Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Чому виникає тіньова зайнятість

Відрахування до соціальних фондів в Україні — найвищі серед країн СНД
2 вересня, 2005 - 00:00

Реформування системи пенсійного забезпечення в Україні проводиться в умовах істотного податкового навантаження на роботодавців, низького рівня задекларованої заробітної плати та тіньової зайнятості значної частини працездатного населення, що уповільнює удосконалення солідарної системи і ускладнює формування бюджету Пенсійного фонду. Такий висновок зробила колегія Рахункової палати, розглянувши підсумки перевірки й аналізу формування та виконання бюджету Пенсійного фонду України.

Аудитори виявили, що податковий тягар суб’єктів господарювання із сплати страхових внесків до чотирьох державних страхових фондів є найвищим серед країн СНД та складає 38,53% фонду оплати праці. Це унеможливлює досягнення повної легалізації зайнятості та заробітної плати населення. Як наслідок, на початок 2005 року на одну особу пенсійного віку припадало 2,4 працюючих, однак офіційно їх удвічі менше.

З початку 2004 року згідно з законом «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» була запроваджена нова формула обчислення пенсій, яка стимулювала легалізацію заробітної плати і встановила диференціацію розмірів пенсії. Та підвищення з січня 2005 року мінімального розміру пенсії за віком до 332 грн. без підвищення заробітної плати до рівня, який би забезпечував збереження співвідношення між обчисленими на її основі пенсіями, порушило принцип диференціації розмірів пенсій залежно від заробітку та повернуло до зрівнялівки. Це стосується, насамперед, мало- та середньооплачуваних категорій. Таке становище неминуче поглибить проблему приховування заробітної плати від оподаткування та негативно позначиться на доходах бюджету Пенсійного фонду, вказують аудитори Рахункової палати.

Відсутність системності в реалізації Пенсійної реформи, підвищення розмірів пенсій, що випереджає зростання фонду оплати праці, розбалансували бюджет Пенсійного фонду. Внаслідок цього виникли касові розриви у виконанні бюджетів Пенсійного фонду на 2004—2005 роки. Ці діри доводиться перекривати короткостроковими бюджетними позичками. А затверджений дефіцит бюджету Пенсійного фонду на 2005 рік (11,9 млрд. грн.), виходячи з обсягів видатків за перше півріччя, фактично становитиме близько 15,5 млрд. гривень.

Матеріали перевірки свідчать, що в разі якщо в цьому році не будуть вжиті заходи щодо законодавчого розширення джерел та обсягів надходжень до бюджету Пенсійного фонду, це призведе до поглиблення його розбалансування у наступному бюджетному році. Внаслідок законодавчого обмеження джерел надходжень до бюджету Пенсійного фонду та незадовільної платіжної дисципліни страхувальників у 2004 році ним недоотримано 2,6 млрд. грн. доходів, а у першому кварталі 2005 року — 0,9 млрд. гривень.

Управління пенсійними коштами здійснюється неефективно. Значні обсяги коштів Фонду спрямовуються на фінансування невластивих для нього видатків, повідомляє прес-служба Рахункової палати. Аудитори палати рекомендують урядові вже найближчим часом вжити кардинальних заходів щодо значного зростання доходів населення від заробітної плати та перерозподілу частини страхового тарифу від роботодавців до найманих працівників, скоротити трудову міграцію за межі країни та звести до мінімуму деформації на ринку праці. У iншому разі, відзначають вони, через 15 років в Україні на одного працюючого припадатиме один а, можливо, і більше пенсіонерів, що унеможливить забезпечення їм гідного рівня життя.

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: