«Моя машина, поверніть мою машину, куди ви її забираєте?!» — у паніці кричала «гламурна» панночка з маленькою собачкою. Вибігши з кафе, вона побачила, як її припаркований у центрі Києва автомобіль невідомо куди відвозять люди у формі. Панночка впустила собачку і розплакалася, при цьому не припиняючи кричати. Далі ситуація розвивалася таким чином. Евакуацію призупинили, пані сунули протокол для ознайомлення, «тонко» натякнули, що можна обійтися без штрафмайданчика і запропонували на місці сплатити штраф розміром близько 200 гривень.
ЯК ЦЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ
Аналогічні ситуації жителі столиці спостерігають практично щодня. Зазвичай на місці евакуйованої машини не залишають жодних знаків — водій вирішує, що його транспортний засіб украли, і звертається до ДАІ. Там йому й повідомляють новину, не таку вже й сумну, порівняно з викраденням. Частіше за все від неправильно припаркованих машин звільняють центральні вулиці Києва, які перевантажені автомобілями. Переважно «жертвами» стають представниці прекрасної статі. Інспектор ДАІ та прибулі з «Київдорсервісу» евакуатори чекають, поки піде водій неправильно припаркованого транспортного засобу, і приступають до евакуації. Перед тим, як відвести машину на штрафмайданчик, «санітари вулиць» у присутності понятих складають протокол, де фіксують місце паркування, а також кожну вм'ятину та подряпину транспортного засобу. Вартість примусового переміщення транспортних засобів прямо залежить від місця евакуації автомобіля. Так, за кожен пройдений евакуатором кілометр доведеться заплатити 6,26 гривень. Відлік шляху починається зі штрафмайданчика «Київдорсервісу». До цього потрібно додати 17,10 гривень за зберігання автомобіля протягом першої доби, і 10 гривень за кожну наступну. Якщо ж власник з'явиться до того, як його автомобіль відправлять на штрафмайданчик, йому доведеться сплатити половину вартості примусового переміщення. Машину не віддадуть доти, поки співробітником ДАІ не буде складено адмінпротокол про порушення правил дорожнього руху. Відповідно до цього документа водій притягується до адміністративної відповідальності за порушення правил зупинки та стоянки, яка передбачає усне попередження або штраф у розмірі від 3,4 до 8,5 гривень. Рішення про міру покарання приймає суд.
Евакуація машин проводиться на підставі «Правил благоустрою території, паркування транспортних засобів, тиші в громадських місцях, торгівлі на ринках у місті Києві», прийнятих Київрадою у вересні 2002 року. Згідно з вищезазначеними правилами, дозволяється примусово переміщувати автомобілі, запарковані з порушенням правил стоянки, у випадку, якщо вони «…створюють загрозу безпеки дорожнього руху, руху транспорту та пішоходів, а також заважають виконанню робіт з утримання доріг, зелених насаджень, будівель та споруд, розташованих біля дороги». Порушниця слухняно сплатила штраф, не здогадуючись, що примусову евакуацію нині заборонено. Автомобіль «дами з собачкою» справді був припаркований у забороненому місці, але міра покарання за це має бути абсолютно іншою.
Законність таких дій викликає сумніви. Автомобіль — це приватна власність, і ніхто не може бути позбавлений права власності, конфіскація майна можлива лише у випадках, встановлених законом. Отже, будь-які обмеження права власності можуть бути встановлені тільки законом, але не підзаконними нормативними актами (постанови, розпорядження, накази тощо) і не актами органів місцевого самоврядування.
Правилами дорожнього руху передбачена евакуація і доставка транспортних засобів на спеціальний майданчик або стоянку Державтоінспекції у випадках, передбачених законодавством. Частіше за все законно забирають машину на штрафмайданчик через відсутність або невідповідність номерних знаків, талона про техогляд або документації на автомобіль. А порушення правил стоянки та зупинки є адміністративним правопорушенням. Отже, ступенем відповідальності за адміністративне правопорушення є адміністративне стягнення. Частіше за все це попередження, штраф, який накладає суд у розмірі від 4 до 9 гривень, або виправні роботи. Відшкодувальне вилучення та конфіскація можлива лише за рішенням суду.
ВОДІЇ
Евакуація транспортних засобів за неправильне паркування є неправомірною, вважає голова Всеукраїнського товариства прав водіїв, народний депутат Микола Кравченко: «Як тільки Київрада дозволила забирати неправильно припарковані машини на штрафмайданчик, я ініціював розгляди законності такого рішення в Генпрокуратурі — розповідає М. Кравченко. — Розглянувши цю справу, вона винесла рішення на користь усіх водіїв і визнала евакуацію авто неправомірною. Рішення Генпрокуратури автоматично відміняє дію закону Київради. І з середини 2005 року жодна інстанція не має права забирати машину на штрафмайданчик за порушення правил паркування. Я особисто зіткнувся з такою ситуацією. Машину моєї доньки евакуйовували, і через прокуратуру ми не лише відшкодували заплачений викуп, але й відсудили чималу суму за моральні та матеріальні збитки. Експертиза виявила подряпини на машині після її евакуації та простою на штрафмайданчику. За це нам через суд виплатили додаткову компенсацію».
