Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Острів білого роялю

9 вересня, 2008 - 00:00
СВЯТО ПОЧАЛОСЯ ТЕАТРАЛІЗОВАНОЮ ХОДОЮ ВІД АНДРІЇВСЬКОЇ ЦЕРКВИ ДО БУДИНКУ №13 / ПЕРЕД САМИМ ВХОДОМ ДО МУЗЕЮ ОДИН ІЗ НАЙКРАЩИХ ПІАНІСТІВ КИЄВА ЄВГЕН ГРОМОВ НА БІЛОМУ РОЯЛІ (НА СПЕЦІАЛЬНО ПРИВЕЗЕНОМУ ДОДАТКОВОМУ ІНСТРУМЕНТІ) ВИКОНАВ ДОБІРКУ ТВОРІВ КЛОДА ДЕБЮССІ

Справжнє свято відбулося позавчора на Андріївському узвозі: музей Михайла Булгакова (будинок №13) відзначав «Торжество білого роялю».

Благочинна акція «Білий рояль» почалася 13 вересня 2006 року, коли на концерті-журфіксі в Музеї вперше зазвучав старовинний рояль фірми «Кернтопф і син». Фірма, заснована у Варшаві у 1840 році, виготовляла інструменти, куповувані для імператорських і королівських резиденцій, ці роялі отримували найвищі нагороди на виставках у Києві, Варшаві, Москві, Нижньому Новгороді, Кернтопф був також постачальником роялів і до Київської консерваторії, де в той час вчилася сестра Михайла Булгакова — Варвара. А найкращим витвором Кернтопфа є рояль, зроблений спеціально до Всесвітньої виставки у Парижі 1889 року і відзначений там золотою медаллю. Цей інструмент і стоїть тепер у будинку №13 на Андріївському узвозі; попередні господарі, вчені-мікробіологи, погодилися продати його саме для потреб Музею. Гроші на викуп здобули у гостей і друзів Музею, запросивши їх бути меценатами проекту «Білий рояль»; кожен бажаючий, сплативши певну суму, міг купити ту чи іншу частину інструменти: від однієї струни до всього корпусу. Так, за півтора року, і зібрали необхідні кошти, і рояль, можна сказати, народився вдруге.

Свято почалося театралізованою ходою від Андріївської церкви до будинку №13. Вниз Узвозом просувалися костюмовані персонажі 20-х років, що несли смолоскипи, грали музику і котили на велосипедних колесах величезний макет білого роялю. А рівно о 20.00 почалося святкування вже в самому музеї.

Торжество розгорнулося одразу на кількох майданчиках, розташованих (така вже незвична будова Музею) на різній висоті. Спочатку перед самим входом до будинку один з найкращих піаністів Києва, Євген Громов, на білому роялі (спеціально привезеному додатковому інструменті) виконав добірку творів Клода Дебюсі. Пізніше пан Євген зіграв ще два невеличкі концерти вже у вітальні Музею, на тому самому «Кернтопфі», причому проблему затісного приміщення організатори розв’язали в елегнатний спосіб: роздали одним гостям пузирчики з чудодійною олією, а решті — зі «спірітусом», тож спочатку послухати Громова і «Кернтопфа» ходила «олія», а потім «спірітус».

Справжнім центром свята став внутрішній дворик Музею. Його розгородили великими білими простирадлами, підвішеними на білизняних мотузках, на окремі закути, а на самі простирадла проектували потік образів — сторінки книг і рукописів, старовинні фото і кінохроніку, — так чи інакше пов’язаних з Булгаковим. На підвищенні, на спеціальній сцені сидів добре відомий у столиці етно-гурт «ДахаБраха» і наповнював околиці своїми напівшаманськими зойками і ритмами. На даху Музею, а також у його нижньому підвальному дворику костюмовані актори розігрували сценки за мотивами «Майстра і Маргарити» — не обійшлося навіть без двох оголених юних відьом, що розпалили багаття на тому-таки даху і влаштували там міні-шабаш. Під гуркіт дахабрахівських барабанів щось на кшталт шабашу з загальними танцями зчинилося і на землі, а під завісу вечора організатори припасли ще один, доволі іронічний сюрприз: усім жінкам на прощання видали по свіжій метлі. Гості розходилися і розліталися надзвичайно задоволені.

Закінчувати цей звіт стандартним «свято вдалося» якось не хочеться. По суті, «булгаківці» влаштували не просто торжество на честь старовинного інструменту, а ще й чудові проводи літа, яке прихопило собі тиждень у вересні і яке ще довго згадуватиметься саме за цим зачаклованим музикою, танцями, вином і лицедійством вечором — як далекий сяючий острів серед темних вод часу.

Дмитро ДЕСЯТЕРИК,фото Костянтина ГРИШИНА, «День»
Газета: 
Рубрика: