Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Призабутий смак квасу

Пивовари розвивають безалкогольні напрямки
31 травня, 2008 - 00:00

Цього року через значне подорожчання сировини й енергоресурсів в Україні може подорожчати пиво (від 20% до 35%). На думку генерального директора об’єднання «Укрпиво» Галини Коренькової, пивоварні підприємства також будуть змушені переглядати цінову політику в зв’язку з подорожчанням солоду, хмелю та склотари.

Генеральний директор групи підприємств «BBH Україна» Петро Чернишов відзначив, що в першому кварталі «BBH» підвищила ціни на свою продукцію в середньому на 8%, тоді як вартість сировини зросла в десятки разів. Внаслідок цього пивовари зазнали збитків і навіть збільшили їх майже на 70%... «Несприятлива кон’юктура на світових сировинних ринках, інфляція, а також суттєве подорожчання транспортних і енергетичних тарифів не дозволили нам досягнути позитивної динаміки операційної рентабельності», — зазначив він.

Та хоч як це парадоксально, виробництво пива в Україні цього року може зрости проти торішнього на 14% — до 360 мільйонів декалітрів, упевнені підприємці. І, судячи з усього, більшу частину цього обсягу вип’ють саме в Україні. Адже, за словами Галини Коренькової, динаміка експорту пива з нашої держави в першому кварталі навіть трохи уповільнилася при одночасному нарощуванні імпорту цієї продукції...

Як відзначає Коренькова, на експорті українського пива, зокрема, позначилися обмеження на його ввезення, введені Російською Федерацією і Білоруссю. Хоча й за таких обставин у січні— березні Україна експортувала 7,7 мільйона декалітрів, що на 16,7% більше в порівнянні з аналогічним періодом 2007 року.

Проте й імпортери не дрімають... Як відзначила генеральний директор об’єднання пивоварних підприємств, Україна в січні—березні збільшила імпорт пива в 2,2 разу в порівнянні з аналогічним періодом 2007 року — до 412 тисяч декалітрів. А зниження Україною ввізного мита на пиво, згідно з узятими перед СОТ зобов’язаннями, на її думку, призведе до подальшої активізації імпорту. «Входження України до СОТ матиме негативні наслідки для нашого балансу. Тобто імпорт буде рости... Вже зараз постачання пива в Україну відчутно нарощують Німеччина, Бельгія, Чехія та Австрія», — підсумовує вона.

За такої ситуації пивовари звертають свою увагу на безалкогольні напрямки, де конкуренція ще не встигла досягти рівня ринку хмільного напою. Наприклад, «ВВН» днями презентувала свій квас. І Петро Чернишов дуже радів iз цього приводу, адже, мовляв, вийшло «дешево й сердито», порівняно з аналогічними проектами на пивному ринку. Причина такого контрасту між питними нішами — їхні популярність, розвинутість і обсяг.

«За минулий рік ринок квасу склав приблизно 1 мільйон гектолітрів. Для порівняння, ринок пива — десь 29 мільйонів гектолітрів... Це при тому, що ринок квасу останні три роки зростав на 50% щороку, а зараз зростатиме на третину!» — говорить Чернишов. За його словами, це гарний шанс завоювати значну частину ринку й розвивати його одночасно, адже дана ніша позбавлена великої конкуренції...

Із Чернишовим погоджується й Коренькова: «Доля квасу в загальній масі безалкогольних напоїв незначна. Це ніша, яку підприємства можуть опанувати з найменшими для себе витратами. Адже значного додаткового обладнання не треба, було б лише бажання».

КОМЕНТАР

Володимир ГРАНІН , директор з маркетингу компанії «Акваріус систем менеджмент»:

— За даними аналітичних агентств, спеціалізованої періодики й операторів ринку, одним із швидкозростаючих сегментів українського ринку безалкогольних напоїв є квас. За останній рік цей сегмент мав приріст понад 40%. Тому кроки «ВВН» цілком логічні й закономірні. Хоча на даний момент ринок квасу цілком структурований і сформований. Тут також значна концентрація капіталу: п’ять провідних виробників займають 80% ринку. Основними факторами зростання ринку є очікування, що річне споживання квасу на душу населення досягне в 2008 році близько 2,6 літра завдяки зростаючій популярності здорового способу життя і відродженню традицій. У цілому, на ринку квасу України відслідковуються наступні тенденції: зміцнення позицій спеціалізованих компаній-виробників, відхід з ринку невеликих виробників, зростання частки споживачів квасу і, як наслідок, обсягу його споживання (40% населення України споживає квас), а також активне впровадження виробниками безалкогольних напоїв нових торгових марок квасу. Але резерви зростання в цьому сегменті ще не вичерпано. У секторі безалкогольних напоїв квас займає близько 7%. Для порівняння: у схожій за менталітетом й історією розвитку Росії смак квасу входить у четвірку провідних смаків на рівні зі смаком коли, лимонаду й апельсина...

Олексій САВИЦЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: