Бюджетний процес 2010 року, що рухається з великим скрипом, нехай і формально, але все-таки втискується у відведені для нього часові рамки. Кабмін збирається затвердити сьогодні проект держбюджету-2010 і 15 вересня, точно у встановлений термін, зареєструвати його у Верховній Раді. Чи буде цей новий бюджет реальним? Досвід складання та реалізації бюджету-2009, який, на думку багатьох аналітиків, став найбільш «ручним» і таємничим з усіх останніх державних кошторисів України, поки що не дає позитивної відповіді на це питання.
Із документів Міжнародного валютного фонду відомо, що уряд України збирається знизити дефіцит бюджету 2010 року з 6,5% до 4% ВВП завдяки скороченню субсидій на газ для населення й теплокомуненерго (1%) і проведення податкової та пенсійної реформ (1,5%). Чи можна сподіватися, що ці заходи будуть здійснені? І, головне, — в якому напрямі?
Що стосується наміченої пенсійної реформи, то про неї сьогодні дуже мало відомо, крім хіба що спроб підняти пенсійний вік. Прогноз тут явно негативний: за існуючої демографічної ситуації, як сказав один із неофіційних поки що кандидатів у президенти, такий захід просто антигуманний і аморальний. І всі це чудово розуміють... Не краще становище і з явно вчорашньою податковою реформою, на яку різні сили покладають діаметрально протилежні надії. Скандальної популярності набула законодавча пропозиція народного депутата Олега Ляшка стягувати з платників податку на прибуток авансові внески до бюджету. Хвиля обурення була такою великою, що «дбайливцю» бюджету довелося дуже швидко відмовитися від своєї ідеї.
Адже є й інший шлях нарощування бюджетних надходжень. Він полягає у зниженні податкового навантаження. Однак і серед прибічників цього напряму йде дискусія: а чи можна і чи треба вводити ці заходи негайно, чи слід зачекати закінчення кризи? Майданчик для такої суперечки днями надав Фонд «Ефективне управління» спільно з компанією «Intelligence Squared». «Ситуацію необхідно кардинально міняти, але чи варто це робити в період кризи? Адже криза, з одного боку, може стати унікальною можливістю для ефективного реформування податкової системи, але з іншого — вона істотно підвищує ризики, властиві глибоким перетворенням», — заявила під час дискусії директор Фонду Наталя Ізосимова. Керівник відділу управління економікою Інституту економіки та прогнозування НАН України, колишній заступник міністра фінансів України Тетяна Єфименко вважає, що «виходячи зі світової практики, підвищити ефективність податкового регулювання економіки України можливо лише на основі прийняття Податкового кодексу, який має передбачати зниження податкового навантаження, забезпечення стабільності податкового законодавства, поліпшення процедур адміністрування платежів». Із нею згоден член-кореспондент Академії економічних наук України, шеф-редактор журналу «Бухгалтер» Олександр Кірш. На його думку, «прогалини у законодавстві, які можна терпіти в нормальних умовах, під час кризи є вкрай небезпечними. Спрощення оподаткування та його модернізація з’єднають воєдино інтереси бізнесу й держави».
Втім, інша сторона вважає ці доводи малопереконливими. «Можливе реформування податкової системи сьогодні піддаватиметься впливу економічної кризи та передвиборної кампанії. У такі моменти реформи ризикують посилити ситуацію, — говорить постійний представник ДПАУ в парламенті Сергій Власенко. — Доки почнуть працювати нові податкові механізми, доки люди вивчать нові податкові процедури, ми ризикуємо тим, що в нас упродовж кількох місяців буде падіння прибутків бюджету».
Не підтримав податкових радикалів колишній головний редактор журналу The Economist Білл Еммотт: «Для реалізації податкової реформи необхідний дух компромісу й фундаментальна атмосфера політичної стабільності. В умовах нинішньої глобальної економічної рецесії та з урахуванням розділеної й розрізненої політики в Україні спроба здійснити масштабну податкову реформу спричинить ризик заподіяти більше шкоди, ніж користі» І все ж Еммотт упевнений, що податкова реформа — це найважливіше завдання для України. А ось екс-міністр фінансів Великої Британії в уряді Маргарет Тетчер —лорд Найджел Лоусон — зазначає: «Інвестори занепокоєні ситуацією в Україні не через фінансово-економічну кризу, оскільки криза в усьому світі, а через невпевненість у існуючій податковій системі. Вона вимагає змін». Лорд закликає робити перші кроки в проведенні реформи вже сьогодні, попри кризу. На його думку, реформування має бути спрямоване насамперед на спрощення системи оподаткування і зниження податкового навантаження, що зробить ведення бізнесу ефективнішим, дозволить йому вийти з тіні та знизить рівень корупції.