2010 року Україна не братиме участі в унікальному телевізійному проекті — конкурсі маленьких виконавців-музикантів «Класичне євробачення». Ганьба не в самому факті — ганьба у відсутності системи...
Ми хочемо в Європу. По-різному. Товарами. Послугами. Людьми. Європа нас не хоче. Особливо активно — в тому випадку, коли товари жорстко конкурентні. Послуги — якісні і дешеві. Люди — розумні та професійні. Така-от вона, Європа: звикла дбати тільки про своїх і своє. Особливо це відчутно, коли йдеться про сфери багатомільярдні. До них, і по праву, належить телебачення та шоу-бізнес. Тут, крім загрози своїм мільярдам євро, Європа відразу відчуває ще одне: реальну загрозу своїй безпеці, інформаційній та культурологічній. Тому потрапити на європейські національні телевізійні канали українським професіоналам і їхньому шоу-бізнесовому та ТБ-продукту врай важко. Але українська держава, хоч би що там казали, про своїх громадян дбає. Не дуже помітно. Не дуже з розголосом. Але цілеспрямовано. От і про вихід українського до люду європейського держава наша подбала. Ми з вами обіймаємо місце у потужній професійній спільноті — Європейській мовній спілці. Членствує там Національна телекомпанія України — найпотужніший вітчизняний телемовник і телевиробник. Крім гуманітарного і культурологічного спрямування (спорт, новини, фільмові проекти тощо), Європейська мовна спілка опікується і грандіозними видовищними телевізійними проектами: всі вони за традицією мають у назвах ймення найстарішої європейської телевізійної забави — «Євробачення».
Так от: «Євробачень» котиться європейськими телевізійними каналами уже четверо. Наймогутніше — конкурс європейської пісні. Цікаве та несподіване — танцювальний конкурс. Веселе та подекуди кумедне — дитячий пісенний конкурс. Вишукане та елітне — юнацький конкурс класичної музики. Зазначу: телевізійні реалії жорстко впливають і на ці проекти — 2010 року під великим питанням подальша доля танцювального сегменту «Євробачень». Видовищні європейські фінали цих шоу бачить і глядач український. Участь у всіх цих конкурсах дозволяє Україні потрапити в прайм-тайм десятків провідних європейських телевізійних каналів. І продемонструвати свій справжній рівень — інтелектуальний, творчий, духовний. І все це — з гарантованим суперрейтингом! І все це — з гарантованою якістю виготовлення кінцевого телевізійного продукту. Зі світового рівня декораціями, світлом, звуком, доволі професійною роботою телевізійників. Навіть у Великій Британії, яка регулярно і з ганьбою пасе задніх на пісенних «Євробаченнях» останніх років, ВВС змушено констатувати: рейтинг фантастичний! І повірте, що той «рейтинг» — це не потуги «правильно виміряти» у вітчизняному аудіовізуальному просторі! Принагідно зазначу: жодна вітчизняна телекомпанія не забезпечує такий рівень «виходу в Європу» українського видовищного продукту. Жодна!
Крім ефектних зовнішніх євровізійніх векторів, НТКУ може спокійно і впевнено забезпечити, на основі цих проектів, потужний стрибок у висоту й у вітчизняному гуманітарному просторі. Адже професіонали, і не тільки вони, розуміють: участь представника нашої держави у кожному з європейських конкурсів потребує вкрай професійного загальнонаціонального відбору. Відбору за право представляти не себе коханого(ну), а нашу країну за кордоном. Відбір цей має бути прозорий, зрозумілий, з жорсткими критеріями. Кожний такий відбір — це робота сотень композиторів та звукових студій (а значить тисяч українських професіоналів), це сотні нових оригінальних пісень та танцювальних композицій, сотні якісних фонограм та десятки нових сценічних імен та образів! Має запрацювати нарешті створений в Україні технологічний і творчий механізм вітчизняного шоу-бізу. Запрацювати і набрати потужні обороти. Крім музичних і шоу-бізнесових справ, кожний такий процес — це багатоетапний загальнонаціональний телевідбір та фінальні телеконцерти. А перед Новим роком або під час свят —гала-концерт в прайм-таймі найкращих на кожному конкурсі! А ще — низка телевізійних інформаційних сюжетів та розважально-документальних «щоденників відбору». Тобто: кожен конкурс являє собою цілісну багатоетапну телевізійну загальнодержавну акцію. А це значить — ефективну рекламну кампанію! Акція ця — з багатогодинним і багаторазовим виходом в прайм-таймах на найпотужнішому загальнонаціональному ТБ-каналі. Та ще й з повторами вдень і вночі! Тобто: ефір, ефір і ще раз ефір! І ефір для гарантовано багатомільйонної аудиторії! Всі «Євробачення» (і загальноукраїнські, і європейські), які виходили в ефір НТКУ, мають беззаперечно високу і повністю безконкурентну глядацьку аудиторію в Україні. Комерційні конкуренти НТКУ розуміють безперспективність потуг... і просто заповнюють цей час в ефірі банальним кінопоказом. Ті, хто намагається посперечатися, — з тріском програють! Чи не цього катастрофічно не вистачає українським музикантам? І це тільки покази національного відбору! Вінчають всі чотири піраміди євровізійні шоу в прайм-таймі найбільших і найпопулярніших телеканалів десятків країн Старого світу і навіть Африки та Австралії!
Роки участі в різних євровізійних проектах доводять: очевидною і нагальною є потреба виокремити в Національній телекомпанії України євровізійні проекти в спеціалізовану потужну телевиробничу структуру. Вочевидь, це має бути або дирекція, або творче об’єднання. На чолі цієї структури має постати окремий віце-президент НТКУ та директор — головний продюсер. Звісно, це мають бути професіонали! Проекти мають стати зрозумілими і прозорими для громадськості та фахівців — гра має йти за сталими та чіткими загальноукраїнськими правилами (звичайно ж, з урахуванням вимог Євроспілки). Серед іншого це означає: стала та довголітня структура проведення кожного з національних відборів на євроконкурси. Про все це потрібно публічно і неодноразово повідомити всіх — і професіоналів, і телеглядачів. Професіонали будуть готуватися — довго, спокійно, цілеспрямовано. Фахівці будуть творити — дизайн, декорації, світло, спецефекти, фонограми. Глядачі — очікувати! Саме така система дозволить вибудувати роботу зі спонсорами на багато років уперед. До того ж, в Україні є вдалий досвід зрозумілого та доволі прозорого фінансування вагомих і потрібних державі телевізійних проектів — гроші виділяються спеціальними постановами Кабінету Міністрів України.
Євровізійні програми в НТКУ варті підвищеної уваги держави. Вони не можуть перебувати в полоні різного роду орієнтацій (сексуальних, партійних, кланових) чергових керівників Національної телекомпанії, призначених за невідомими критеріями та за невідомі заслуги. Фінансування у межах бюджету НТКУ має здійснюватися за окремими кошторисами, які мають бути профінансовані як пріоритетні, а не 29 грудня! Наявність зрозумілої та чіткої системи фінансування всіх загальнонаціональних євровізійних проектів дозволить поступово сформувати та здійснити потрібне технічне та технологічне переозброєння для створення сучасного українського ТБ-продукту: світла, звуку, спецзасобів, телевізійного обладнання. Потрібно спокійно і розважливо нарешті прийняти рішення і щодо виробництва та використання супутнього продукту: аудіо- та відеоносіїв, символіки та ін. Все це як працюватиме на загальний імідж телекомпанії, так і по-справжньому впливатиме на імідж України. Європейський імідж.