Днями відбулися урочистості в рідному для Ігоря Івановича виші — КПІ. До першого в світі пам’ятника авіаконструктору Сікорському, відкритого в травні минулого року, поклали квіти. А в колишньому ангарі, де на початку минулого століття Сікорський-студент збирав свої перші вертольоти, відкрили оновлену експозицію нинішнього Відділу історії авіації та космонавтики ім. Сікорського Державного політехнічного музею України при НТУУ «КПІ». Вона називається «Людина, яка з’єднала континенти» — у пам’ять десяти серійних літаючих човнів Сікорського — S-42, котрі стали першими в світі міжконтинентальними пасажирськими лайнерами, що забезпечили регулярні рейси через Атлантичний і Тихий океани.
Однак, як зазначили учасники урочистостей, Сікорський з’єднав не лише континенти, а й військових, цивільних і духовних людей. Адже особистість конструктора не обмежувалася побудовою військової авіатехніки — Ігор Іванович будував насамперед для цивільної авіації. Окрім того, Сікорський був і релігійним філософом. Для віруючих людей він є таким же видатним мислителем, як і авіаконструктором для любителів авіації...
КОМЕНТАРI
Михайло ЗГУРОВСЬКИЙ, ректор НТТУ «КПІ»:
— Я хочу подякувати сину Ігоря Сікорського Сергію Ігоровичу за те, що він надав нашому музею понад сто експонатів. Саме після цього ми змогли оновити експозицію... Цей захід відзначається в Україні на державному рівні. Прем’єр-міністр України Юлія Тимошенко підписала відповідне розпорядження... Українці, на жаль, замало знають про цю видатну людину. Тож ми маємо й надалі активно популяризувати ім’я Ігоря Івановича Сікорського.
Стенлі ПРУСИНСЬКІ, директор Регіонального європейського бюро Sikorsky Aircraft Corporation:
— Ми дуже поважаємо засновника нашої компанії, його принципи, котрі він привіз до США з Києва. Багато запитують, а ким же був Ігор Іванович? Якщо це запитання задати в Росії, то там би, мабуть, відповіли, що росіянином. Якщо в Україні — сказали б, що українцем. У Польщі кажуть, що поляком... А в Америці солдат, котрий літає на вертольоті Сікорського, обов’язково скаже, що Ігор Іванович був американцем. Я знаю, що він був високоморальною, релігійною людиною, котра піклувалася про свою сім’ю, про своїх працівників. І він був геніальною людиною, що була змушена покинути своє рідне місто, проте ніколи не забував про Батьківщину, і приніс їй славу.
Євген ПАНТЄЛЄЄВ, радник посольства Російської Федерації в Україні:
— Доля Ігоря Сікорського — це доля унікальної людини. Він народився й учився на цій землі, послужив науці й авіації в різних країнах світу. У Російській Федерації до Ігоря Івановича ставляться з величезною повагою. Адже він зробив величезний внесок у розвиток російського літакобудування. Саме з його літака й почалася російська дальня авіація, 95 років з дня народження котрої ми святкуємо цього року... Талант інженера-генія не має кордонів!
Віталій КЛИЧКО:
— Ви, мабуть, не повірите, але я практично народився в вертольоті. Потім довгий час із захватом спостерігав, як ці гвинтокрилі машини піднімалися в повітря й знову опускалися на землю. І мріяв... Точно так же колись мріяв і Сікорський. А сьогодні ми отримуємо плоди цієї великої людини. Тож хочу звернутися до нинішніх студентів Політеху: мрійте, і ставте перед собою найамбіційніші, найнеймовірніші цілі! І не забувайте, що вперше літальний апарат вертикального злету піднявся в повітря саме в нашому місті, у Києві.
ДОВIДКА «Дня»
Ігор Іванович Сікорський народився 25 травня 1889 року у Києві. 1914 року закінчив Київський політехнічний інститут. У 1908—1912 роках побудував у Києві шість моделей літаків та гелікоптер. 29 грудня 1911 року на літаку власної конструкції С-6 встановив світовий рекорд швидкості. У 1913 році прийшло всесвітнє визнання за збудовані перші успішні багатомоторні літаки-гіганти «Гранд» («Руський Витязь») та «Ілля Муромець». 1918 року емігрував до Франції, а 1919-го — до США, де заснував свою літакобудівну компанію (1923). 1925—1940 розробив серію надзвичайно успішних літаків, які принесли США престиж та рекорди. У 1939 році полетів спроектований ним перший у світі гелікоптер VC-300. З 1943 року його фірма стала провідним виробником вертолітної техніки. Помер 26 жовтня 1972 року в місті Істон штату Коннектикут (США).
ДО РЕЧI
За свідченням учених, головним завданням вертольотів Ігор Сікорський вважав порятунок людей, а не участь у бойових діях. А за свідченням його сина — Сергія Сікорського, вертольоти видатного авіаконструктора врятували понад півтора мільйона людських життів.