Ця подія приурочена до 85 річчя київського музею і 190 річчя здня народження знаменитого митця. Серед представлених 50-ти полотен є картини з фонду музею, приватних колекцій і великих музеїв інших міст України (зокрема, Одеського художнього музею, Севастопольського художнього музею ім. Крошицького, Миколаївського художнього музею ім. Верещагіна, Сумського художнього музею ім. Онацького, Донецького обласного художнього музею, Горлівського художнього музею). За словами директора Музею російського мистецтва Юрія Вакуленка, такої широкої колекції робіт Івана Айвазовського не було представлено понад двадцять років.
Попри те, що хрестоматійні полотна на цій виставці відсутні, відвідувачі можуть побачити досить відомі картини, які характеризують різні періоди творчості митця: як найбільш ранні, створені в «Кримський» період — після закінчення художньої академії (1838—1839 рр.), так і ті, які живописець створював наприкінці 80-х р. До речі, одне з полотен виявилося настільки великим, що його довелося занести до музею через пожежний вхід.
Картини, представлені на цій виставці дають можливість познайомитися з різноманітними жанрами творчості митця. Це не лише морські пейзажі, які прославили ім’я Івана Костянтиновича Айвазовського, але й картини з елементами побутового характеру, види українських степів. Адже саме Айвазовський вважається одним із перших пейзажистів, який блискуче зображав їхню красу.
Як зазначив Юрій Вакуленко, однією з особливостей цієї виставки стало повернення до Музею російського мистецтва картини «Волга біля Жигулівських гір». Понад двадцять років тому її було вилучено з музейних фондів і перебувала вона в Маріїнському палаці (після закінчення виставки полотно відправлять на реставрацію).
ДОВІДКА «Дня»
Іван Костянтинович Айвазовський народився в Феодосії 17 липня 1817р. в родині вірменського підприємця. Вчився в Петербурзькій академії мистецтв у М. Воробйова. Як «пенсіонер» Академії працював у Криму (1838—1840), Італії (1840—1844), відвідав також Францію, Англію та ряд інших країн. Айвазовський дуже любив мандрувати різними країнами, але з 1845 р. працював переважно в рідному місті.
Бравурно-катастрофічний «Дев’ятий вал» (1850 р., Російський музей, Петербург), де досягнуто враження «безбережного» морського простору, може бути підсумком його раннього періоду. Забезпечивши мальовничий ефект, Айвазовський, будучи до того ж майстром надзвичайно плідним ( який написав понад 6000 картин), часто перетворював його на своєрідний фірмовий стереотип. Але в найпопулярніших своїх картинах (таких, як «Чорне море», 1881 р., Третьяковська галерея) він демонструє головний свій дар: уміння показати пронизану світлом, вічно рухому водну стихію. Живописець Головного морського штабу (з 1844 р.), І. К. Айвазовський бере участь у ряді військових кампаній (в тому числі в Кримській війні 1853—1856), створивши чимало патетичних батальних полотен («Чесменський бій», 1848 р., Феодосійська картинна галерея).
Айвазовський відомий також як щедрий благодійник: у Феодосії на його кошти було вибудувано будівлі Археологічного музею, проведені великі роботи з містоупорядкування, спорудження порту та залізниці. З його феодосійської майстерні вийшов цілий ряд великих пейзажистів (Лагоріо, Куїнджі, Богаєвський та інші). Помер Айвазовський у Феодосії 19 квітня 1900 р. Найповніше творчість майстра представлено в заснованій ним Феодосійській картинній галереї, яка нині носить його ім’я.