Європейський вибір України — такою є назва креативного спецкурсу для учнів 10-11 класів, який цього року вже закінчує третє покоління київських школярів. Старшокласники від нового предмету в захваті. Про подробиці запровадження такого незвичайного спецкурсу «Дню» розповів директор школи № 16 Микола Петрович КАРОЛЬ.
— Як з’явилася ідея такого спецкурсу?
— Євроінтеграційний курс зовнішньої політики нашої держави підказав, що для України, в житті якої дедалі більше місця займають різноманітні відносини з ЄС, стало актуальним ще на шкільній лаві дати своїм громадянам якісь основні знання про Євросоюз, так би мовити європейську азбуку. По телебаченню й радіо, в газетах та Інтернеті зараз багато пишуть про інтеграційні процеси України. Часто зустрічається абревіатура ЄС, але мало хто зі школярів знає, що вона означає. А тим паче що таке Евросоюз і «з чим його їдять». Заступник директора Центру європейського та порівняльного права Міністерства юстиції України Геннадій Друзенко запропонував цей курс, а ми з учнями й батьками погодилися стати випробувачами.
— Що являє собою урок «Європейський вибір України»?
— Це факультативне заняття, на яке дитину ніхто не затягує силою і не примушує йти. Уперше прийшло десь 30 учнів, і вони не пошкодували. Адже форма навчання інтерактивна, з використанням комп’ютерних і мультимедійних технологій. Основний акцент ми робимо на дослідницькій роботі. Діти шукають інформацію та літературу на задану тему самостійно в бібліотеках, Інтернеті. Найчастіше урок проходить у формі ігри. Школярі імітують реальні судові процеси або засідання Європарламенту. Вони пропонують свої шляхи реформування, розв’язання проблем, дискутують на резонансні теми. Так у них розвивається ораторське мистецтво, вони включають знання англійської, німецької та французької мов, які вивчають у школі. Вони вчаться логічно мислити та відстоювати свою думку, долають мовний бар’єр. За допомогою мультимедійних технологій учні готують комп’ютерні презентації тієї чи іншої країни, збираючи інформацію, вони через електронну пошту зв’язуються зі своїми однолітками за кордоном.
Потім цей курс переріс у засідання «Євроклубу». Він став нести більш вільну форму спілкування. Так проводити час стало набагато веселіше й енергійніше. У нас з’явився навіть свій культурний фестиваль. Діти їздять на віртуальні екскурсії країнами ЄС.
— Де учні брали інформацію, необхідну для курсу?
— Підручника не існувало в природі. Тому дітям доводилося самим знаходити інформацію. Вони підключали батьків, шукали у всесвітній павутині, допомагали вчителі історії, географії… За два роки, поки читався спецкурс у нашій школі, зібрали море інформації, і для тих шкіл, які вирішили цього року запровадити такий спецкурс, уже є посібник автора й розробника курсу Геннадія Друзенка.
— Якими є результати експерименту?
— Дітям сподобався спецкурс. Вони виявили масову зацікавленість процесом Євроінтеграції. З 30 учнів, які приходили спочатку, залишилися всі 30, і ще стільки ж додалося. Важко було бути «першопроходцями», але напрацьованою за декілька років інформацією та досвідом ми хочемо поділитися з усіма. Оскільки сьогодні інтерес дітей до ЄС дуже великий, а інформацію зібрати дуже складно. Цей спецкурс уже успішно читається в 10 столичних навчальних закладах. А на базі нашої вже цього року відкриється науково-методичний центр, де кожен зможе отримати максимально повну інформацію про Європейський Союз, а колеги- педагоги зможуть перейняти основи викладання курсу.
— Які ще новаторства у галузі освіти зараз апробовують ваші учні й педагоги?
— Цього навчального року ми запровадили ще декілька експериментальних курсів. Наприклад, дуже цікавий і корисний проект діяльного формування здоров’я під назвою «Чи легко бути молодим?». Це також експеримент, у рамках якого дітям ненав’язливо пояснюють переваги здорового способу життя. В усій школі проходить тиждень здоров’я та акція «Рівний рівному». Учні 11 класу читають лекції про аборти дев’ятикласникам, ті, у свою чергу, розповідають про шкоду паління сьомому класу, останні розказують п’ятикласникам про здорову їжу, і так до першокласників.
Ще у нас є спецкурс, який вчить дітей терпимості та позитивного мислення, їм керує практикуючий психолог. Діти із задоволенням приходять на заняття зі спецкурсу «Толерантність». Вони розуміють, що представники інтелектуальної європейської еліти наступного покоління мають бути стриманими, терпимими, всебічно розвиненими, освіченими й без шкідливих звичок.