«Челюскін» піднімуть?
Учасники археологічної підводної експедиції в Чукотському морі знайшли легендарний пароплав. «Пошук судна проводився за допомогою буксированого підводного гідролокатора й суднового ехолота. Після того, як прилади виявили на дні об’єкт, до роботи підключилися водолази. Вони здійснили п’ять занурень на глибину до 49 метрів для остаточної ідентифікації об’єкта», — говориться в повідомленні, розміщеному на офіційному сайті адміністрації Чукотського автономного округу.
Експедицію «Челюскін-70» для пошуку затонулого корабля було організовано Російським підводним музеєм. У її складі 40 осіб, половина з яких — учені-гідрографи та водолази з Росії, Сінгапуру та Швеції, а також журналісти, повідомляє gzt.ru. Спроби відшукати «Челюскін» робилися ще за радянської влади. У 1974 і 1979 роках експедиції не змогли виявити судно, а у вересні 1989 року затонулий «Челюскін» знайшов член Географічного товариства США Сергій Мельникофф на гідрографічному судні «Дмитрий Лаптев». А учасникам нинішнього пошуку вдалося зробити відеозйомку судна й підняти з дна два його фрагменти. Їхнє фото й проби металу буде відправлено до Копенгагена, до суднобудівної компанії «Бурмейстер і Вейн», де було зроблено корабель.
«Челюскін» вийшов 12 липня 1933 року з ленінградського порту і взяв курс на Владивосток. Він повинен був довести можливість доставки вантажів Північним морським шляхом за одну літню навігацію. Із Мурманська цей не пристосований до криги корабель вийшов наприкінці серпня. У листопаді він увійшов до Берингової протоки. До чистої води залишалося трохи більше кілометра, коли в протоці почався зустрічний рух крижин і «Челюскін» був винесений назад у Чукотське море. Судно затисло крижинами, і воно залишалося серед льоду декілька місяців, доки в лютому 1934 року крижані масиви не роздавили пароплав.
На легендарному судні було 112 осіб — екіпаж, члени наукової експедиції, а також будівельники, які прямували на острів Врангеля. Єдиним загиблим був завгосп Борис Могилевич, який забарився на палубі при евакуації. Пароплав разом із ним пішов на дно. Інші висадилися на крижину при штормовому вітрі та 30 градусному морозі. З цеглин і дощок побудували барак для жінок. Жили в наметах, спорудили щось на зразок пекарні й навіть випускали стінгазету «Не сдаемся!». Челюскінці протрималися в таборі з 13 лютого до 13 квітня.
Наступного дня після загибелі корабля моряки отримали урядову радіограму про те, що почалася рятувальна операція. Щойно дозволила погода, на Чукотку вилетіли три літаки з Хабаровська, п’ять — з мису Олюторського і два — з Аляски. Однак перший літак зміг сісти на крижину лише 5 березня й вивіз жінок із дітьми. Вночі крижину розламало, і тріщина пройшла через житловий барак. Один із літаків рятівників зазнав аварії, але в таборі про це не знали.
Масова евакуація людей почалася в квітні. Всього льотчики здійснили 24 рейси. На честь челюскінців влаштували прийом у Кремлі. Всі вони були нагороджені орденами, а сім льотчиків стали першими героями Радянського Союзу. У той же рік криголам «Федор Литке» протягом однієї навігації здійснив безаварійний перехід із Владивостока до Мурманська.
Президент Російської асоціації полярників, віце-спікер Держдуми Артур Чілінгаров вважає, що в перспективі «Челюскін» потрібно підняти. «Така ухвала могла б стати серйозним патріотичним кроком, — сказав він Інтерфаксу. — Нам не потрібно забувати свою історію. А «Челюскін» був одним із її важливих моментів». Проте підняті з дна фрагменти стануть музейними експонатами лише після проведення експертизи. Галина АНТОНОВА.
Екологічні програми
Власник компанії Virgin мільярдер Річард Бренсон заявив, що має намір виділити три мільярди доларів на проведення кампаній боротьби з глобальним потеплінням, повідомляє Reuters. Сума виділятиметься частинами протягом десяти років. Планується, що кошти на екологічні програми Бренсон виділятиме з прибутків транспортного підрозділу свого холдингу. Нагадаємо, що Річард Бренсон уже небезуспішно бере участь у програмі створення приватної космонавтики та розвитку космічного туризму на її базі.