Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Реклама ще не дає свободи

14 грудня, 2005 - 00:00

Загальний обсяг рекламного ринку України в 2005 році становив $835 млн., у тому числі в медіа-структурах — $511,5 млн. Такі висновки оприлюднила Всеукраїнська рекламна коаліція. За її даними, обсяг фінансових витрат на рекламу на національних телеканалах досяг $220 млн., регіональних — $17 млн. Обсяг ринку зовнішньої реклами становив $116 млн., реклами в пресі — $131 млн., інтернет-реклами — до $2,5 млн. (усі дані наведені без урахування податків). Крім того, повідомляє Iнтерфакс-Україна, фахівці коаліції прогнозують збільшення обсягу ринку реклами в 2006 році. Згідно з останніми оцінками, він може досягнути $1138 млн. Як це позначиться на якості вітчизняних ЗМI? Адже передбачається, що економічна незалежність надає більше можливостей для реалізації творчої та політичної свободи.

КОМЕНТАР «Дня»

Артем БIДЕНКО , голова координаційної ради Асоціації зовнішньої реклами України, політолог:

— На мою думку, свобода ЗМI дуже залежить від політичної та культурної ситуації в країні та від певних моментів самоорганізації журналістів. Розвиток рекламного ринку, його щорічне зростання на 30—40%, як це представлено й цього року в аналізі Всеукраїнської рекламної коаліції, вказує лише на те, що ринок ЗМI стає більш самодостатнім, незалежним від зовнішніх факторів, у тому числі й від держави. Але це ще не означає свободи. Це означає лише перехід від політичної залежності до фінансової. Якщо раптом буде економічна криза і рекламний бізнес стане неприбутковим, як це було в 1998 році, то ЗМI дуже потерпатимуть від фінансової залежності. Тому я не зводив би це однозначно до хорошого: так, грошей більше, але в той же час і більше залежність від цих грошей.

Щодо збільшення рекламних надходжень під час виборів — так, вибори дійсно дозволяють ЗМI збагачуватися за рахунок політичної реклами. Дослідження коаліції показує, що політична реклама складає 5—6% відсотків від загального об’єму. Я, наприклад, оцінюю її частку в більше відсотків. Думаю, що на цих виборах на рекламу буде витрачено до 100 мільйонів доларів. Концентрація цих грошей велика і таки матиме сильний вплив. Також виборчі перегони дозволяють підтримати деякі проекти в ЗМI. Хоч я б не сказав, що цього року політична реклама є надзвичайно активною і дорогою. Навпаки — вона прямує до подешевшання за рахунок використання експертних сил. Цього року до виборів залучено дуже багато професійних агентств. Відповідно, галузь політичної реклами починає професіоналізуватися, а тому й дешевшати. Бо, наприклад, покупець знає, що чим більше супермаркетів, тим дешевше, чим більше магазинів індивідуальної роботи, тим дорожче. Причому не факт, що це — хороша індивідуальна робота.

Дуже сильно міняється й конфігурація рекламного ринку. Є багато причин. Наприклад, політична реклама на ТБ дуже обмежена й дуже дорога. Тому сьогодні зростає роль преси і зовнішньої реклами. Наприклад, змінюється конфігурація самих рекламодавців: зменшується кількість алкогольних і тютюнових виробів у рекламі (в зовнішній рекламі та пресі — по 3—4% на рік), з’являються рекламодавці автомобільних корпорацій, рекламодавці ЗМI (особливо активно за останні два роки — за рахунок відкриття нових друкованих ЗМI, телеканалів тощо). Відповідно, змінюється вся фінансова структура рекламного ринку, а отже й ЗМI. Тому можна прогнозувати, що збільшення реклами на ТБ разом із зовнішньою рекламою буде уповільнюватися, а активно буде рости частка реклами в пресі. Думаю, років через 4—5, коли інтернет в Україні матиме більшу аудиторію і стане системним явищем, ми зможемо говорити про нього як про потужного гравця.

Підготувала Юлія КАЦУН, «День»
Газета: 
Рубрика: