботи в сумі понад 52 млн. грн., плати за користування надрами в сумі понад 44 млн. грн. Невже для держави було б економічно вигідніше, якби ці землі використовувалися б як рілля чи пасовища?
Трудові колективи Охтирського нафтопромислового району ВАТ «Укрнафта» глибоко занепокоєнні з даного приводу і вважають, що вищенаведені наслідки ліквідації свердловин матимуть надзвичайно негативний вплив не лише на діяльність Товариства та його працівників, а, насамперед, на економіку та соціальне становище в районах нафтогазовидобутку зокрема і області в цілому. У зверненні до народу у червні 2010 р. Президент України Віктор Янукович зазначив, що «пріоритетом буде розвиток власної сировинної бази, залучення приватних інвестицій в її розробку, спрощення правового поля у цій сфері». А звертаючись до народу з нагоди Дня незалежності Президент України сказав, що він активно «працює над скасуванням драконівської дозвільної системи, яка є магнітом для корупції, яка давить малий і середній бізнес, відлякує іноземного інвестора». Виникає логічне запитання, — чому дії державних службовців в даному випадку не відповідають заявленій позиції глави держави?
ВАТ «Укрнафта» не спричиняє збитків державі у зв'язку з використанням цієї землі, оскільки здійснює її використання на оплатній основі та з компенсацією всіх передбачених законодавством втрат сільськогосподарського виробництва, сплачуючи значні суми податків у зв'язку з видобуванням на цих ділянках вуглеводнів. Натомість ліквідація 70 свердловин дійсно може спричинити значні збитки державі не з вини ВАТ «Укрнафта», а у зв'язку з «не державницькою» позицією органів влади Сумської області. Так, бюджет недоотримає в середньому близько 250 млн. грн. на рік тільки у вигляді рентної плати. Скороченню підлягатиме близько 190 працівників НГВУ «Охтирканафтогаз» та понад 600 працівників Охтирського УБР.
Керуючись переконанням, що виконання припису прокурора матиме наслідком досягнення результату, який суперечить інтересам держави, від імені та за дорученням наших багатотисячних трудових колективів, профспілкові комітети працівників Охтирського нафтопромислового району ВАТ «Укрнафта» звертаються до керівництва держави з приводу недопущенню настання вкрай негативних наслідків, які матимуть місце при ліквідації свердловин через недосконале земельне законодавство, а також щодо вирішення проблем, які виникають у сфері оформлення права користування земельними ділянками під об'єктами нафтогазовидобутку.