Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Пивна пляшка: бити чи не бити?

Суперечку вирішить ціна газу
18 червня, 2008 - 00:00
ПРОЕКТНА ПОТУЖНІСТЬ ЗАВОДУ — 300 МІЛЬЙОНІВ ОДИНИЦЬ СКЛОТАРИ РІЗНОЇ ЄМНОСТІ Й ФОРМИ ЗА РІК. АЛЕ ОСНОВНИЙ ВИД ПРОДУКЦІЇ — ПОЛЕГШЕНІ БЕЗКОЛЬОРОВІ ПЛЯШКИ / ФОТО АВТОРА

Ще зовсім недавно в столичному метро висіла соціальна реклама з закликом не бити пляшки. Однак це не була боротьба з безкультур’ям та невихованістю. Прагматичні українські пивовари намагалися таким чином вплинути на споживачів, щоб збільшити кількість так званої зворотної тари, використання якої давало їм, а також і державі, певну економію. Звичайно, паралельно здійснювалася також і виховна функція. Та при цьому підприємці зустрілися з деякими проблемами... Зворотна тара, відчувши до себе хоч трохи уваги, «зазналася» й почала дорожчати (що тут дивного, якщо підвищився попит) і до такої міри, що стала вже й не дуже вигідною...

А крім того, багато хто з виробників пива звернувся до ексклюзивних пляшок. І саме в цьому «гніздилася» смерть зворотної пляшки. Річ у тім, що знайти, відібрати й доправити на завод таку тару зовсім нелегко. Тим більше, що витрати на мережі приймальних пунктів неупинно наближалися до витрат на придбання нових пляшок, а віднедавна й перевищили їх.

Не дивно, що саме тоді й з’явився в Україні завод, що вироблятиме дешеву склотару. ТОВ «Мерефянська скляна компанія», як стверджує її керівництво, запустило на Харківщині найсучасніший завод склотари в СНД, що працює за NNPB технологією (Narrow Neck Press and Blow — вузькогорле пресовидування). Вона дозволяє виготовити пляшку меншої ваги, проте міцнішу, що забезпечується рівномірною товщиною її стінок.

«В Україні ця технологія є новітньою та найперспективнішою. У Європі вона використовується вже давно... Вітчизняний же ринок склотари знаходиться на зародковій стадії, у стадії початку сприйняття процесу NNPB...» — запевняє керівник служби маркетингу компанії Олексій Бузина.

Початок виявився непоганим — підприємці вже налагодили зв’язки з вітчизняними та іноземними клієнтами й збираються стати лідером на ринку склотари. Завдяки NNPB приблизно на 10% зменшує собівартість пляшки. Отже, нова тара зацікавила пивоварів... З деякими уже є попередні домовленості.

«Ми прогнозуємо збільшення використання пивоварами склотари, навіть переходу на неї від ПЕТ-упаковки, — говорить Бузина і продовжує: — При процесі NNPB з максимальним зниженням ваги тара виходить незворотною... І, починаючи з 2009 року, прогнозується кардинальне скорочення зворотної тари й повний поступовий перехід на ринку на незворотну, адже ті витрати, які компанії мають нині на збирання повторного ексклюзиву, неспівставні з тим, скільки можна купити нової. Незворотна тара тепер буде однозначно переважати на ринку».

З цим згодний і комерційний директор компанії Роман Рибачук: «При виробництві тари ми використовуємо й склобій. Останнім часом, десь з травня 2008 року, ціни на склобій значно зросли. І зараз тим, хто приймає зворотну тару, вигідніше бити зібрані пляшки і постачати на заводи склобій... Зворотна тара стала надто дорогою для пивоварів, і можна стверджувати, що ряд провідних вітчизняних виробників пива наступного року повністю відмовляться від неї».

Однак пивовари не поспішать: «Пляшки приймати будуть. Зміни торкнуться лише некольоровї прозорої пляшки»... Як пояснили «Дню» в компанії «САН ІнБев Україна», мова про повну відмову від зворотної кольорової тари поки йти не може, адже в країні певний дефіцит кольорових скляних пляшок. Для їх виробництва просто не вистачає відповідних природних ресурсів. Що ж до прозорих пляшок, які використовують для окремих сортів пива, то вони справді вже будуть одноразові — так дешевше...

«Наша компанія буде і в подальшому використовувати зворотну кольорову пляшку. Планів щодо відмови від неї не маємо... Тому вважаємо, що цей бізнес має майбутнє», — коментує директор з логістики компанії «САН ІнБев Україна» Віталій Карташов.

Компанія «ВВН Україна» офіційно також не збирається повністю відмовлятися від зворотної пляшки, ще й стверджує, що навпаки, з часом її важливість буде лише зростати... «Технологія виробництва полегшеної тари справді має місце у світовій практиці, — сказав «Дню» перший заступник генерального директора групи підприємств «BBH Україна» Юрій Бикоріз. — Вартість такої «одноразової пляшки», за нашими розрахунками, на 10—15% нижча зворотної... Але рішення тут прямо залежить від обсягу продукту, що випускається, і оборотності тари протягом року. Якщо пляшка обертається менше чотирьох разів, то справді є сенс використовувати одноразову. Але, наприклад, на одному з наших брендів зворотність тари близько 8—11 разів на рік (у залежності від сорту пива)... Отже, з бізнесом зворотної тари найближчі 15—20 років зовсім нічого поганого не станеться, бо при переході на незворотну пляшку потужності склозаводів потрібно збільшити в 4—5 разів. До того ж, одна з складових виробництва скла — це газ, який «дуже красиво» росте в ціні. Тому саме зворотна кольорова тара буде все більш актуальною».

Олексій САВИЦЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: