Незабаром українські міліціонери при затриманні порушника або підозрюваного поводитимуться зовсім як поліцейські-герої американських фільмів, тобто вголос зачитуватимуть обвинувачення та права звинувачуваного. Такий порядок ввів своїм указом міністр внутрішніх справ Юрій Луценко. «Комусь це здасться декларацією, але так живе весь світ, і до цього звикатимуть українські правоохоронні органи», — сказав міністр. Нагадаємо, в липні 2005 року Президент Віктор Ющенко доручив МВС навчити своїх співробітників правилам спілкування з простими громадянами. Діяти указ почне з наступного тижня. Щоправда, форма «зарахування» ось уже два місяці не може пройти узгодження у Міністерстві юстиції. Ситуація вийшла двозначна. Те, що всілякі права наших громадян порушуються щодня, і особливо при зіткненні з працівниками міліції — загальновідомий факт. І тому складається враження, що зачитуватимуть права затриманого міліціонери швидше для себе та своїх колег, нагадуючи, в яких рамках їм потрібно триматися. До речі, днями в Академії МВС навіть презентували посібник для навчання майбутніх вартових порядку НЕ використовувати тортури у своїй роботі. Постановка питання говорить сама за себе. Які ж права мають українці при зіткненні з міліцією, як часто порушуються ці права і як із цим боротися, «День» розпитав у експертів.
Для початку слід пояснити, що затримання бувають двох видів — кримінальні та адміністративні. Перші здійснюються в тому випадку, якщо оперативна інформація — свідчення, речові докази тощо вказують на вину людини у здійсненні злочину. Під адміністративні правопорушення потрапляють безчинства, в тому числі й п’яні, пересування вулицями без документів або реєстрації, непокора міліціонерам «при виконанні».
«Три основнi права затриманих, — розповідає голова Харківської правозахисної групи Євген ЗАХАРОВ, — це право повідомляти про своє затримання третій стороні — так зване право одного дзвінка, право на доступ до адвоката з моменту затримання та право на медичну допомогу. Останнє, на жаль, взагалі не регламентується українським законодавством».
Право на адвоката також вдається реалізувати не завжди, вірніше, не відразу. На сьогодні законодавством чітко не визначено, з якого моменту починається затримання — власне з затримання чи зі складання протоколу. Практично завжди суди при розгляді даного питання приходять до висновку, що відправною точкою відліку 72-х годин, на які може бути затримана особа, є саме складання протоколу затримання як підозрюваного, а не його фактичне затримання. «До складання протоколу з моменту затримання може пройти й кілька годин, і день, і навіть доба, — говорить Є. Захаров. — Рiч у тiм, що у міліціонерів головна мета — допитати затриманого, отримати від нього якісь відомості. І робити це їм, звичайно ж, краще без адвоката. От затримання й не фіксується відразу, і взагалі, існує багато можливостей не дати відразу реалізувати право на адвоката».
Щодо затримання порушників громадського порядку, то тут існує окреме, досить широке поле для зловживань. «Насправді відсутність документів або реєстрації, а також нетверезий вигляд часто стають не причинами, а приводами для затримання, — говорить юрист А. Дяченко. — Міліціонери не поспішають затримувати бомжів, навіть якщо ті взагалі валятимуться на тротуарі. Їм потрібні пристойні з вигляду люди, у яких є гроші на штраф або на «відкуп», щоб не забирали. І взагалі, мені здається, що ідея зачитування вголос прав у нашій країні поки не приживеться, так як і повага до цих прав. І справа не в низькій зарплаті, а в менталітеті і, найголовніше, у звичці. Вони звикли до безкарності. Тож доведеться чекати нового покоління міліціонерів, вірніше, не чекати, а активно його виховувати. Думаю, років через двадцять може щось змінитися».
Поки не зміниться, старайтеся все ж не наближатися до розмитої межі здійснення правопорушення. А якщо, не дай Боже, все-таки «забирають», — вимагайте прочитання ваших прав, термінового складання протоколу і негайного запрошення адвоката. Тільки, на жаль, необхідно пам’ятати про те, що часто запобігання тортурам у міліції в нашій країні знаходиться лише на рівні формулювання проблеми та складання підручників...