Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Задовге оздоровлення

Держкомпанії «Дніпроавіа» необхідна приватизація
12 серпня, 2006 - 00:00

Регіональний авіаперевізник — компанія «Дніпроавіа» — працює доволі успішно. Одна з причин цього — ексклюзивна особливість: компанія об’єднує і авіазагін, і аеропорт. Аналогів такій структурі в Україні немає. Але ще в 90-х роках минулого століття постала проблема реконструкції аеропорту та покупки нової техніки. Держава, як це неодноразово бувало, від цього фактично усунулася. «Дніпроавіа» ризикнув узяти кредити. Гасити й обслуговувати їх було доволі складно. Але поступово ситуація покаращувалася. Завдяки зміцненню своїх позицій як регіонального перевізника та подальшому виходу на міжнародний рівень фінансове становище компанії стабілізувалося.

Однак подальший розвиток складно змальовувати у яскравих тонах. Авіакомпанія гостро потребує проведення комплексного фінансового оздоровлення, від проведення якого держава «тактовно» самоусунулася. На щастя, є люди, яким небайдуже, чи буде в Дніпропетровську свій аеропорт, чи жителям міста й області доведеться користуватися послугами аеропортів Запоріжжя та Кривого Рогу. Це компанія «Приват Інтертрейдінг», яка, ризикнувши, ухвалила рішення провести санацію «Дніпроавіа».

Потенційний санатор розуміє: без створення сучасного авіаційного комплексу в місті на Дніпрі, що відповідатиме кращим міжнародним стандартам якості обслуговування пасажирів і забезпечуватиме найвищу надійність польотів, перспективи «Дніпроавіа» невеселі. У процесі фінансового оздоровлення не обійтися без залучення додаткових кредитів. Що вдієш, авіаційна галузь аж ніяк не така прибуткова, як це може здатися зі сторони — купівля нової техніки «виливається» в мільйонні суми, паливо постійно дорожчає, зростають накладні витрати, неможливо стримати збільшення тарифів на аеропортове обслуговуваня в аеропортах призначення. «Приват-Інтертрейдинг» готовий виступити поручителем по залучених кредитах. Адже майна «Дніпроавіа» (це дуже важливо для отримання кредиту) недостатньо для застави, до того ж воно не вільне від зобов’язань. Дуже важливою частиною плану санації є підписання мирових угод про відстрочку сплати боргів, що дасть час для проведення запланованих заходів щодо технічної модернізації, акумулювання коштів в обсягах, необхідних для повернення наявної заборгованості.

Хоч як це сумно, роль держави в ситуації навколо «Дніпроавіа» складно оцінити як конструктивну. Відповідно до чинного законодавства, затверджувати план санації повинен Фонд держмайна. Здавалося б, в чому проблеми, якщо такий план узгоджений із комітетом кредиторів. Уже якщо вони згодні на проведення цієї процедури, отже, методологія фінансового оздоровлення підготовлена якісно. Але ФДМ, як Баба Яга з однойменного мультфільму, — проти.

До речі, проглядається явна непідготовленість працівників ФДМ і в юридичних питаннях. Фонд держмайна вимагає виділення аеропорту зі складу підприємства як окремої юридичної особи, що може призвести до руйнування цілісної структури «Дніпроавіа» і ставить під загрозу існування авіакомпанії загалом. А як бути з таким «малозначимим» із погляду ФДМ, але вкрай важливим із погляду права питанням — процедурно неможливо розділити вимоги кредиторів, внесених до складу відповідного реєстру, на дві юридичні особи. Адже саме дві юридичні особи можуть утворитися з «Днепроавіа», якщо будуть втілені в життя побажання державних чиновників.

Як же можна пояснити подібні теоретичні дослідження ФДМ, адже згідно з чинним законодавством, навіть після відчуження заставного майна юридична особа, яка прийняла це майно на свій баланс, несе солідарну відповідальність перед заставодержателем. І права на заставне майно все одно зберігаються в кредитора. Неможливо зрозуміти, на чому ж ґрунтуються подібні вимоги Фонду держмайна, якщо вони фактично нездійсненні?

Це, мабуть, схоже на елементарне затягування часу. Що особливо образливо — Державіаслужба України фактично солідаризувалася з ФДМ у частині вимоги виділити аеропорт зі складу компанії. Щоправда, керівництво авіаційної галузі ставить умову, що таке виділення треба проводити після виконання плану санації підприємства. З цього можна зробити лише один висновок: державні органи не мають уявлення про способи вирішення проблем «Дніпроавіа». Ще великий Адам Сміт стверджував: держава — найгірший власник. Адже насправді навряд чи хто-небудь має хоч якісь аргументи проти продовження процедури санації. А якщо підходити до вирішення проблем «Дніпроавіа» комплексно, то авіакомпанії просто необхідна приватизація!

Олександр ВОРОНІН
Газета: 
Рубрика: