З 25 квітня до 1 травня поточного року в Києві пройде I Український міжнародний фестиваль неігрового кіно «Контакт». Співзасновниками «Контакту» виступили Міністерство культури та мистецтв України, Національна спілка кінематографістів України, телеканал «1+1» і Фонд неігрового кіно ім. Лариси Роднянської. Свою назву фестиваль отримав невипадково — як повідомив на першiй прес- конференцiї «Контакту» директор МКФ «Молодість» Андрій Халпахчі, свого часу його створення ініціювала Лариса Зиновіївна Роднянська (1938—2004), яка заснувала і довгі роки керувала однойменною студією документальних фільмів. Таким чином, фестиваль стане даниною пам’яті Ларисі Зиновіївні.
Серед інших причин, що спонукали до створення нового фестивалю, голова ради директорів телеканала «1+1», продюсер і режисер-документаліст Олександр Роднянський відзначив бажання, «щоб українське неігрове кіно продовжувало існувати і знаходило для себе нові можливості в нові часи», коли вже немає такого фінансування, яке було за радянських часів, але з’явився ринок і з’явилися нові гравці на ринку (комерційні телеканали, незалежні продюсери, незалежні студії). Одне з головних завдань майбутнього фестивалю, за словами Олександра Роднянського, — створення певного інтелектуального середовища, в якому б відбувався обмін ідеями, думками, і таким чином український кінематограф інтегрувався б «у значно більш широкі контексти». Про важливість створення відповідного середовища сказав на прес-конференції і секретар Національної спілки кінематографістів, відомий кінокритик Сергій Тримбач. За його словами, якщо раніше таким середовищем були кіностудії, то сьогодні вони перетворилися здебiльшого на кінофабрики, до того ж малопотужні, а «фабричний дух вивітрює власне студійний дух»; і тому кінофестивалі — «це справдi засіб порятунку кінокультури», і «не просто порятунку, а її створення, відтворення». Ідею проведення фестивалю, який дозволив би знайти нових партнерів, «побачити концепції розвитку сучасного неігрового кіно», вважає актуальною і заступник міністра культури і мистецтв України Тимофій Кохан, який пообіцяв підтримку з боку міністерства.
Передумови для створення в Україні фестивалю неігрового кіно, на думку членів оргкомітету «Контакту», є. По-перше, як зазначив Андрій Халпахчі, незважаючи на всі проблеми в економіці, в Україні документальний кінематограф існує — і як громадське, і як кінематографічне явище. Багато в чому — завдяки телебаченню, яке сьогодні є «не лише екраном, що демонструє документальне кіно», але й продукує його. Багато в чому — завдяки незалежним студіям, деякі з яких (зокрема, та ж студія «Контакт») дуже плідно працювали і працюють. У ході прес-конференції було висловлено сумніви, а чи можна вважати неігровим кіно в класичному значенні документальні фільми, створені для телебачення і зняті не на кіноплівку. Однак, як зазначив генеральний продюсер «1+1» Володимир Оселедчик, технічні носії в усьому світі вже настільки «перестали визначати жанр, що говорити про це як про критерії добору дійсно не варто». За його словами, і виробництво неігрового кіно телеканалами і для телеканалів — це також загальносвітовий процес, і «це ніяким чином не впливає на якість» неігрового кіно.
Ще одна передумова для проведення фестивалю — той факт, що в усьому світі документальне кіно набуває все більшої популярностi. Як зазначив Андрій Халпахчі, «сьогодні ігрове кіно навіть користується популярністю документального кіно, включаючи за останні роки і в Берліні, і в Каннах, і у Венеції повнометражні документальні (до речі, ще й анімаційні) фільми до загального конкурсу». І останній приклад — перемога на Каннському кінофестивалі Майкла Мура, документальна картина якого «9.11 за Фаренгейтом» зібрала у світовому прокаті 220 мільйонів доларів. Це, на думку Андрія Халпахчі, «сигнал, що сьогодні документальний, неігровий кінематограф у чомусь, у своїх ідеях, у своїй формі випереджає кінематограф ігровий». До речі, оргкомітет фестивалю збирається скористатися кон’юнктурою, що склалася на кіноринку, й спробувати акцентувати увагу наших дистриб’юторів і власників кінотеатрів на тому, що сьогодні можна надати можливість неігровому кіно вийти не лише на телеекрани, але й на екрани кінотеатрів. На запитання кореспондента «Дня» про готовність, надихнувшись успіхом фільму Майкла Мура, продюсувати неігровий фільм, націлений на кінопрокат, Олександр Роднянський відповів, що найбільшою проблемою в сучасному українському кінематографі вважає не «нестачу коштів чи організаційних ідей, не відсутність кіностудій, а брак ідей». «Якщо є цікава документальна ідея, то будемо щасливі її підтримати».
А з усією різноманітністю вже втілених документальних ідей, представлених на фестивалі «Контакт», можна буде ознайомитися вже за три місяці. Незважаючи на порівняно невеликий термін для підготовки фестивалю, члени оргкомітету вважають, що це — «реальні терміни». Тим більше, що учасникам фестивалю є за що поборотися. Як передбачає попередній регламент фестивалю, володар Гран-прі ім. Лариси Роднянської за кращий конкурсний фільм у Міжнародному конкурсі отримає 5000 доларів США, приз за кращий фільм у кожній категорії становитиме 3000 доларів. Такі ж суми фігурують і серед призів Національного конкурсу фестивалю.