Малайзія та Сінгапур — дві найбільш економічно розвинені держави АСЕАН — відзначили минулого тижня незвичайне свято, що з’явилося в календарях п’ять років тому.
Урочисті заходи були присвячені туалетам, пишуть РІА «Новости». Упорядником незвичайного свята стала міжнародна структура під назвою ВТО, що не має, однак, нічого спільного з Всесвітньою торговою організацією — абревіатура розшифровується як Всесвітня туалетна організація (World Toilet Organization).
«У регіональних ЗМІ нас часто називають «інша ВТО», хоча аналогічні абревіатури — всього лише випадковий кумедний збіг, ми в жодному разі не претендували на співзвучність з авторитетною торгово-економічною організацією. З другого боку, це символічно, адже туалети, їхні комфорт і чистота є досить важливим аспектом у житті громадянина будь-якої держави. І якщо рішення Всесвітньої торгової організації стосуються жителів нашої планети опосередковано й через певний проміжок часу, то результати діяльності нашої ВТО помітні неозброєним оком», — заявив сінгапурець Джек Сім, фундатор і беззмінний керівник «іншої ВТО».
У лавах цієї структури, що з’явилася 2001 року, 52 організації з 40 країн світу, однак ключову роль грають об’єднання, як з самого острівного міста-держави, так і з сусідньої Малайзії.
«Найбільш активні — Туалетна асоціація Сінгапуру та Малайзійська асоціація якісних туалетів. Саме вони докладають найбільших зусиль, щоб наші країни могли пишатися високоякісними зручностями як для своїх громадян, так і для численних туристів», — зазначив глава організації.
Саме постійне зростання кількості іноземних туристів і змусило Джека Сіма заснувати незвичайну структуру п’ять років тому. За офіційними даними уряду міста- держави, щопівроку Сінгапур відвідують близько чотирьох мільйонів іноземців. Ця цифра може здатися невисокою, однак, враховуючи, що в країні площею 682 квадратні кілометри проживає близько 4,4 мільйона жителів, на кожного повнолітнього сінгапурця припадає один турист.
Аналогічна ситуація складається і в Малайзії — за перші шість місяців 2006 року країну відвідали вісім мільйонів іноземних туристів.
Належну увагу «інше ВТО» приділяє й підготовці кадрів — улітку минулого року в Сінгапурі відкрився перший у світі туалетний коледж.
«Ми пропонуємо студентам оволодіти всіма навичками, необхідними для кваліфікованої роботи чистильником громадських туалетів. А ті, хто працює в цій сфері обслуговування не перший рік, зможуть підвищити кваліфікацію й істотно розширити технічні пізнання, — розказав Джек Сім. — Під час практичних і теоретичних занять слухачі отримують достатній обсяг інформації, необхідний для успішного виконання обов’язків не лише чистильника туалету, а й обслуговування всього приміщення. Так, в їх розпорядженні — курси лагодження кранів, зміни електричного обладнання, чищення комунікацій, а також видалення різних хімічних відкладень».
За його словами, унікальний навчальний заклад має й іншу мету — змінити загальноприйнятий стереотип чистильника туалетів як духовно бідної людини, яка виконує важку, рутинну роботу. Цього року до програми навчання ввели нові дисципліни — курси з дизайну й архітектури туалетів.
Не відстає від Сінгапуру й сусідня Малайзія. У рамках реалізації загальнонаціональної програми із залучення туристів до країни (Visit Malaysia Year 2007 Campaign) влада держави почала встановлювати на вулицях столичного Куала-Лумпура туалети нового покоління, що не мають аналогів на азійському континенті.
«Кабінка нового туалету досить простора й може вмістити дорослого відвідувача з дитиною віком до шести років або інвалідний візок. Головна відмінність нашої розробки від поширених зразків — кондиціонування приміщення, при цьому за бажанням можна виставити будь-яку температуру. По-друге, всі елементи, що брудняться, проходять хімічну обробку з подальшим висушуванням після кожного відвідувача. І по-третє, через п’ять використань все приміщення автоматично дезинфікується й заповнюється запашником», — розказав генеральний менеджер компанії-виробника туалетних кабінок «нового покоління» Тан А Чьюн.
«Ми врахували рекомендації й скарги туристів на певні складності подорожей з маленькими дітьми. Тому кожне приміщення обов’язково обладнане столиком для перевдягання малюків, а також спеціальним кріслом з еластичними ременями безпеки, куди на час можна посадити дитину», — зазначив він.
Тепер біля кожної з кабінок чергує спеціально навчений працівник комунальних служб, який володіє щонайменше двома іноземними мовами (!) й завжди готовий надати допомогу відвідувачам у поводженні з унікальними туалетами. При цьому вартість візиту до малазійського «диво-туалету» становить менш як $0,3.
Ідея приділити увагу туалетам і привернути увагу до проблем громадськості була підтримана на самому верху. До жителів Малайзії звернувся віце-прем’єр Малайзії Наджиб Тун Разак, який одночасно є міністром оборони держави. У несподіваному й неординарному зверненні міститься заклик — взяти посильну участь у запланованій урядом країни «туалетній революції».
«Стан туалетів у супермаркетах, музеях та інших громадських місцях грає важливу роль у формуванні позитивного образу держави у іноземних туристів. Певною мірою чистота та комфорт туалетних кабінок є відображенням рівня цивілізованості будь-якої країни, — підкреслив віце-прем’єр. — Саме тому уряд збирається ініціювати справжню «туалетну революцію» в масштабах усієї Малайзії, й кожний свідомий громадянин країни зобов’язаний взяти в ній посильну участь».
За словами другої людини в уряді, для реалізації намічених планів буде використаний метод «батога й пряника».
«З одного боку, будуть вжиті негайні заходи для розробки нових конструкцій туалетів, оновлення дизайну й оснащення відповідних закладів додатковими функціями. Робота вже розпочалася, і її результати будуть помітні найближчим часом. З другого боку, найжорсткішими санкції будуть до тих, хто нехтує санітарно-гігієнічними вимогами й порушує правила експлуатації кабінок», — попередив Наджиб.
Результати проведеного соціологічного опитування в країнах Азії свідчать, що близько 40% жителів континенту не завжди правильно й бережно ставляться до сантехнічного обладнання.