ВИКОНАВЦІ
У «Київдорсервісі» кореспонденту «Дня» повідомили, що ні про яку постанову Генпрокуратури не знають, і діють згідно з постановою Кабінету Міністрів № 341 від 14 квітня 1997 року, де пунктом 10 дозволено примусове переміщення припаркованих з порушенням правил стоянки та зупинки автомобілів. Рішення про евакуацію приймає інспектор ДАІ, а «Київдорсервіс» здійснює її. Таким чином, цього місяця було евакуйовано близько 800 автомобілів, повідомляє www.autocentre.ua з посиланням на слова директора комунального підприємства «Київдорсервіс» Василя Стуса. «Примусовим переміщенням припаркованих з порушенням правил стоянки та зупинки автомобілів комунальне підприємство «Київдорсервіс» займалося й раніше, — говорить В. Стус, — але активну роботу ми почали, як тільки київська держадміністрація виділила в наше розпорядження п'ять сучасних евакуаторів. До цього часу у нас був усього один автомобіль-евакуатор. За порушення правил паркування ми доставляємо на штрафмайданчик до 800 автомобілів на місяць, тоді як за весь минулий рік їх загальна кількість склала трохи менше тисячі. Крім того, нові евакуатори технічно досконаліші, ніж ті, які застосовувалися раніше. Нові машини з бічним завантаженням здатні забирати автомобілі-порушники з будь-якого місця. До речі, в майбутньому планується поповнити парк ще п'ятьма евакуаторами, щоб їх було хоча б по одному на район».
Усім незаконно постраждалим від дій дорожніх евакуаторів можемо порадити: звертайтеся до суду, органів внутрішніх справ та прокуратури, щоб повернути гроші і оскаржити дії працівника ДАІ. Головне в цій ситуації — зайняти активну позицію у відстоюванні захисту своїх прав.
ДО РЕЧІ
«Тут працює евакуатор». Такий знак стоїть сьогодні на площі Ринок у Львові, де загалом заборонено паркуватися. Навіть машині міського голови. Автомобілі, власники яких порушуватимуть це рішення, опинятимуться не на штрафмайданчику, як було колись, а на спеціальному майданчику для автомобілів, який розташований на території витверезника, — відчуваєте паралель? Таким чином змусять витверезитись власників авто, які вирішили, що їм усе дозволено.
Треба зазначити, що рішення міськвиконкому «Про затвердження Порядку примусового переміщення та зберігання транспортних засобів у м.Львові, залишених без догляду і припаркованих з порушенням Правил дорожнього руху» було прийнято ще 20 лютого 2004 року, однак тоді втілити задум не вдалося — власники авто кинулися до адвокатів та прокуратури з твердженнями, що автомобілі є їхньою приватною власністю, і... перемогли. Адже виконавцем робіт було призначено ДАІ, яке не мало на те права. Тепер працівники міліції лише складатимуть протокол, а виконавцем призначено ЛКП «Муніципальна дружина». Однак і та «рук не маратиме», а укладатиме угоди з приватним підприємством, яке має для цього спеціальні евакуатори. Днями евакуатори почали активно працювати. Заплановано для муніципальної дружини найближчим часом придбати сучасний евакуатор, який розчищатиме центр Львова від неслухняних авто. Адже є задум не обмежуватися площею Ринок, а зробити пішохідними ще кілька вулиць. Управлінню транспортного зв'язку та муніципальній дружині доручено до кінця лютого розробити та представити на розгляд виконкому нове положення про в'їзд на пішохідну зону, якою стане мало не увесь центр Львова. Однак серйозною статтею доходу у фонд міста така діяльність не стане, ціни призначено такі: 50 гривень — мінімальна ціна шрафу; 110 гривень платитимуть за використання евакуатора; виклик спецавтомобіля і підготовка до транспортування — 55 гривень; завантаження-розвантаження і примусове переміщення 35 гривень за кожен кілометр (від площі Ринок до витверезника 5 кілометрів) і 53 гривні коштуватиме кожна доба зберігання на майданчику.
Проблема завантаження міста автомобілями і складність паркування у Львові є дуже гострою. Автомобілі вже давно ставлять на тротуарах, а пішоходам доводиться ходити проїжджою частиною. Я не говорю вже про інвалідів, зокрема незрячих, які загалом побоюються виходити на вулицю. Їм складно розрізнити, де тротуар, а де тепер — проїжджа частина. Тому є намір будувати у Львові кілька підземних паркінгів, що зможе значно покращити ситуацію, але на думку тверезомислячих, не стане справою невдовшого часу.