За останні десять днів у більшості регіонів вартість пального підскочила на 15—35 копійок за літр. На АЗС Криму вже зафіксовано рекордну для більшості українських регіонів бензинову ціну — шість гривень за літр.
Причину раптового подорожчання пального вітчизняні експерти пояснюють негативними світовими тенденціями на нафтовому ринку. Мовляв, нещодавно ми всі стали свідками того, що за барель нафти давали сто доларів. Уникнути світових тенденцій Україні ніяк не вдасться. Маючи свої нафтопереробні заводи, країна все ж не здатна забезпечувати їх сировиною. Відтак, змушена імпортувати нафту за світовими цінами.
«Той ріст цін, який сьогодні спостерігається, пояснюється частково тим, що у світі не вистачає нафтопереробних потужностей, не вистачає нафти. І ось у цей період в Україні чотири заводи стоять, два заводи ледве працюють, а Кременчуцький — ризикує зупинитись. Я гадаю, що від наших заводів незабаром взагалі нічого не залежатиме», — продовжуючи тему НПЗ, говорить виконавчий директор компанії United Petroleum Consultants Сергій Куюн.
Нинішнє підвищення цін — явище аж ніяк не сезонне, виправдовуються нафтотрейдери. Це все світова тенденція, а не проста забаганка. «Відбулося значне подорожчання євро. Наша компанія реалізовує продукти у преміум-сегменті, закуповуючи нафтопродукти в Європі. З ростом курсу євро зросли й затрати для компонентів», — називає ще одну причину подорожчання бензину комерційний директор ООО «УТН — Восток» Віталій Леончук.
Утім, таким поясненням не дуже довіряє прем’єр-міністр Юлія Тимошенко, яка напередодні висловила думку про можливу змову нафтотрейдерів. Чи справді це так — покаже час і слідство. А доти уряд планує використати метод свого попередника Віктора Януковича, підписавши меморандум з головними вітчизняними гравцями нафтового ринку про формування цін на нафтопродукти. «Ми плануємо підписати меморандум. Будемо орієнтуватися на ті ціни, що будуть розраховувати експерти з урахуванням ринкових цін», — говорить міністр палива й енергетики Юрій Продан.
Меморандумом Кабмін намагається себе підстрахувати від надмірного зростання ціни у перспективі, зазначають у бесіді з «Днем» нафтотрейдери. Намагання включити туди будь-яку формулу вони називають адміністративним тиском. Не впевнений у ефективності такого підходу й Куюн: «Прозвучала заява про меморандум і всім одразу стало легше: все, ціни впадуть і все буде чудово. Меморандум тому і називається меморандумом, що це протокол про наміри. Про наміри уряду створювати кращі умови роботи учасникам цього ринку у рамках своїх повноважень... Трейдери теж зобов’язуються включатися у таку роботу. Оптимізація цього діалогу дозволить уряду бути впевненим у наявності палива на внутрішньому ринку. Трейдери ж матимуть впевненість у тому, що уряд без їхньої згоди не робитиме якихось кроків у цьому напрямку. У нас же чомусь все повернули таким чином, що до меморандуму буде вживлена формула ціни».
На думку експерта, така формула показує напрям розвитку ринку та потенціал його зростання, а ціноутворенням повинен займатися виключно ринок, де все вирішує попит і пропозиція. До того ж, Куюн бачить у формулі суттєві недоліки: вона не враховує наповнення ринку ресурсом і не працює у періоди різкого зростання цін. Вирішити паливну ситуацію обіцяють вже наступного тижня, коли нафтотрейдери та урядовці зберуться за одним столом. Тим часом, експерти та учасники ринку дають прогнози. «Пік зростання ми пройшли... До кінця березня — початку квітня ціни на найбільш ходові марки нафтопродуктів — бензин А-95 і дизельне пальне — впритул наблизяться до позначки шість гривень за літр, а у великих центрах споживання зростання роздрібних цін сповільниться у порівнянні з двома декадами березня», — прогнозує Куюн. А от на думку першого заступника голови правління ВАТ «Укрнафта» Володимира Пустоварова, роздрібні ціни на нафтопродукти й далі зростатимуть, а «шість гривень за літр бензину А 95 — це далеко не межа».