Скандал довкола міністра транспорту і зв’язку Миколи Рудьковського, дії якого ледь не призвели до конфлікту між Україною та Туркменiстаном, як лакмусовий папірець висвітлив старі «хвороби» української влади. Мова йде не лише про відсутність координації урядовців високого рівня у питаннях, які можуть завдати шкоди національним інтересам України. Події довкола цього скандалу стали свого роду тестом моральності, професійності української влади та її відданості демократичним цінностям. І схоже, що цей тест провалили обидві сторони: пропрем’єрська і пропрезидентська гілки влади.
Нагадаймо, що саме через Рудьковського спалахнув конфлікт навколо приїзду до України колишнього віце- прем’єра Туркменістану Худайберди Оразова та екс-посла Туркменістану в Туреччині Нурмухамеда Ханамова. Міністр транспорту, скориставшись телефонним правом, допоміг отримати візи туркменським опозиціонерам, які змогли завдяки цьому приїхати в Україну одразу після смерті президента Туркменістану. Унаслідок цього наприкінці грудня МЗС Туркменістану надіслав ноту протесту до Києва. Зрозуміло, що за таку «дружню» послугу колеги із іншого міністерства мало розхльобувати зовнішньополітичне відомство, яке уповноважене здійснювати координацію зовнішньополітичної діяльності України. Міністр закордонних справ Борис Тарасюк заявив, що приїзд представників опозиції негативно відбився на українсько-туркменських відносинах. Він також зазначив, що у нього є документальне підтвердження дій Рудьковського, які порушують правила службової етики, професійність даного міністра, а також статтю 19 Конституції про те, що кожна посадова особа має діяти відповідно до Конституції і законів України. Голова зовнішньополітичного відомства при цьому наголосив, що приїзд представників туркменської опозиції в Київ негативно відобразився на українсько-туркменських відносинах. Подібної думки дотримується Президент, який згідно з Конституцією здійснює керівництво зовнішньополітичною діяльністю держави. «Виходячи з того, що Рудьковський грубо втрутився в діяльність закордонних установ України і спонукав посадових осіб дипломатичних установ до дій, які порушують внутрішні інструкції й законодавство України, за результатами розслідування вивчити питання про подачу звернення про відставку міністра Рудьковського до парламенту», — йдеться в листі Президента до прем’єра, який процитував на брифінгу заступник голови Секретаріату Президента Олександр Чалий. За його словами, дії міністра транспорту поставили під загрозу скоординований курс України в зовнішній сфері. «Ми повинні говорити про політичну, дисциплінарну і моральну відповідальність міністра Рудьковського», — зазначив заступник голови Cекретаріату.
Сам Рудьковський в одному із коментарів сказав, що опозиціонери своїм приїздом не завдали шкоди ні Туркменістану, ні національній безпеці Україні. За його словами, однією з цілей їх приїзду було вивчення досвіду будівництва демократії в Україні і проведення демократичних виборів. Подібної точки зору дотримуються й інші впливові учасники антикризової коаліції. Про те, що приїзд туркменської опозиції не завдав шкоди національній безпеці і не зіпсував стратегічних відносин, заявили відповідно спікер Верховної Ради Олександр Мороз і міністр палива та енергетики України Юрій Бойко. Не бачить ніяких підстав для звільнення урядовця і прем’єр-міністр Віктор Янукович. Як стало відомо, Рудьковському загрожує максимум попередження за цей поступок. «Швидше за все, це буде попередження або якась форма впливу», — сказав віце-прем’єр з гуманітарних питань Дмитро Табачник, додавши, що не варто штучно придумувати провину, якщо вона ще не доведена.
До речі, в самому МЗС поки що не можуть назвати конкретних даних про завдані збитки Україні від приїзду туркменських опозиціонерів. «Мова йде про міждержавні відносини і вимірювати збитки на якомусь конкретному прикладі досить важко», — сказав «Дню» речник МЗС Андрій Дещиця.
Однак, схоже, і зовнішньополітичне відомство, і, зокрема, його керівник не зовсім адекватно діяли в такій ситуації. Заявивши, що ситуація з приїздом туркменських опозиціонерів не вигідна Україні та її інтересам, оскільки Туркменістан був і залишається найбільшим постачальником газу в Україну, він фактично визнав існування свого роду дипломатичного бартеру. Тобто, це слід розуміти так: Україна не засуджує Туркменістан за переслідування опозиціонерів і за це отримує газ. Однак, що тоді можна сказати про виконання Україною міжнародних договорів? Адже, як виявилося, туркменські опозиціонери мають статус політичних біженців. В одного шведський паспорт, а в іншого — австрійський. Україна підписала Женевський договір, і відповідно не може заборонити в’їзд біженців, які мають право перетині кордону і не порушують її законів.
Крім цього, Тарасюк допустився неприпустимої помилки, публічно прокоментувавши зміст туркменської ноти. В одній із телепередач, мабуть, піддавшись емоціям, він сказав, що за більш ніж 30 річну дипломатичну практику йомурідко доводилось отримувати ноти з таким образливим змістом. І при цьому перший дипломат країни навів низку таких висловів. В прес-службі МЗС сказали «Дню», що в світі немає практики публікації нот, оскільки це внутрішнє листування, яке здійснюється через дипломатичні канали і має певний гриф.
На думку директора Центру миру, конверсії та зовнішньої політики України Олександра СУШКО, ситуація довкола Рудьковського є не що інше, як спроба знаходження симетричної відповіді на той виклик, який був пов’язаний з Тарасюком, який перебуває у підвішеному стані. Президент і його Секретаріат використовують будь-які серйозні приводи, щоб вказати на невідповідність дій представників антикризової коаліції національним інтересам України, а також інтересам її безпеки.
Однак, схоже, що в обох сторін різне бачення національних інтересів, професійності, моральності і дотримання демократичних цінностей. Але при цьому слід зауважити, що, в першу чергу, вчинок міністра транспорту залишає відкритим питання щодо професійності урядовців. Адже саме цим має керуватися будь-який уряд, призначаючи своїх людей на керівні посади і здійснюючи оцінку їх діяльності. І тим більше це має відноситися до нинішнього уряду, який називає себе урядом професіоналів. Але чомусь зараз, коли, очевидно, що Рудьковський скористався «телефонним» правом, головні гравці антикризової коаліції не бачать ніякої провини в діях міністра транспорту. А це більше схоже на те, що для нинішньої коаліції корпоративна етика важливіша за політичну, дисциплінарну і моральну відповідальність.