Вітчизняні автоперевізники нарікають на несприятливі умови господарювання, які їм створив уряд, і у відповідь обіцяють провести всеукраїнську акцію протесту під стінами Кабміну, Мінтрансзв’язку та МВС, припинивши перевезення.
«Ударами» по малому та середньому бізнесу ринку перевезень називають підприємці спільний Наказ колишніх міністрів транспорту та зв’язку і внутрішніх справ Миколи Рудьковського та Василя Цушка «Про основні вимоги щодо забезпечення безпеки перевезень при здійсненні нерегулярних пасажирських перевезень та порядок узгодження їхнього виконання», а також Постанову Кабміну «Про внесення змін до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту». Під прикриттям боротьби за безпеку пасажирів чиновники, за словами перевізників, жорсткими методами витісняють підприємців із ринку.
За даними правилами, підприємці, які здійснюють нерегулярні пасажирські перевезення (тобто «на замовлення»), мають додатково на кожну поїздку отримувати ще один дозвіл — узгодження від ДАІ та Головавтотрансінспекції, яке видається за місцем реєстрації перевізника протягом двох робочих днів. Тобто перевізникам задля кожної поїздки спочатку необхідно їхати до обласного центру в територіальне управління Головавтотрансінспекції. А видача одного узгодження органами ДАІ коштує 97 гривень...
«Процедура отримання узгодження — це лише бюрократичний бар’єр, спрямований на витіснення з ринку перевізників, які здійснюють нерегулярні перевезення... Метою прийняття даного наказу було знищення приватного перевізника!» — переконував журналістів президент громадської організації «Союз перевізників України» Богдан Ляшук. За його словами, в таких законодавчих рамках перевізники просто фізично не можуть вчасно отримати узгодження для замовлення, яке надійшло за одну добу. Та й ганяти автобус до обласного центру і назад, заплативши ще й за дозволи, для підприємців просто невигідно, адже одне замовлення може коштувати лише 100—200 гривень... Без дозволу теж не поїздиш: штраф за його відсутність — 1700 гривень.
Ще одна перешкода, яка ставить під загрозу саме існування бізнесу, — заборона експлуатації переобладнаних автобусів (здебільшого мікроавтобусів «Мерседес», «Фольксваген» та «Івеко»). Це передбачає пункт 32 постанови Кабміну. В Україні ж, як стверджують перевізники, 80% пасажирських перевезень здійснюється саме такими переобладнаними автобусами. Тож підприємці, зрозуміло, проти такого рішення чиновників, адже без цих транспортних засобів, у які вони вклали чималі кошти, бізнес у них навряд чи піде...
«Не було нормальних автобусів, які б виготовлялися в Україні. І приватні перевізники спочатку здійснювали поїздки «рафіками», «газелями» тощо, — обурюється голова правління громадської організації «Спілка водіїв» Сергій Овчинніков. — Потім вони купили «Спринтери», у законний спосіб отримали сертифікати переобладнання, органи ДАІ зареєстрували ці транспортні засоби, де чітко було записано, що вони — для перевезення пасажирів. Підприємці отримали й ліцензії на них. І зараз в один день все перекреслюється! Ставиться хрест і на малому та середньому бізнесі, який свого часу вивів із кризи всю транспортну галузь України». Овчинніков запитує: а що потім робити з такою кількістю переобладнаних автобусів, за які кошти придбати нові та чим, власне, перевозити пасажирів?
Підприємці у таких діях влади вбачають лобіювання інтересів великих автотранспортних підприємств, які, за словами перевізників, «можуть запропонувати державним чиновникам вигідніші умови співпраці». Саме для цього, мовляв, і робляться спроби вивести з ринку послуг приватних «нерегулярних» перевізників.
Наприкінці минулого року підприємці вже зверталися до уряду з вимогою скасувати нові правила гри, однак у відповідь отримали лише багатотисячні штрафи та статус нелегалів, хоча, як запевняє Ляшук, вони мають відповідні ліцензії.
«У новий уряд нами було також направлено ряд звернень з вимогою скасувати даний наказ, але переговори не дали жодного результату. Ми змушені піти на всеукраїнську акцію протесту. Вона відбудеться 20 лютого під стінами Кабміну, Мінтрансзв’язку та МВС», — анонсує Ляшук, обіцяючи залучити до акцій у Києві близько восьми тисяч людей та 800 автобусів. Його підтримує й Овчинніков: «Ми приїдемо, і поки наші вимоги не будуть виконані, нікуди не пiдемо...»